پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 05.10.2015, 16:57

اتحاد جمهوریخواهان ایران: خواستار آزادی معلمان زندانی و تامین مطالبات آنان هستیم!

اتحاد جمهوریخواهان ایران:
از تجمعات معلمان به مناسبت روز جهانی معلم پشتیبانی می کنیم!
خواستار آزادی معلمان زندانی و تامین مطالبات آنان هستیم!

روز ۱۳ مهرماه برابر با پنجم اکتبر، روز جهانی معلم است. امسال نیز  «شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر کشور» از معلمان خواسته است که روز شانزدهم مهرماه، به این مناسبت در سراسر کشور دست به تجمع بزنند. در این روز در سراسر جهان بر جایگاه معلمان در پرورش نسل های آیندۀ جوامع بشری ارج گذاشته می شود. بر اهمیت آموزش و پرورش و توجه ویژه بر آن تاکید می گردد. در این روز  معلمان در سراسر جهان خواست های خود را در زمینۀ  رفاه و امنیت شغلی و رسیدگی به نیازها و مطالبات صنفی شان مطرح می کنند.

حکومت جمهوری اسلامی از همان آغاز همواره تلاش کرده است که نظام آموزشی کشور را با باورهای ایدئولوژیک خود همگون سازد. مواد درسی را تغییر داده، نویسندگان ناسازگار با باورهای خود و آثار  آنان را از کتاب های درسی حذف کند. همزمان با آن، بدنۀ آموزشی کشور را، به انحاء مختلف دگرگون و «پاکسازی» نماید. طی سی و چهار سال گذشته آموزش و پروش کشور از مدیریت نیروهای خشک اندیش و متعصب لطمات بسیاری دیده است. وضعیت معلمان کشور از وضعیت اسفبار آموزش و پرورش جدا نیست. طی دهه های گذشته معلمان از تبعیض در سطوح مختلف، از تبعیض جنسیتی تا تبعیض علیه دگر اندیشان، رنج برده اند. علاوه بر این، معلمان از امکانات متناسب با کار و موقعیت اجتماعی شان برخوردار نبوده و با توجه به وضعیت بی ثبات اقتصاد کشور، سطح تورم، مدام در معرض افت سطح زندگی خود مواجه بوده اند. بسیاری از معلمان مجبور به پیدا کردن شغل دوم برای تامین هزینه های حداقل خود و خانواده هایشان شده اند.

مطالبات صنفی معلمان همواره با بی توجهی مسئولان جمهوری اسلامی مواجه شده است. درخواست های معلمان برای بهبود شرائط معیشت و شغلی آنان با سرکوب و تهدید و اخراج پاسخ گرفته است. فعالان صنفی معلمان بازداشت و با اتهامات واهی به زندان محکوم شده اند. تجمعات معلمان مورد یورش نیروهای سرکوب قرار گرفته اند.  تاکنون صد ها نفر از آنان به خاطر دفاع از حقوق صنفی خود از کار اخراج شده و یا به زندان و تبعید محکوم شده اند. هم اکنون اسماعیل عبدی دبیرکل کانون صنفی معلمان و تعدادی دیگر از اعضای این کانون هم چون رسول بداقی و علی اکبر باغانی در زندان به سرمی برند. دستگاه قضائی جمهوری اسلامی در حبس نیز ،برای فعالان صنفی معلمان پرونده سازی می کند. رسول بداقی بعد از پایان دوران محکومیت ٦ ساله اش، دوباره دادگاهی شده و با اتهامات جدیدی به  ٣ سال زندان دیگر محکوم شده است.

«شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر کشور» در فراخوان خود برای برگزاری تجمع در گرامیداشت روز معلم، مهم ترین مسائل امروز معلمان را اعلام کرده است:

«۱. به فراموشی سپردن بازنشستگان آموزش و پرورش و بی‌توجهی محض به این قشر رنج کشیده، به گونه‌ای که نازل بودن حقوق آن‌ها و اختلاف فاحش آن حتی نسبت به همکاران شاغلشان در آ. پ سبب شده است در سخت‌ترین شرایط معیشتی ممکن به سر ببرند.

۲. ناکارآمدی آموزش و پرورش در انجام رسالت آموزشی و تربیتی خود به دلیل نگرش ناصحیح تصمیم سازان کلان کشور نسبت به این نهاد بنیادین، به گونه‌ای که فرآیند تعلیم و تربیت در نازل‌ترین سطح ممکن قرارگرفته است.

۳. ادامهٔ روند تبعیض آمیز گذشته در تعیین و تأمین حقوق و مزایای معلمان و سایر کارکنان آموزش و پرورش نسبت به سایر حقوق بگیران دولت به نحوی که سبب ایجاد فاصلهٔ طبقاتی کاملا ملموس در میان کارکنان دولت شده است و این امر سبب گردیده تا این قشر عظیم عموماً زیر خط فقر قرار گیرند.

۴. اقدام فراقانونی وزارت آموش و پرورش در جهت خصوصی کردن تعلیم و تربیت برخلاف اصل سی‌ام قانون اساسی.

۵. ادامه و تشدید روند احضار، تهدید، بازداشت و زندانی نمودن معلمان شریف و متعهدی که دلسوزانه در جهت رشد و تعالی همه جانبهٔ کشورشان، از سر صدق و اخلاص و تعهد قدم بر داشته‌اند.»

اتحاد جمهوریخواهان ایران روز معلم را به همه معلمان کشور تبریک می گوید و از مطالبات به حق آنان پشتیبانی می کند. خواستار آزادی فوری فعالان صنفی معلمان و به رسمیت شناختن نهادهای صنفی معلمان و دیگر گروهبندی ها و نیروهای اجتماعی است. ما خواستار توجه به وضعیت معیشت معلمان کشور و به رسمیت شناختن حق تشکل و دفاع متشکل آنان از حقوق صنفی و اجتماعی خود هستیم.

هیات سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایران
۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۵ اکتبر ۲۰۱۵




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024