سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Fri, 04.09.2015, 10:23

فصل جدیدی از همکاری‌های ایران و افغانستان رقم می‌خورد

رحمانی فضلی در دیدار با عبدالله عبدالله: فصل جدیدی از همکاری‌های ایران و افغانستان رقم می‌خورد

جمعه ۱۳ شهريور ۱۳۹۴
وزیر کشور در ملاقات با رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان گفت: فصل‌جدیدی از همکاری‌های ایران و افغانستان رقم خواهد خورد.
به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت٬ عبدالرضا رحمانی فضلی که برای شرکت در ششمین نشست بین المللی همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای برای کابل موسوم به ریکا - ۶ روز پنجشنبه به کابل سفر کرده است، بعدازظهر پنجشنبه در دیدار با «عبدالله عبدالله»، تشکیل دولت وحدت ملی افغانستان را فرصتی مناسب برای ایجاد جهش در روابط و مناسبات دو ملت و دو کشور برشمرد.
رییس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و افغانستان با اشاره به توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و ۱+۵ بر استمرار سیاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر در اولویت بودن همسایگان و کشورهای منطقه تأکید کرد و بهبود شرایط را برای توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی، قابل توجه دانست.
رییس شورای امنیت کشور ایران، از افراط گرایی و تروریسم به عنوان مهم‌ترین عوامل از بین بردن هماهنگی و همگرایی کشورهای منطقه نام برد و با اشاره به ماهیت ضد اسلامی این تحولات، بر ضرورت تلاش مشترک برای مهار این امواج ضد انسانی و ضد اسلامی تأکید کرد.
وزیر کشور با اشاره به راهبرد ابلاغی مقام معظم رهبری در جمهوری اسلامی ایران در خصوص اقتصاد مقاومتی افزود: جمهوری اسلامی ایران در کنار این راهبرد، اولویت ویژه‌ای برای توسعه روابط همه جانبه با همسایگان قائل است و انتظار دارد در مسیر این همکاری‌ها، شاهد اقدامات متوازن و متقابل کشورهای منطقه از جمله افغانستان باشد.
رییس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و افغانستان، انتخاب وزیر کشور به عنوان رییس طرف ایرانی این کمیسیون را ناشی از عزم راسخ وزارت کشور جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف تعامل و همکاری‌های دو کشور دانست و اظهار امیدواری کرد که از این مجال برای توسعه عملی و واقعی مناسبات استفاده شود.
رحمانی فضلی با اشاره به تشکیل کمیته‌های تخصصی مشترک در ذیل کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور پس از سفر رییس جمهوری افغانستان به تهران، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای ارائه نتایج پیگیری‌ها و اقدامات کمیته‌ها در کمیسیون مشترک و میزبانی برگزاری نشست این کمیسیون در آبانماه سال جاری در تهران اعلام کرد.
وی اظهار امیدواری کرد: با نهایی شدن پیگیری‌های طرف افغانستانی، شاهد شکوفایی عملی در پرتو کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور باشیم.
وزیر کشور در این دیدار با توصیف اراده حاکم بر ارکان رهبری افغانستان به عنوان یک اراده توأم با عقلانیت و با در نظرداشت منافع ملی، موفقیت دولت و ملت افغانستان را با اهمیت دانست و با اشاره به تجربیات چندین دهه گذشته، شکست پدیده‌هایی از قبیل داعش را در این منطقه قطعی خواند و گفت که بازگشت این خشونت به دامن پدید آورندگان آن، اجتناب ناپذیر خواهد بود.
وزیر کشور در این دیدار همچنین مسؤولیت آقای عبدالله به عنوان رییس اجرایی دولت و سایر ارکان دولت وحدت ملی افغانستان را مغتنم دانست و تصریح کرد که فصل جدیدی از همکاری‌های اقتصادی بین ایران و افغانستان رقم خواهد خورد.
رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان نیز با تشکر از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از مردم افغانستان، بر اهتمام کشورش برای استفاده از فرصت همکاری‌های دو کشور تأکید کرد.
عبدالله با اشاره به استمرار یافتن حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از افغانستان در شرایط مختلف، تداوم این حمایت‌ها را ناشی از حسن نیت و سعه صدر جمهوری اسلامی ایران دانست.
وی با تبریک مجدد توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ ابراز علاقه کرد که «شاهد قدم‌های مثبت بعدی در این عرصه باشیم».
عبدالله، با اشاره به پدیده داعش به عنوان مصداقی از نابسامانی‌هایی که افغانستان در سال‌های طولانی از نمونه‌های پیشین آن آسیب دیده و اکنون مصادیق جدید آن بخش عمده منطقه را تحت آسیب قرار داده است، جمهوری اسلامی ایران را دارای تجربه ارزنده‌ای در مقابله با این پدیده در مناطق مختلف دانست و نقش آفرینی ایران در مقابله با چنین مظاهر افراط گرایی را اساسی توصیف کرد.
رییس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان با اشاره به کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور، خاطر نشان کرد از هیچ تلاشی برای رونق بیشتر در این عرصه فروگذار نخواهد کرد.
وی، دیدگاه دولت افغانستان را در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران، واحد و دارای وحدت نظر دانست و افزود: حسن نیت دولت جمهوری اسلامی ایران در قبال ملت و دولت افغانستان قابل تقدیر است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024