جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 06.10.2015, 9:12

روحانی: وزیر امور خارجه یکی از قهرمانان ملی تاریخ ما است

اعتماد

حسن روحانی از «قهرمان ملی تاریخ» این روزهای کشور می‌گوید. از محمدجواد ظریف‌‌ همان مردی می‌گوید که یک‌سوی میدان کاندیدای جایزه صلح نوبل است و یک سوی میدان هم حمله‌ها به او در اوج است. دیروز اما در شرایطی که یک روز از جنجال مجلس در مورد گزارش و طرح برجام می‌گذشت رییس‌جمهور هم عکس‌العملی تلویحی به رفتارهای منتقدان برجام داشت و هم از وزیری که این روز‌ها در گوشه رینگ منتقدان مانده است حمایت کرد. دو واکنشی که بی‌شک حسن روحانی با‌‌ همان خصلت سیاستمدارانه‌اش گرفت. رییس‌جمهور وعده داد، وعده به اینکه به منتقدان و مخالفان برجام به‌موقع پاسخ خواهد داد. «موقع» مورد نظر رییس‌جمهور اما هرچند مبهم است اما پاسخی که خواهد داد بدون شک پاسخ تازه‌ای است. برجام در مجلس معطل مانده است و مخالفانش از هیچ تلاشی برای طول دادن این معطلی فروگذاری نمی‌کنند. حسن روحانی اما‌‌ همان خصلت‌های همیشگی‌اش را دارد. هم اشاره می‌کند که حواسش به تحرکات منتقدان برجام است و هم وعده پاسخ می‌دهد. او از کتیبه‌های کوروش هم گفت و از تجربه دروغ در کشور و بلایی که بر سر آن آورد. به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در همایش ملی روز روستا که در سالن اجلاس سران برگزار شد، به فاجعه منا اشاره کرد و گفت: به محضر ملت ایران و همه ملل اسلامی به ویژه خانواده‌های جانباختگان فاجعه منا که واقعه بسیار تاثر‌انگیز و غم‌آور بود، تسلیت می‌گویم. روحانی اظهار داشت: حاجیانی که به دلیل بی‌کفایتی، بی‌تدبیری، عدم برنامه‌ریزی یا احیانا تقصیرهایی که باید بررسی شود در یک شرایط بسیار دردآور جانشان را از دست دادند. وی اضافه کرد: این همه دوربین در منا وجود دارد و اتاق‌های مانیتور آن‌ها لحظه به لحظه تمام خیابان‌ها و تمام جمعیت را رصد می‌کنند و حتی می‌توانند از جمعیت و افراد عکس و فیلم بگیرند. ضمن اینکه برای حضور در منا تقسیم‌بندی شده است که چه ساعت حجاج و از کدام کشور برای رمی‌جمرات بیایند. رییس‌جمهوری یادآور شد: از سال ۶۳ به حج مشرف نشده‌ام، پیش از آن زمان که مشرف شده بودم همه تجهیزات و هلیکوپ‌تر در منا و عرفات وجود داشت؛ واقعا وقوع این حادثه جای تاسف است.

وزیر امور خارجه یکی از قهرمانان ملی تاریخ ما است

روحانی اضافه کرد: البته دولت به مسوولیت خود واقف است و خوشبختانه ندای مظلومیت در حضور سران جهان در سازمان ملل به گوش جهانیان رسانده شد و وزیر امور خارجه که یکی از قهرمانان ملی در تاریخ ما است، همه تلاش خود را از لحظه نخست با مسوولان سیاسی در سطح جهان و دبیر کل سازمان ملل انجام داد. رییس دولت تدبیر و امید همچنین با اشاره به تلاش‌های وزیر بهداشت در پیگیری فاجعه منا گفت: در امر سلامت نیز زحمات دکتر قاضی‌زاده را شاهدیم؛ تلاش، پیگیری و حضور وی با همه پیچیدگی‌ها و مشکلاتی که پس از فاجعه منا وجود داشت، بسیار مهم بود. همچنین وزیر کشور و دیگر مسوولان که با هماهنگی زیر نظر معاون اول رییس‌جمهوری تلاش‌های بسیاری انجام دادند.

