جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 23.11.2015, 17:21

ایران از نظر شکاف جنسیتی چه رتبه‌ای دارد؟

مدیرکل امور بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: در بررسی شاخص‌های گزارش مجمع جهانی اقتصاد در مجموع ۱۴۵ کشور، ایران از نظر رتبه کلی نسبت به سال گذشته با افت چهار پله‌ای در رتبه ۱۴۱، همچنین در بعد مشارکت اقتصادی در رتبه ۱۴۱، در بعد آموزش رتبه ۱۰۶، در بعد سلامت و بقاء رتبه ۹۹ و در مشارکت سیاسی در رتبه ۱۳۷ قرار دارد.

لیلا فلاحتی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: بررسی شاخص‌های گزارش مجمع جهانی اقتصاد در کشور ایران در بعد فرصت و مشارکت اقتصادی شامل سه مفهوم فاصله درمشارکت (اختلاف درنرخ مشارکت نیروی کارزنان به مردان)، فاصله دستمزد (نسبت برآورد درآمد اکتسابی زنان به مردان)، فاصله درپیشرفت زنان و مردان (نسبت زنان به مردان دردوگروه شغلی قانونگذاران، مقامات ارشد و مدیران وکارکنان حرفه‌ای و فنی است.

وی در ادامه گفت: همچنین بررسی وضعیت شاخص‌های ایران در گزارش سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که ایران در شاخص کلی مشارکت اقتصادی زنان رتبه ۱۴۱ را دارد و در زیر شاخص‌هایی همچون مشارکت در بازار کار رتبه ۱۴۳، در کسب مناصب مدیریتی رتبه ۱۰۶ و کسب مشاغل تخصصی رتبه ۱۰۸ را در میان کشورهایی با شکاف بالای جنسیتی در حوزه اقتصاد داراست. این رتبه با توجه به نرخ بالای زنان تحصیلکرده قابل تامل و بررسی است. بررسی دیگر شاخص‌های اقتصادی در این بخش نشان می‌دهد که نسبت بیکاری زنان ۱۹. ۸درصد و مردان ۸. ۶ درصد است.

مدیرکل امور بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده با بیان اینکه شکاف جنسیتی دردستیابی زنان و مردان به آموزش ازطریق مؤلفه‌های نرخ باسوادی زنان به مردان و نرخ زنان به مردان درثبت نام آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه وآموزش عالی محاسبه می‌شود، اظهارکرد: بر اساس گزارش سال ۲۰۱۵ ایران از نظر شاخص آموزش در رتبه ۱۰۶ و از نظر نرخ باسوادی ۱۱۰ و از نظر دانشگاهی رتبه ۱۰۱ را کسب کرده که در بین شاخص‌های آموزشی بهترین وضعیت مربوط به تحصیلات دانشگاهی است.

وی افزود: شکاف جنسیتی در سلامت و بقا با استفاده از دو مولفه نسبت جنسی تعداد دختران نسبت به پسران دربدوتولد و امید زندگی سالم مردان و زنان مورد بررسی قرار گرفته است که بر اساس این گزارش، ایران از نظر رتبه کلی در رتبه ۹۹ و در امید زندگی در رتبه ۱۰۸ قرار دارد.

فلاحتی با بیان اینکه شاخص توانمندسازی سیاسی به شکاف جنسیتی در بالا‌ترین سطوح تصمیم‌گیری سیاسی و از طریق بررسی نسبت زنان به مردان درمؤلفه‌های موقعیت وزارتی، جایگاه پارلمانی و سنوات در اختیار داشتن مهم‌ترین مقام اجرایی (رئیس جمهور و نخست وزیر) در۵۰ سال گذشته تعیین می‌شود، گفت: بررسی این شاخص در گزارش سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که ایران رتبه کلی ۱۳۷ را کسب کرده و در شاخص‌هایی همچون زنان در پارلمان رتبه ۱۳۹، در مناصب وزارتی رتبه ۱۱۴ و در شاخص مناصب مهم اجرایی رتبه ۶۴ را به دست آورده است.

وی افزود: بررسی وضعیت ایران در شاخص‌های مختلف طی سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که ایران با افت شاخص مواجه بوده است. شاخص کلی نسبت به سال ۲۰۱۴ افت چهار رتبه‌ای و در اقتصاد و آموزش و سیاست افت دو رتبه‌ای و در سلامت افت یک رتبه‌ای را تجربه کرده است.

