پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 28.07.2015, 14:36

در جلسه پر تنش مجلس چه گذشت؟

سه‌شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴

فرارو- «جریان ضد لاریجانی در بیرون از مجلس ریشه دارد.» یک نماینده مجلس بابیان این مطلب گفت: احمدی‌نژاد و هوادارش سعی می‌کنند در مجلس اختلال ایجاد کنند و مانع از موفقیت هسته‌ای دولت شوند.

به گزارش فرارو، جلسه علنی امروز در صحن علنی مجلس با حاشیه، دادوبیداد، توضیح دادن‌ها و دلخوری‌هایی همراه بود. اصل ماجرا ازآنجا آغازشده است که محمدجواد ظریف بعد از پایان مذاکرات وین به مجلس رفت و گزارش داد اما متن ترجمه‌ای که ارائه کرد دقیق و کامل نبوده است. این ایراد ظرف چند روز رفع و متن ترجمه مذکور دوباره به مجلس تقدیم شد اما در همین چند روز حرف‌وحدیث‌های بسیاری ساخته است.

همین مسئله سبب شده تا برخی از دلواپسان دوباره دلواپس شوند که نکند ترجمه جدید برگرفته از متن انگلیسی نباشد. در این میان ترکش دلواپسان به لاریجانی و جریان میانه‌رو مجلس نیز خورده است. آنان در موضوعات و بهانه‌های مختلف سعی دارند که رییس مجلس را دست‌نشانده دولت و جریان مخالف خود معرفی کنند. گلایه‌های امروز لاریجانی به‌روشنی از وجود این رویه حکایت می‌کند.

دلواپسی تازه موجب شد تا در جلسه امروز مهدی کوچک زاده و کاظم جلالی باهم درگیر لفظی پیدا کنند. نماینده نزدیک به طیف پایداری طی یک تذکر آیین‌نامه‌ای و با استناد به ماده ۱۹۷ گفت «شأن مجلس طبق گفته آقای لاریجانی خریدوفروش سیب‌زمینی نیست. آیا ترجمه‌ای که امروز از متن توافق نهایی تقدیم مجلس شد، تضمینی برای صحت آن وجود دارد؟ اینکه می‌گویند این ترجمه مورد تائید دستگاه دیپلماسی است، یعنی ایراد دیگری ندارد.»

او همچنین گفت این مسئله را برخورد سلطنت مآبانه با مجلس تعبیر کرد. این تذکر تبدیل به یک درگیری لفظی شد زیرا برخی از نمایندگان سعی داشتند در همان لحظه به کوچک زاده پاسخ دهند و ازجمله این افراد کاظم جلالی نماینده نزدیک به علی لاریجانی رییس مجلس بود. به همین خاطر کوچک زاده خطاب به او گفت «آقای جلالی! شلوغ نکن، اجازه بده حرف من تمام شود بعد شما خودشیرینی کن» البته جلالی هم این حرف را بی‌پاسخ نگذاشت. بعد از توضیحات محمدحسن ابو ترابی فرد نایب‌رئیس مجلس در خصوص تذکر کوچک زاده، موقعیت این دو نماینده جابه‌جا شد، جلالی در حال تذکر دادن بود و کوچک زاده سعی داشت پاسخ دهد؛ جلالی هم پاسخش را داد و گفت «هوچیگری نکن».

گفتنی است، محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه را بر عهده داشت، در پاسخ به تذکر کوچک زاده، توضیح داد «طبق ماده ۱۹۷ آیین‌نامه اجرایی مجلس، شما چند تخلف داشتید، نخست اینکه طبق این اصل شما باید تذکری در خصوص موضوع طرح یا لایحه‌ای که قرار بود رأی‌گیری شود را مطرح می‌کردید. همچنین تنها اجازه داشتید ۳ دقیقه صحبت کنید اما بر اساس گزارشی که اتاق فرمان می‌تواند ارائه کند، شما بیش از این زمان صحبت کردید، آقای کوچک زاده! شما همچنین به آقای جلالی همکار ارجمندمان اهانت کردید، همان‌طور که می‌دانید هیچ نماینده‌ای اجازه ندارد به نماینده دیگری اهانت کند.»

اما بعد توضیحات ابوترابی فرد، جلالی خواستار بیان تذکر شد و گفت «مشکل اینجاست که عده‌ای خود را عین اسلام و مجسمه آن و صد درصد تابع ولایت می‌دانند، البته آنها می‌توانند نسبت به خود چنین برداشتی کنند اما مشکل اینجاست که دیگران را خائن و غیر ولایی می‌دانند.»