به موقع به برخی حرف‌ها پاسخ خواهم داد

رییس دولت تدبیر و امید گفت: آنچه ما در این دو سال به دست آوردیم به دلیل امید، حضور، مشارکت و تلاش مردم بود. اگر توانستیم در مذاکرات هسته‌ای به یک افتخار بزرگ تاریخی برسیم، حال بگذریم از برخی حرف‌ها، من به موقع پاسخ خواهم داد. روحانی اضافه کرد: همه رهبران دنیا بدون استثنا به جز یک رژیم غاصب اشغالگر منفور که عصبانی است، تمام کشور‌ها و تمام سران دنیا توافق هسته‌ای را کار عظیمی می‌دانند. کاری شده که نه فقط در این دهه بلکه در دهه‌های گذشته بی‌مانند است. وی اضافه کرد: ۱۰۰ سال اخیر را ببینید؛ یک کشور به اصطلاح در حال توسعه در برابر شش قدرت دنیا که عضو دایم سازمان ملل هستند دو سال پیاپی مذاکره می‌کند و این کشور‌ها در برابر جمهوری اسلامی ایران دو سال پیاپی گفت‌وگو کردند و سپس به سندی دست یافتیم که هیچ کسی در دنیا نیست که بگوید ایران در این مذاکرات ناموفق بوده است.

برخی به نفع چه کسی می‌خواهند افتخار ملت ایران را زیر سوال ببرند

رییس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: همه اذعان دارند که ایران به توفیق بزرگی دست یافته و این افتخار ملت ایران است. آنهایی که می‌خواهند افتخار ملت ایران را زیر سوال ببرند به نفع چه کسی این کار را می‌کنند، ما یک ملت و قدرت هستیم و صحنه‌های افتخار متعلق به ما است. روحانی ادامه داد: اگر کشاورزان توانستند در سال جاری در زمینه تولید گندم از ۴/ ۸ میلیون تن دو سال قبل و ۶/ ۷ میلیون تن سال گذشته به بالای هشت میلیون تن تولید برسند، این افتخار متعلق به همه مردم ایران است. روحانی با تاکید بر اینکه افتخارهای ملت ایران به گروه خاصی اختصاص ندارد، اظهار داشت: اگر ورزشکاران و دانشمندان ما پیروز شدند، افتخار همه ما است، ما ملت واحدی هستیم و افتخار می‌کنیم به همه حرکت‌های پرشتابی که این ملت عظیم و بزرگ در راه تعالی و پیشرفت خود داشته و خواهند داشت.

در هفته‌ها و ماه‌های آینده همه دیوارهای تحریم را فرو می‌ریزیم

رییس‌جمهوری گفت: ما امروز شرایط بعد از برجام و تحریم را می‌بینیم و به حول و قوه الهی در هفته‌های آینده و ماه‌های پیش رو همه دیوارهای غلط تحریم را فرو می‌ریزیم. روحانی ادامه داد: آن شرایط یک شرایط آرام‌تری خواهد بود که در تولید و سرمایه‌گذاری تلاش کنیم. وی توضیح داد: بسیاری از کشورهای دنیا با گروه‌های درجه یک خود به ایران می‌آیند و اکنون گفت‌وگوهای اقتصادی در مورد خرید کالا نیست بلکه بحث سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری است.

امیدواریم شاهد حماسه دیگر در انتخابات اسفندماه باشیم

رییس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کسی تصور نکند در تحلیل سیاسی و فکری تفاوتی بین روستاییان و شهرنشینان وجود دارد. روستاییان همچون شهری‌ها مسائل را به خوبی درک می‌کنند و در انتخابات ۹۲ نشان دادند که چگونه مسائل را به دقت تحلیل می‌کنند و ان‌شاءالله در انتخابات پیش رو هم همین طور خواهد بود. روحانی با بیان اینکه روستاییان ما به کسانی رای خواهند داد که لایق‌ترین‌ها برای خدمت به این مردم و کشور هستند، گفت: ما دلمان می‌خواهد دوباره یک حماسه و افتخار دیگر را در اسفندماه شاهد باشیم. وی با اشاره به نقش مهم روستاییان در انقلاب، دفاع مقدس و امروز در تولید و افتخارات ملی، اضافه کرد: یکی از افتخارات ملی ما صحنه انتخابات خواهد بود، حضور مردم پای صندوق آرا و انتخابات مهم است.

از نظر دولت این جناح و آن جناح فرقی ندارد، مهم آن است که ملی بیندیشند

رییس دولت یازدهم تاکید کرد: از نظر این دولت، این حزب و آن حزب، این جناح و آن جناح تفاوتی ندارد؛ آنچه مهم است صالح‌ترین و قوی‌ترین افراد و کسانی هستند که ملی می‌اندیشند، به فکر کشور هستند و جامعه و کل کشور را می‌بینند. روحانی گفت: ما باید در مسائل مهم کشوری نگاه ملی داشته باشیم نه جناحی و گروهی و آنهایی که دارای این دید هستند، باید وارد صحنه شوند. روحانی افزود: ان شاءالله در شرایط بعد، وضع ما بهتر می‌شود و دولت در زمینه اقدامات و خدمات عمومی در حد توان پیش خواهد رفت.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024