پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 23.11.2015, 17:36

تأیید بازداشت فرزند وزیر دولت اصلاحات

در جلسه سخنگوی قوه‌ قضائیه با خبرنگاران صورت گرفت

میزان
محسنی‌اژه‌ای در هشتادوهشتمین نشست خبری درباره برهم‌زدن سخنرانی اصلاح‌طلبان در ورامین، بازداشت فرزند وزیر سابق ارشاد، حکم جیسون رضائیان، پرونده بابک زنجانی، آخرین وضعیت خبرنگاران بازداشتی و جوانی که اخیرا فیلمی از خود در تلگرام منتشر کرده بود، صحبت کرد. سخنگوی قوه ‌قضائیه در پاسخ به سؤالی مبنی بر آخرین وضعیت خبرنگاران بازداشت‌شده و اینکه مورد اخیر به کجا رسید، گفت: اطلاعات جدیدی ندارم اما همه اینها خبرنگار نیستند، برخی گزارشات اولیه تکمیل شده و اکنون دادسرا مشغول است تا آخرین بازپرسی‌ها را انجام دهد، اما اگر ارتباط با آنها به گونه‌ای نباشند که شریک جرم باشند، شاید بشود پرونده‌های آنها را جدا کرد امکان این است که پرونده‌های آنها تکمیل و به دادگاه ارسال شود.

بازداشت فرزند وزیر سابق
سخنگوی دستگاه قضا درخصوص اتفاق اخیر ورامین نیز گفت: همه باید قانون را رعایت کنند؛ هم دعوت‌کننده و هم سخنران و هم حضار در یک مراسم باید قانون را رعایت کنند. اگر جایی سخنران دعوت می‌شود که از پیش معلوم است می‌خواهند فضا را به‌ هم بریزند، بهتر است دعوت نکنند و منظور من فقط اتفاق اخیر ورامین نیست. او از تمام‌نشدن تحقیقات این پرونده خبر داد و گفت: وزیر کشور به استاندار نامه‌ای نوشتند و هنوز ابعاد این پرونده بررسی نشده است و مدعی هستند که هنوز به قوه قضائیه ارجاع داده نشده است. چنانچه به مدعی‌العموم مربوط باشد ورود کرده اما اگر شاکی خصوصی داشته باشد، قضیه طور دیگری است؛ با این حال گزارش جامعی از مراجع رسمی اعلام نشده است.  محسنی‌اژه‌ای درباره صحت بازداشت پسر یکی از وزرای دولت اصلاحات و ربط آن به پرونده دکل نفتی گفت: بله این بازداشت صحت دارد و درست است. درخصوص آخرین وضعیت حکم جیسون رضائیان گفت: حکم هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده اما صادر شده است با این حال ممکن است جزئیات آن را وکیل پرونده بداند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای درخصوص پرونده جنجالی پسر تلگرام که اقدام به انتشار برخی عکس‌های غیراخلاقی کرده بود، گفت: متأسفانه برخی شایعه‌ها در حالی پخش می‌شود که عمق فساد را بیشتر می‌کند. به همین خاطر باید اهل رسانه در این‌خصوص اطلاع‌رسانی کنند که هر چیزی در فضای مجازی منتشر نشود. قانون درخصوص جرایم این‌چنینی در پاره‌ای از موارد عنوان مفسد فی‌الارض را به کار برده است و به‌عنوان فساد فی‌الارض متهم را محکوم می‌کند.

نمی‌شود دهان متهم را بست
معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه معاون اول رئیس‌جمهور اظهاراتی داشته و گفته‌اند که افرادی از پشت پرده به زنجانی روحیه می‌دهند گفت: چنانچه کسی حدسی می‌زند من مسئول حدس دیگران نیستم، چنین چیزی را دستگاه قضائی نمی‌بیند و اگر کسی می‌خواست از وی حمایت کند، این فرد حدود ٢٠ ماه در زندان نبود و معمولا ملاقات‌هایش محدود به وکیل و خانواده، آن هم در ماه‌های اخیر بوده است. اگر گفتن این حرف‌ها حدس و گمان خودشان است، باید از خودشان پرسید اما اگر اطلاعاتی دارند، به قوه قضائیه بدهند چراکه زیبنده یک فرد مسئول در سطح بالا نیست که به‌صرف حدس و گمان، حرفی را از تریبون عمومی اعلام کند. سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در رابطه با علنی برگزارشدن دادگاه بابک زنجانی این شائبه وجود دارد که چرا این دادگاه علنی برگزار شده و در آن به‌راحتی به مسئولان تهمت‌زده می‌شود، گفت: در هر جلسه دادگاه قاضی در این رابطه تذکر می‌دهد، خودم هم در نشست‌های قبلی این تذکر را داده‌ام، در این مدت شاهد بودیم افرادی بیرون دادگاه به متهم تعابیر و اتهاماتی را نسبت می‌دهند و متهم در دادگاه نام افرادی را برده و به آنها نسبت می‌دهد که هر دو صحیح نیست. از طرفی نمی‌شود دهان متهم را بست و در صورت توهین، دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم وارد می‌شود یا چنانچه شاکی خصوصی وجود داشته باشد، رسیدگی می‌شود. حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در‌خصوص عدم حضور برخی رسانه‌ها در دادگاه علنی بابک زنجانی، گفت: دادگاه ظرفیت خاصی دارد و اگر پر شود، طبیعی است همه افراد متقاضی در دادگاه جا نمی‌شوند.  سخنگوی دستگاه قضا درخصوص تخلف یکی از سردفتران که در پرونده بابک زنجانی به آن اشاره شد گفت: اینکه می‌گویند این سردفتر هشت میلیارد تومان گرفته است صحیح نیست و این رقم بیش از یک‌ میلیارد بوده است و در سال گذشته بلافاصله بعد از طرح این مسئله، سردفتر خاطی تحت تعقیب قرار گرفت و بازداشت شد. اینکه این سردفتر رشوه گرفته بود مجازات سنگینی در انتظارش است با این حال کار خلاف رقم خورده بود که خود متهم و طرفین پرونده نیز در این مسئله مقصر بودند.
در ابتدا ملک ایران‌زمین ٧٠٠ میلیارد تومان کارشناسی شده بود که با اعتراض خود متهم به هیأت سه‌نفره ارجاع داده شده. تخلف دیگری نیز صورت گرفته بود که در آن هشت هزار‌ میلیارد در سند صوری نوشته شده بود که به‌عنوان بدهی متهم مطرح شد.

