پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 31.07.2015, 15:14

نقش چین در افزایش سرطان در کشور

جمعه ۹ مرداد ۱۳۹۴

یکی از مشکلاتی که در حوزه کشاورزی به روش سنتی وجود دارد؛ مصرف بیش از حد استاندارد سموم و کود است؛ بطوری که گاه سلامت محصولات را تحت تاثیر قرار داده و منجر به کاهش کیفیت این محصولات شده است.
به گزارش ایلنا، طی سال‌های اخیر و به خصوص بر اثر تحریم‌هایی که در زمینه واردات محصولات مورد نیاز به بخش کشاورزی وجود داشت؛ استفاده از سموم و کودهای نامرغوب به خصوص چینی  که هیچگونه مجوزی برای مصرف آن در کشور صادر نشده است و تنها به دلیل اثر بسیار قوی که دارند با سموم دیگر ترکیب شده و در نتیجه محصولی در ظاهر سالم اما در حقیقت ناسالم را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد از جمله مسائلی است که رفع آن نیازمند برنامه‌هایی بلند مدت اما فشرده است.
بر اساس این گزارش در میان سمومی که در بخش کشاورزی استفاده می شود چند سم به چشم می خورد که اثرات مخربی بر سلامت انسان دارند؛ تاجایی که در دراز مدت موجب بروز بیماری هایی مانند سرطان شده اند.
سم د.د.ت
آنچه که مصرف انواع کود و سموم نامرغوب را نگران کننده می کند علاوه بر تاثیر آن بر سلامت محصولات و متعاقبا مصرف کنندگان؛ تاثیر این سموم در خاک است تا جایی که این خاک ها تحت تاثیر این سموم خاصیت تولیدی خود را از دست داده و تا سالیانی طولانی سلامت غذایی را تحت تاثیر قرار می دهند.
یکی از این سموم د.د.ت است که عوارض خطرناک و برگشت ناپذیری برای بدن انسان دارد رییس آزمایشگاه مرجع کنترل غذا و داروی وزارت بهداشت در خصوص استفاده این سم در کشور می گوید که گزارش رسمی برای استفاد ه از این سموم در کشور وجود ندارد؛ اما هنوز در برخی مزارع کشاورزی به صورت غیر مجاز از این سم استفاده می شود.
در سالهای تحریم علاوه بر این سم که به صورت قاچاق وارد کشور شده و ارزان بوده و اثری قوی بر محصولات دارد؛ سموم دیگری نیز وارد کشور شده  که استفاده ازآن  از قانونی نبوده در حالی که هیچ یک از این سموم اجازه ورود و استفاده در زمین های کشاورزی نداشته اند.
مالاشیت گرین
یکی دیگر از سمومی که استفاده آن در مزارع پرورش ماهی است؛ سم مالاشیت گرین است که مصرف آن در کشور توسط سازمان های دامپزشکی و شیلات تکذیب شده است؛ اما نکته جالب این است که این سم به راحتی در بازار یافت می شود.
این سم سرطان زا بوده و مصرف آن در کشورهای جهان ممنوع شده است این ماده سم ضد قارچ است که برای پاکسازی استخر و محیط پرورش ماهی‌ها استفاده می‌شود؛ اثر مخرب این سم این است که این ماده شیمیایی روی بافت ماهی باقی مانده و حتی با پختن هم از بین نمی‌رود، درعین حال این ماده مدت‌های طولانی در منابع آبی باقی می‌ماند.
آپی روس
یکی دیگر از سمومی که در سالهای اخیر وارد کشور شده و محصولات استراتژیک مزارع را تحت تاثیر قرار داده است؛ سم آپی روس است که در زمین هایی که در آن گندم کشت می شود مورد استفاده قرار گرفته است و محصول این مزارع را تحت تاثیر قرار داده است.
ضرر ناشی از مصرف این سم تاجایی پیش رفته است که در سال گذشته در منطقه صرخه باعث تخریب 50 درصدی مزارع و کاهش چشمگیرمحصولات کشاورزی گندم شده است.
کلره
اثرات مخرب استفاده از این سم تا جای پیش رفته است که مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان بخش بسیار زیادی از سرطان در این استان را مربوط به استفاده از این سم در مزارع کشاورزی عنوان کرده است.
خاصیت از بین بردن آفات توسط این سم موجب شد کشاورزان رغبت بسیار زیادی در استفاده بی رویه و  نامناسب از این سم داشته باشند بدون اینکه از اثر این سم حتی بعد از ۳۰ تا ۴۰ سال آگاه باشند؛ اثری که در قالب بروز بیماری سرطان خود را نشان خواهد داد.
ضرر ناشی از مصرف این سم تاجایی پیش رفته است که در سال گذشته در منطقه صرخه باعث تخریب ۵۰ درصدی مزارع و کاهش چشمگیرمحصولات کشاورزی گندم شده است.
با توجه به اینکه کیفیت سموم در سالهای اخیر به شدت کاهش یافته است این امر مصرف سموم در مزارغ را تحت تاثیر قرار داده است؛ یعنی مصرف این سموم در مزراع و گلخانه ها نسبت به گذشته رشد قابل توجهی داشته است؛ همچنین قیمت سم تقلبی در کشور بسیار پایین است و استفاده از این سموم به خصوص در گلخانه ها رو به افزایش است .
گفتنی است که عضو انجمن سم شناسی و ومسمومیت ها در گفتگو با خبرنگار ایلنا در این خصوص می گوید: سموم موجود در خاک برای سلامت انسان مضر است و از بین بردن این سموم با شست و شو غیر ممکن است.
احمد مهدوی در گفتگو با ایلنا، در رابطه با مصرف بی رویه کودهای شیمیایی در بخش کشاورزی اظهار کرد:استفاده نابه جا از کودهای نامرغوب که اغلب نیز چینی هستند؛ موجب آسیب به بافت خاک وصدمه به بدن انسان ها است.
وی با تاکید بر اینکه استفاده از کود و سموم درجهت افزایش بهره وری نه به نفع انسان و نه محیط زیست است، افزود:در جهت افزایش بهره وری زمین مقدار زیادی از سموم در محصولات کشاورزی استفاده می کنند که بافت طبیعی مواد غذایی را برهم می ریزد و در نتیجه باعث افزایش تشکیل نیتروزامین که ماده ای سرطان زا است، می شود.
عضو انجمن سم شناسی و ومسمومیت ها،معضل بخش کشاورزی را مصرف بی رویه کود و سموم در بخش کشاورزی دانست و وابستگی کشاورزان به سموم را عجیب ارزیابی کرد.
مهدوی مصرف کودهای شیمیایی را شایع ترین عامل بروز سرطان معده عنوان کرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024