به گفته وی بر اساس نمودار شماره ۱، ایران طی سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ شکاف بیشتری را تجربه کرده و این شکاف در موضوع اقتصاد و سیاست همچنان در سطوح بالا باقی مانده است. نگران‌کننده‌ترین بخش حوزه سلامت و آموزش است که علی رغم دستاوردهای قابل توجه ایران در این حوزه از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ این دو شاخص با افت رتبه‌ای مواجه بوده‌اند. تغییرات رتبه‌ای ایران در حوزه سلامت از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ با افت ۴۷ رتبه‌ای، در حوزه آموزش با افت ۲۶ رتبه‌ای، در حوزه اقتصاد ۳۳ رتبه کاهش و در سیاست با ۲۸ رتبه کاهش مواجه بوده است. بنابراین علیرغم تاکید بر دستاورد‌ها در حوزه بهداشت، افت کیفی در شاخص‌های فرعی منجر به کاهش رتبه ایران و افزایش شکاف جنسیتی شده است.

فلاحتی افزود: بررسی وضعیت مقایسه ای ایران با کشورهای مختلف بویژه در منطقه نشان می‌دهد ایران از نظر رتبه کلی نسبت به کشورهای همسایه همچون آذربایجان، کویت، امارات، ترکیه، عربستان و عمان در مقام پایین‌تری قرار گرفته است. بررسی کشورهایی که از ایران در رتبه پایین‌تر قرار گرفته‌اند نشان می‌دهد که چاد از نظر اقتصاد و سیاست در رتبه بالاتر از ایران و پاکستان در بعد مشارکت سیاسی در رتبه بالاتر از ایران قرار دارد.

مدیر کل امور بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری افزود: در امارات درصد زنان در پارلمان ۱۸ درصد، و در موقعیت وزارت ۱۷ درصد است. در آذربایجان نسبت زنان شاغل متخصص ۶۰ و مردان ۴۰ درصد و درصد زنان در پارلمان ۱۶ است. درعربستان سعودی درصد زنان در پارلمان ۲۰ درصد و در بعد آموزش در عربستان نسبت زنان در تحصیلات متوسطه ۱۰۰ به ۹۹ و در تحصیلات دانشگاهی زنان ۵۹ و مردان ۵۶ است. در پاکستان درصد زنان در پارلمان ۲۱ درصد و از نظر نرخ باسوادی نسبت زنان ۴۶ درصد در مقابل ۷۰ درصد برای مردان است.

وی در ادامه اظهارکرد: بررسی شاخص‌های گزارش مجمع جهانی اقتصاد در کشور ایران نشان می‌دهد که در مجموع ۱۴۵ کشور ایران از نظر رتبه کلی نسبت به سال گذشته با افت چهار پله‌ای در رتبه ۱۴۱، در بعد مشارکت اقتصادی در رتبه ۱۴۱، در بعد آموزش رتبه ۱۰۶، در بعد سلامت و بقاء رتبه ۹۹ و در مشارکت سیاسی در رتبه ۱۳۷ قرار دارد.

فلاحتی با اشاره به آمار شکاف جنسیتی در سایر نقاط جهان گفت: بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد از سال ۲۰۰۶ تا کنون جهان موفق شده که 64 درصد از شکاف جنسیتی را کاهش دهد و طی ۱۰ سال گذشته ۴ درصد به این مقدار افزوده شده است این در حالیست که بین مناطق مختلف جهان تفاوت‌هایی وجود دارد و بصورت کلی هیچ منطقه‌ای موفق به کاهش قابل توجه در رتبه خود نشده است.

وی اضافه کرد: کشورهای شمال اروپا همچنان کمترین سطح شکاف را تجربه می‌کنند و کشور ایرلند به عنوان بالاترین رتبه از کشورهای غیر اروپای شمالی، در جایگاه پنجم قرار دارد. رواندا در رتبه ششم، فیلیپین در رتبه هفتم و نیوزلند در رتبه دهم از جمله کشورهایی غیراروپایی هستند که در مجموع ۱۰ کشور با کمترین میزان شکاف جنسیتی و در مجموع بهترین‌ها قرار دارند، این در حالیست که آمریکا با افت ۸ رتبه ای به رتبه ۲۸ تنزل پیدا کرده است.

مدیر کل امور بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در ادامه گفت: به‌طور متوسط در سال ۲۰۱۵، نزدیک به ۹۶ درصد از شکاف در حوزه سلامت، ۹۵ درصد از شکاف در حوزه آموزش، ۵۹ درصد از شکاف در حوزه مشارکت اقتصادی و ۲۳ درصد از شکاف در حوزه مشارکت سیاسی کاهش یافته است. هیچ کشوری در دنیا به برابری جنسیتی دست نیافته است و کشورهایی با بهترین رتبه همچون ایسلند، نروژ، فنلاند، سوئد و ایرلند موفق شده‌اند ۸۰ درصد از شکاف جنسیتی را کاهش دهند و کشورهایی با کمترین رتبه مانند یمن موفق به کاهش کمتر از نیمی از شکاف جنسیتی (۴۸ درصد) شده‌اند.

