سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 26.08.2015, 23:02

تهران از ترس زلزله لرزید

اعتماد: تهدید زمین‌لرزه مشهور پایتخت، هربار با لرزیدن تکه‌ای از زمین زیرپای تهرانی‌ها به دلهره‌ای عمیق برای آن‌ها تبدیل می‌شود و این سوال بی‌جواب را برایشان زنده می‌کند که «آیا در برابر زلزله توانایی دفاع از خود را دارند؟»

هرچند هیچ فردی قادر به پیش‌بینی زمان وقوع زلزله نیست اما اکنون همه تهرانی‌ها باور کرده‌اند که روزی زمین زیرپایشان آنقدر شدید خواهد لرزید که «مرگ همه را رقم خواهد زد.»؛ واکنشی که مردم پایتخت در شبکه‌های اجتماعی نسبت به زلزله ۶/۴ ریشتری شامگاه سه‌شنبه در فیروزکوه از خود نشان داده‌اند، گواه این باور تهرانی‌هاست که حتی اگر زمین‌لرزه رخ داده، ۱۱۵ کیلومتر با محل سکونتشان فاصله داشته باشد اما باز هم آن‌ها را از وقوع زلزله مشهور خواهد ترساند.

هرچند زلزله شامگاه سه‌شنبه و ۹ پس‌لرزه پس از آن در فیروزکوه خسارات مالی و جانی نداشت اما در‌‌ همان لرزه‌های نخستین، آماده‌باش نیروهای امدادی در سطح شهر را به دنبال داشت و رعشه به جان کاربران تهرانی شبکه‌های اجتماعی انداخت. واکنش تهرانی‌ها از نگرانی مفرط تا شوخی با زمین‌لرزه گسترده است که وجه مشترک همه‌شان در «دغدغه» وقوع زمین‌لرزه خلاصه می‌شود.

احمد یکی از کاربران تویی‌تر در صفحه شخصی خود درباره زلزله فیروزکوه نوشته است: «به نظر من مقصر این زلزله انگلیسه، شما ببین تا دیروز که سفارتش تعطیل بود ما از این مشکلات داشتیم اصلا؟» هرچند احمد وقوع زلزله را با موضوعی سیاسی پیونده زده است اما علی، کاربر دیگر تویی‌تر ترجیح داده تا خود را در شرایط زلزله تصور کند. او نوشته است: «موقع زلزله شدید معمولا وقت نمی‌شه برین بیرون و سخته چون همه‌اش پرت می‌شین این‌طرف و اون‌طرف و وسایل هم به حرکت در می‌ان.»

تفاوت واکنش ساکنان پایتخت در برابر هر زمین‌لرزه‌ای که در نزدیکیشان رخ می‌دهد با افرادی که شاید در شهرهای دیگر کشور سالانه چند بار زمین زیر پایشان بلرزد در «تهدید همیشگی زلزله ویرانگر» خلاصه می‌شود.‌‌ همان زلزله‌ای که بهرام عکاشه، پدر علم زلزله‌شناسی ایران معتقد است که در ۱۵ ساله آینده رخ خواهد داد. او می‌گوید: «باید همیشه به یاد داشت که تهران همیشه در معرض خطر زلزله قرار دارد و خواهد داشت، به عبارت دیگر یک روز فاجعه اصلی می‌آید و پایتخت تعطیل می‌شود. این زمین‌لرزه‌ها اخطاری است که فراموش نکنیم تهران زلزله خیز است.»

محسن نیز کاربر فیس‌بوک است. او پیش‌بینی کرده که زلزله هفت ریشتری در تهران خساراتی برابر با بمب اتم خواهد داشت. او نوشته است: «زلزله هفت ریشتری در تهران با یک بمب اتمی قوی در وسط تهران برابری می‌کند.» نازنین نیز فاصله کوتاه دو زمین‌لرزه ۲۲ مرداد در ورامین و دیروز فیروزکوه را بهانه‌ای قرار داده تا در زیر خبر وقوع زلزله در یکی سایت‌های خبری بنویسد که «چرا اینقدر زلزله در ایران زیاده شده؟ علت چیست؟» این در حالی است که به گفته عکاشه، تهران همیشه در معرض خطر زلزله قرار خواهد داشت. او می‌گوید: «روزانه ۴۵ تا ۵٠ زمین‌لرزه با بزرگی متفاوت در کشور رخ می‌دهد که سهم استان تهران از آن‌ها به سه تا چهار مورد می‌رسد و دماوند و فیروزکوه در صدر زمین‌لرزه‌های استان تهران قرار دارند. اما همه این زلزله‌ها اخطاری است تا خود را در برابر زلزله ایمن کنیم.» اما در بین تمام واکنش‌هایی که ساکنان پایتخت نسبت به زمین‌لرزه فیروزکوه داشته‌اند، واکنش زهرا یکی دیگر از کاربران فیس بوک در سوالی خلاصه شده که جان مایه همه نگرانی‌های تهرانی‌هاست. او پرسیده: «آیا واقعا هیچ راه‌حلی برای زلزله تهران نیست؟»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024