پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Mon, 23.11.2015, 17:26

دومین دیدار ولادیمیر پوتین با خامنه‌ای

دومین دیدار ولادیمیر پوتین با رهبر جمهوری اسلامی

دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴
دویچه وله فارسی
ولادیمیر پوتین‌ پس از ورود به تهران برای شرکت در نشست سران کشورهای صادرکننده گاز، با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرد. پیش از این روسای جمهور ترکمنستان، ونزوئلا و نیجریه با خامنه‌ای دیدار کرده بودند.
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، روز دوشنبه دوم آذرماه (۲۳ نوامبر) برای شرکت در نشست سران کشورهای صادرکننده گاز، وارد تهران شد و در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال محمود واعظی، وزیر ارتباطات ایران قرار گرفت.
رئیس‌جمهور روسیه پس از ورود با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد. پیش از این برخی دیگر از سران کشورهای حاضر در این نشست از جمله روسای جمهور ترکمنستان، نیجریه و ونزوئلا با رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرده بودند.
به نوشته وب‌سایت رهبر جمهوری اسلامی ایران، ولادیمیر پوتین در این دیدار «یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی قرآن» را به رهبر جمهوری اسلامی هدیه داد.
پیش از دیدار رهبر جمهوری اسلامی و رئیس‌جمهور روسیه، کاخ کرملین در بیانیه‌ای تاکید کرد که انتظار می‌رود دو طرف درباره تمام مسائل همکاری‌های دوجانبه از جمله اقتصادی و بازرگانی، سرمایه گذاری، انرژی هسته‌ای، استخراج و بهره‌برداری از میادین نفت و گاز تبادل نظر کنند.
این بیانیه همچنین می‌افزاید که در این سفر در مورد همکاری‌های فنی-نظامی و نیز مسائل مهم بین‌المللی و نخست حل و فصل سیاسی بحران سوریه، اجرای برجام و مبارزه با تروریسم به ویژه با داعش مذاکره و تبادل نظر صورت می‌گیرد.
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز پیش‌تر گزارش کرده بود که پوتین و خامنه‌ای قرار است درباره سوریه، عراق، یمن، جنگ با تروریسم، توافق اتمی و دیگر همکاری‌های مشترک گفت‌وگو کنند.
این دومین دیدار پوتین و خامنه‌ای محسوب می‌شود. رئیس‌جمهور روسیه پیش از این در سال ۲۰۰۷ در حاشیه دومین اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر در تهران با رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرده بود.
سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز بعدازظهر دوشنبه دوم آذر در تهران برگزار می‌شود. ریاست این دوره از اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز که به اوپک گازی مشهور است بر عهده حسن روحانی رئیس جمهوری ایران است. کشورهای عضو این مجمع ۷۰ درصد ذخایر گازی و ۴۲ درصد تولید گاز جهان را در اختیار دارند.
به گفته مقامات ایران روسای جمهور روسیه، بولیوی، عراق، نیجریه، ونزوئلا و گینه استوایی در نشست تهران شرکت می‌کنند. رئیس جمهور ترکمنستان و نخست‌وزیر الجزایر نیز به عنوان مه‌مان ویژه دعوت شده‌اند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024