وی با بیان اینکه کاهش شکاف جنسیتی در سطح جهان در حوزه سلامت، آموزش، تحصیلات و اقتصاد و سیاست طی ۱۰ سال گذشته تنها ۴ درصد رشد داشته است، گفت: در حوزه اقتصاد تنها ۳ درصد شکاف کاهش یافته است و به معنای دیگر ۱۱۸ سال طول می‌کشد تا شکاف اقتصادی بین دو جنس به صفر برسد.

فلاحتی اضافه کرد: در حوزه آموزش با اینکه زنان موفق به کسب درجات تحصیلی عالی شده‌اند اما همچنان شکاف در حوزه آموزش در ۲۲ درصد از کشورهای مورد بررسی از سال ۲۰۰۶ افزایش یافته است؛ این در حالیست که از مجموع کشورهای مورد بررسی در ۹۷ کشور تعداد زنان دانشجو در دانشگاه‌ها بیشتر از مردان است و تنها در ۶۸ کشور زنان به‌ عنوان کارکنان متخصص و تنها در ۴ کشور در بخش‌های مهم رهبری و مدیریتی حضور دارند.

مدیرکل امور بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با اشاره به حوزه سلامت و بقاء گفت: در حوزه سلامت و بقاء شکاف جنسیتی در سطح جهان کاهش جدی یافته است؛ بطوری‌که این مقدار حدود ۹۶ درصد است. ۴۰ کشور موفق به کاهش شکاف جنسیتی شده‌اند. درعین حال در بررسی کلی شکاف در حوزه سلامت نشان می‌دهد نسبت به سال ۲۰۰۶ این شکاف به‌ صورت خزنده افزایش یافته است.

بیشترین شکاف جنسیتی در حوزه سیاست

وی با بیان اینکه در حوزه سیاست بیشترین شکاف جنسیتی در سطح جهان وجود دارد، اظهارکرد: تنها ۲۳ درصد از شکاف کاهش یافته و درعین حال بیشترین دستاوردها هم در همین حوزه بوده که از حدود ۱۴ درصد در سال ۲۰۰۶ به ۹ درصد رسیده است. تنها ۲ کشور به برابری جنسیتی در سطح پارلمان و ۴ کشور به برابری جنسیتی در سطح وزارتی دست یافته‌اند.

ایران از نظر شکاف جنسیتی در رتبه ۱۴۱ است

مدیرکل امور بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در ادامه اظهارکرد: از نظر منطقه‌ای نیز منطقه آمریکای لاتین و حوزه کارائیب موفق به کاهش ۴ درصد از شکاف طی ۱۰ سال گذشته شده و در نتیجه بیشترین دستاورد را در بین مناطق داشته است. آسیا و اقیانوسیه با ۷/ ۳ درصد ، آفریقا ۶/ ۳ درصد و اروپا و آسیای مرکزی و آمریکای شمالی با ۵/ ۳ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. بر اساس این گزارش کمترین تغییر در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی با ۹/ ۲ درصد بوده است.

فلاحتی در پایان گفت: ایسلند، نروژ، فنلاند، سوئد وایرلند از نظربرابری جنسیتی بهترین وضعیت را درمیان ۱۴۵ کشوربررسی شده دارند. آمریکا در جایگاه ۲۸، روسیه ۷۵، چین در رتبه ۹۱، ژاپن در رتبه ۱۰۱، آذربایجان در رتبه ۹۶، هند در رتبه ۱۰۸ و کویت رتبه در رتبه ۱۱۸ قراردارند.

از مجموع ۱۴۵ کشور مورد بررسی یمن، پاکستان، سوریه، چاد، ایران و اردن درمیان ۵ کشور انتهای فهرست هستند و در نتیجه بیشترین شکاف جنسیتی را دارند. ایران رتبه ۱۴۱ از میان ۱۴۵ کشور مورد بررسی را کسب کرده و بالاتر از یمن، پاکستان، سوریه و چاد قرار دارد. مصر رتبه ۱۳۶، عربستان سعودی رتبه ۱۳۴، آنگولا ۱۲۶، نیجریه رتبه ۱۲۵، قطر ۱۲۲ و ترکیه رتبه ۱۳۰ را کسب کرده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024