ازآنجایی فضای مجلس در جریان این تذکرها متشنج شده بود به درخواست ابوترابی بیان تذکر جلالی به‌وقت دیگری موکول شد اما تذکردهنده بعدی محمدرضا تابش نماینده اصلاح‌طلب مجلس بود که می‌خواست در انتقاد از فضای ایجادشده صحبت کند. او خطاب به ابوترابی فرد گفت «شما به برخی اجازه می‌دهید صحبت کنند اما زمانی که ما می‌خواهیم واکنشی نشان دهیم، اجازه نمی‌دهید». ابوترابی فرد اجازه داد که این انتقاد کردن‌ ادامه یابد و خواست که مجلس به ادامه دستور جلسه بپردازد.

با آمدن علی لاریجانی به صحن و قرار گرفت در صندلی ریاست، ابوترابی فرد از جایگاه هیئت‌رئیسه پایین آمد و کدورت میان کوچک‌زاده و جلالی را پایان داد اما این‌همه حاشیه‌های جلسه دیروز نبود.

در ادامه جلسه میکروفن تابش یک‌بار دیگر برای بیان تذکر باز شد و او با اشاره به واکنش ابوترابی فرد در مقابل تذکر کوچک زاده و ممانعت از بیان اظهارات خودش گفت: «برخی نمایندگان که شمشیر خود را علیه توافق هسته‌ای از رو بسته‌اند در هر جلسه فرصت می‌کنند که بی‌محابا به آن حمله کنند. در مواردی که موضوعی در دستور هفتگی صحن قرار نداشته و یا توهینی به دیگر نمایندگان می‌شود رئیس جلسه موظف است پس از دومرتبه تذکر میکروفن نماینده مربوطه را قطع کند. درحالی‌که آقای ابوترابی پس از اتمام سخنان نماینده توهین‌کننده تذکراتی داد که دیگر سودی نداشت.»

این نماینده مجلس ادامه داد «به یکی از نمایندگان مجلس اهانت شد و به رئیس مجلس نیز توهین صورت گرفت اما نایب‌رئیس مجلس اجازه نداد که نماینده‌ای که مورد اهانت واقع‌شده است از خود دفاع کند».

به‌این‌ترتیب نوبت به لاریجانی رسید که نسبت به درگیری‌های صبح مجلس واکنش نشان داده و از خودش نیز دفاع کند. او با تأکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند که اختلاف‌نظر نمایندگان باعث انشقاق در کشور نشود، سعی کرد در مورد اصل موضوع مورد اختلاف شفاف‌سازی کند.

رییس مجلس با توصیه به نمایندگان جهت رفتار همراه بامتانت و پرهیز از سوءظن گفت «اینکه تأخیر در ارائه متن ترجمه‌شده برجام باهدف دست بردن در آن بوده است سوءظن است. قرار بود در اسرع وقت که سه‌شنبه هفته گذشته بود متن به مجلس ارائه شود اما ازآنجاکه منقح نبود مقرر شد اصلاحات آن انجام بگیرد و سپس به مجلس ارسال شود.»

لاریجانی درباره اتهاماتی که به وی واردشده بود نیز گفت «‌من لزومی نمی‌بینم که از خود دفاع کنم چراکه هرکسی ایرادی مشاهده می‌کند باید مطرح کند اما من متوجه نشدم که منظور آقای کوچک زاده از رفتار سلطنت‌مأبانه چیست؟»

وی در ادامه گفت «در جای دیگری یکی از نمایندگان گفته است که لاریجانی نمی‌گذارد مسائل هسته‌ای در مجلس مطرح شود و او بنا به خواسته آقایان هاشمی و روحانی رئیس مجلس است؛ و یا دیگری گفته است که سگ احمدی‌نژاد و مشایی به لاریجانی شرف دارد؛ حداقل من شهادتین را که گفته‌ام چطور می‌شود سگ دیگران بر کسی که شهادتین می‌گوید شرف داشته باشد؟»

لازم به ذکر است که لاریجانی در بخش دیگری از جلسه دیروز و بعد از آنکه بهروز نعمتی در تذکری از هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان خواست که با بداخلاقی برخوردی جدی صورت گیرد؛ توضیح داد که منظورش از آن نماینده‌ای که گفته او به خواسته هاشمی و روحانی رییس مجلس است یا کسی که گفته سگ احمدی‌نژاد مشایی به لاریجانی شرف دارد، کوچک زاده نبوده است.

درگیری‌های امروز مجلس که از اعتراض به ارائه ترجمه توافق شروع شد و اعتراض به لاریجانی ختم شد. نشان داد که جریانی در مجلس همزمان با کارشکنی و مانع‌تراشی در مسیر دیپلماسی دولت به مخالفت و مقابله با لاریجانی در مجلس می‌پردازد. حال باید دید که این جریان از این رویه چه هدفی دارد و ریشه این مخالفت‌ها و کارشکنی‌ها چیست.