پرونده مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی در حال رسیدگی است
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اشرفی‌اصفهانی در مصاحبه‌ای با یکی از خبرگزاری‌ها مدعی شده که سعید مرتضوی از سازمان تأمین اجتماعی ٦٠ میلیون حقوق می‌گرفته و اکنون رها شده است و دیگر اینکه بابک زنجانی از جایی حمایت می‌شود، گفت: اینکه چقدر و چه کسی حقوق گرفته، من اطلاعی ندارم؛ شاید موظف باشیم جست‌وجو کنیم و شاید دستگاه‌های نظارتی چنین وظیفه‌ای را دارند ولی اینکه می‌گویند رها شده حرف ناصحیحی است و پرونده وی در حال رسیدگی است. معاون اول دستگاه قضا ادامه داد: در مورد نفر دوم هم جواب دادم، اگر آقایان چیزی در این خصوص دارند به قوه قضائیه ارائه دهند و گفتن این حرف‌ها از تریبون عمومی اعتماد مردم را از بین می‌برد.

ورود دستگاه قضا به پرونده بورسیه‌ها
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر اینکه آیا ورود دستگاه قضا به پرونده بورسیه‌ها فقط شامل دانشجویان بورسیه است، گفت: دیوان عدالت اداری و دستگاه قضا اجازه ورود نداشتند ولی اجازه داده شد در همین خصوص وارد شوند. براساس این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیماتی گرفتند که طبق مصوبه این شورا کمیته ذی‌ربط در این مصوبه تشکیل شد و تصمیم گرفتند اگر کسی شاکی بود دیوان عدالت اداری نباید به این موضوع ورود کند. یکی از شکایت‌های مطرح‌شده موضوع بورسیه‌ها بود که تعدادی از دانشجویان آن را مطرح کرده بودند علاوه‌براین تعدادی از اعضای انقلاب فرهنگی نامه‌ای نوشته و اعلام کردند باید تجدیدنظری درخصوص این مصوبه انجام شود. پیرو این مسئله رئیس قوه قضائیه نامه‌ای به رهبر ارسال کردند و پیشنهاد دادند که در محکمه‌ای که با حضور وکیل، قاضی و کیفرخواست که به یک مسئله رسیدگی می‌شود اگر حکم قطعی صادر شود و راهی باز داشته باشد که حکمی که خلاف شرع بود، بتوان به آن رسیدگی کرد. سخنگوی دستگاه قضا با اعلام موافقت رهبری برای ورود قوه قضائیه به موضوع بورسیه‌ها گفت: رهبری به صورت موردی موافقت کردند و گفته‌اند درخصوص بورسیه‌ها قوه قضائیه می‌تواند ورود کند.

تجمعات انتخاباتی قانونی شود
سخنگوی قوه قضا در ادامه با تأکید بر رعایت قانون در آستانه انتخابات گفت: می‌خواهد تجمع و دعوتی داشته باشد باید براساس قانون عمل کند و اگر پیش‌بینی می‌شود فردی در یک سخنرانی بخواهد به دیگران یا مقدسات توهین کند نباید از وی دعوت شود: چنانچه با رعایت قوانین تجمعی بخواهد صورت بگیرد یا سخنرانی انجام شود، کسی حق توهین و تعرض به آنها را نباید داشته باشد اما اگر نقدی وجود داشته باشد می‌تواند آن را مطرح کند اما نباید به کسی تعرضی صورت گیرد. وزارت کشور، دستگاه‌های قضائی و نهادهای امنیتی همه باید در جهت حفظ آرامش و امنیت کشور تلاش کنند و امید است دستگاه‌های مسئول بتوانند به وظایف خود عمل کنند تا آرامش قبل و بعد از انتخابات پابرجا بماند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024