جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 27.08.2015, 6:41

رسایی از طرح عدم كفایت سیاسی روحانی می‌گوید

اعتماد / احسان بداغی

نماینده‌ای كه برای جمع كردن امضای سوال از رییس‌جمهور هم ناكام ماند، حالا در سودای عدم كفایت حسن روحانی است. حمید رسایی دیروز سعی كرد در پاسخ معاون پارلمانی رییس‌جمهوری كه گفته بود «نمایندگان به جای استیضاح وزرا به لوایح و طرح‌های عقب افتاده برسند»، پاسخ دندان‌شكنی بدهد. پاسخش اما آنقدر سخت بود كه بعید نیست در روزهای آینده مورد سرزنش دوستانش قرار بگیرد.

حمید رسایی در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام این‌گونه نوشت: «عملكرد دولت كار را از استیضاح وزرا گذرانده. مجلس فقط دو كار عقب‌افتاده دارد: یكی بررسی لایحه توافقنامه هسته‌ای برجام كه دولت از ارایه آن به مجلس واهمه دارد و یكی ارایه و رسیدگی به طرح عدم كفایت سیاسی آقای روحانی كه رییس مجلس مانع آن است.»

مجید انصاری در مصاحبه‌ای به روزنامه آفتاب یزد گفته بود: «الان طبق آماری كه داریم حداقل ۱۱۰ طرح و نزدیك به ۷۵ لایحه مختلف كه بعضی از آنها بسیار مهم هستند، در نوبت كار مجلس قرار دارند. این در حالی است كه مجلس در خوشبینانه‌ترین فرض ۹۰ تا ۹۵ جلسه علنی خواهد داشت كه حتما برای بررسی این طرح‌ها و لایحه‌ها كافی نیست.»

او به همین دلیل از نمایندگان خواسته بود كه «موضوع استیضاح را از دستور كار خارج كنند.» مجید انصاری البته گلایه كرده بود كه «استیضاح وقت زیادی از دولت می‌گیرد.»

اما به نظر نمی‌رسد كه مجید انصاری انتظار چنین واكنشی از سوی حمید رسایی به سخنانش را داشت. خصوصا قسمت دوم واكنش این نماینده منتقد مجلس كه بحث عدم‌كفایت سیاسی رییس‌جمهوری را پیش كشیده است. بحثی كه البته به نظر نمی‌رسد جدی باشد. چرا كه نشانه‌ها حكایت از شرایط دیگری دارند. حمید رسایی قبلا هم سابقه تقابل‌های مشابهی را در كارنامه خود داشت. او قبلا هم از این دست تقابل‌ها با دولت در كارنامه خود داشت، تقابل‌هایی كه هر چند شاید برای یكی دو روز موجی خبری می‌ساخت اما زودتر از آنچه كه فكرش را بتوان كرد، فراموش می‌شد.

نمونه مهمش شاید طرح سوال از رییس‌جمهوری یا استیضاح وزیر ارشاد باشد. كمتر از چهار ماه پیش حمید رسایی از تهدید جدی رییس‌جمهوری به سوال در صحن علنی به دلیل آنچه كه او «عدم انتشار فكت‌شیت مذاكرات لوزان» عنوان كرده بود، خبر داد.

حمید رسایی حتی گفته بود كه ۳۵ امضا هم برای این طرح سوال جمع‌آوری كرده است. نهایتا اما بعد از چند روز بدون هیچ توضیحی سرنوشت این طرح وارد دوره سكوت شد تا برای همیشه فراموش شود. رسایی برای به جریان انداختن سوال از رییس‌جمهوری در صحن علنی به امضای یك چهارم كل نمایندگان یعنی ۷۲ نفر نیاز داشت. حال آنكه تنها توانسته بود نیمی از امضاهای مورد نیاز خود را جمع كند. حالا اما اگر طرح عدم‌كفایتی برای حسن روحانی در كار باشد، حمید رسایی به امضای یك سوم كل نمایندگان یعنی ۹۶ نفر نیاز دارد. كمپینی كه راه انداختن آن در بهارستان به مراتب سخت‌تر از اجرایی كردن سوال از رییس‌جمهوری است. چرا كه از یك‌سو به امضاهای بیشتری نیاز دارد و از سوی دیگر حساسیت موضوعی مانند طرح عدم كفایت رییس‌جمهوری قابل قیاس با طرح سوال از او در صحن علنی نیست. ضمن اینكه سابقه طیف‌های منتقد دولت در مجلس نشان می‌دهد كه آنها چندان در سكوت از ابزار قانونی خود برای برخورد با دولتی‌ها استفاده نمی‌كنند.

حمید رسایی ۱۰ ماه پیش، یعنی آبانماه سال گذشته طرحی برای استیضاح وزیر ارشاد تهیه كرد و دو هفته تمام درباره آن سخن گفت. دو‌هفته‌ای كه طی آن تنها كمتر از ۲۰ نفر پای آن طرح را امضا كرده‌ بودند تا به دلیل كم بودن تعداد امضاها خود رسایی به این نتیجه برسد كه تحویل طرح به هیات رییسه چندان منطقی نیست. دیگر طرح‌های پر شمار استیضاح وزرا نیز همواره با اظهارنظرها و موضع‌گیری‌های پر تعداد طیف منتقدان در مجلس كلید می‌خورده است. اظهارنظرهایی كه عموما با هدف همراه كردن دیگر نمایندگان با این طرح‌ها انجام می‌شود.

در چنین شرایطی به نظر نمی‌رسد كه طرح عدم‌كفایت سیاسی رییس‌جمهوری در سكوت این عده با سد رییس مجلس برخورد كرده باشد. توضیحات سخنگوی هیات رییسه مجلس به روزنامه «اعتماد» هم تاییدی است تلویحی بر اینكه چنین طرحی وجود خارجی ندارد. عبدالرضا مصری در پاسخ به سوال «اعتماد» درباره مطلب رسایی گفت: «مطلب آقای رسایی در صفحه اینستاگرام ایشان كه یك محیط خصوصی است منتشر شده و در شاكله رسمی مجلس هیچ جایگاهی ندارد كه بخواهیم درباره آن اظهارنظر كنیم. این موضوعی است كه ما اصلا به آن ورود نمی‌كنیم و بهتر است خود آقای رسایی در آینده درباره آن توضیح دهد.»

خود حمید رسایی هم البته توضیحی در این باره ندارد. چه آنكه او در تماس روزنامه اعتماد و در پاسخ به سوالاتی درباره همین پست جنجالی ترجیح می‌دهد سكوت كند. او تنها به «اعتماد» وعده می‌دهد كه در روزهای آینده منظورش را از طرح عدم كفایت سیاسی رییس‌جمهوری مشخص خواهد كرد. روزهایی كه احتمالا مواضع دیروز رسایی طی آن به فراموشی سپرده شود. خصوصا اینكه مجلسی‌ها از همین دیروز به تعطیلات سه هفته‌ای رفتند و تعطیل‌شدن جلسات علنی همیشه به معنای سرد شدن تنور بحث‌های سیاسی بوده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024