اختلالاتی که در بیرون از مجلس ریشه دارد

غلامعلی جعفر زاده نماینده مردم رشت در مجلس در گفت‌وگو با فرارو در این خصوص گفت: ریشه این مسایل در بیرون از مجلس و از احمدی‌نژاد است.

وی افزود: احمدی‌نژاد هواداران خود و کسانی که وام‌دارش هستند را هدایت می‌کند تا در مجلس و دولت اختلال ایجاد کنند.

این نماینده مجلس با تأکید به اینکه لاریجانی فرد متدینی است و آخرت خود را به هیچ‌چیز نمی‌فروشد، گفت: او عضو شورای عالی امنیت ملی است و بیشترین اختیارات را در کشور دارد لذا حرفش برای ما حجت است و می‌دانیم که در مسیر خلاف مصالح نظام حرکت نمی‌کند اما کسانی هستند که او را برنمی‌تابند.

وی ادامه داد: این‌ها همان کسانی هستند که به سخنان و تأکیدات رهبری نیز توجهی ندارند و از ایشان فراتر رفته‌اند. آقایان ولایی باید حواسشان باشد که خوارج دیگری شکل نگیرد.

جعفر زاده همچنین گفت: این گروه که می‌دانند مردم در مجلس آتی از آنها استقبال نخواهند کرد سعی دارند که با غوغا سالاری توجه مردم را جلب کنند. آنان امید مردم را که در حقیقت، امید به‌نظام است خشک می‌کنند تا برای خود جایگاهی به دست آورد.

وی افزود: آنها به هر بهانه‌ای مانند ارائه ترجمه متن توافق و ... تلاش می‌کنند که موفقیتی در بحث هسته‌ای نصیب دولت نشود و کارنامه دولت روحانی در این بخش نمره قبولی نگیرد. روشن است که نمره قبولی را مردم خواهند داد اما این عده تصور می‌کنند که می‌توانند فضا را مسموم کرده و از آب گل‌آلود برای خود ماهی گیرند.

گفتنی است که مسئله درگیری‌های امروز داشت باب تذکرات پی‌درپی در حمایت یا علیه لاریجانی را باز می‌کرد، به‌عنوان‌مثال نادر قاضی پور نماینده ارومیه در تذکر شفاهی نسبت به اهانت به لاریجانی رئیس مجلس انتقاد کرد و گفت «رئیس مجلس عضو شورای عالی امنیت ملی و یکی از افراد برجسته این شورا است و اهانت به ایشان اهانت به ما نمایندگان است.»

وی با خواندن شعری - ای مگس حضرت سیمرغ نه جولانگه توست، عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری – ادامه داد «من از شما می‌خواهم هر کس در مجلس به هر مقام مسئولی اهانت می‌کند در کمیسیون ویژه‌ی این کار بررسی‌شده و محاکمه شود، چرا وقتی یک نفر از خارج از مجلس از من شکایت می‌کند آنجا محاکمه می‌شود در این شرایط هیچ‌کس محاکمه نمی‌شود. این تبعیض است و باید از بین برود و عدالت ایجاد شود.»

لاریجانی هم در پاسخ به این تذکر گفت که دیگر این مسئله را ادامه ندهید تا خاتمه پیدا کند.

نطق میان دستور علی مطهری نیز در جلسه امروز حاشیه‌هایی به همراه داشت. حاشیه‌ای‌هایی که این بار درگیری میان نمایندگان نبود و به شوخی‌های فامیلی او با رییس مجلس مربوط می‌شد. مطهری به اعتراض اینستاگرامی یکی از دلواپسان مجلس به لاریجانی که از مطهری خواسته بود به دامادشان تذکر بدهد، اشاره کرد و به شوخی گفت «توقع دارید همشیره ما با کفگیر و لنگه‌کفش از ایشان استقبال کند؟». علاوه بر این طولانی شدن نطق مطهری نیز سبب شد یک‌بار دیگر کار به شوخی بکشد. رییس مجلس در تذکر به نماینده اصولگرای تهران گفت که وقتتان به پایان رسیده است اما مطهری بابیان اینکه دو دقیقه از نطق قبلی خود طلبکار است، گفت «کاری کنید که منجر به کف گرگی نشود!»

دیگر نکته قابل‌توجه نطق مطهری این بود که نه‌تنها برخلاف نطق قبلی با خشونت از سوی جبهه پایداری‌ها ختم نشد بلکه جواد کریمی قدوسی و محمد دهقان- از نمایندگان نزدیک به طیف پایداری- منتظر پایان یافتن نطق مانده بودند تا او را در آغوش کشند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024