پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 27.07.2015, 12:24

اكرم خيرخواه: ذهنیت مردان اصلاح‌طلب باید تغییر کند

وضعیت مشارکت سیاسی زنان در استان آذربایجان‌شرقی چگونه است؟ می‌توانند سهمیه ۳۰درصدی خود از فهرست اصلاح‌طلبان برای مجلس آینده را پر کنند؟ چه تلاش‌هایی انجام شده و چه تلاش‌هایی نیاز است انجام شود؟ اکرم خیرخواه نایب‌رئیس جمعیت زنان مسلمان نواندیش به پرسش‌هاي ما پاسخ داده است.

چند زن عضو شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان استان آذربایجان‌شرقی هستند؟
یک نفر و تنها من که عضو کمیته سیاسی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان هستم. البته نماینده فرعی انجمن‌های اسلامی دانشجویان هم یک خانم است که در جلسات شرکت می‌کند.

در استان آذربایجان‌شرقی برای پرکردن سهمیه ۳۰ درصدی زنان از فهرست اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس مشکلی ندارید؟
مشکل چندانی نداریم. اگرچه به‌علت سبقه مردانه احزاب، زنانی با سابقه فعالیت حزبی نداریم اما زنانی که در ستادهای انتخاباتی حضور فعال داشتند یا زنان توانمند با سابقه فعالیت در حوزه اقتصادی، دانشگاهی یا شورای شهر داریم. الان یکی از مشکلات ما دیدگاه مردان استان است، چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب. وقتی قرار است یک زن برای حضور در فهرست معرفی شود، اولین ایرادی که می‌گیرند این است که او سابقه یا رزومه قوی مدیریتی یا اقتصادی ندارد. اینها واقعا مانع بزرگی است. ولی بالاخره باید از یک‌جایی شروع شود. متأسفانه همین دولت می‌توانست از پتانسیل زنان اصلاح‌طلب در استان بیشتر استفاده کند. ما الان هیچ بخشدار یا فرماندار‌ زنی در استان نداریم. درحالی‌که اگر این انتصاب‌ها صورت می‌گرفت، الان ما چند مدیر زن داشتیم که می‌توانستیم به شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان معرفی کنیم. الان باید بیشتر رایزنی کنیم و اعضای شورای هماهنگی استان را قانع کنیم که باوجود بی‌مهری‌هایی که به زنان در حوزه مدیریتی شده است از زنان توانمند در حوزه دانشگاهی یا اقتصادی یا سیاسی برای حضور در فهرست استفاده کنند. در همین راستا مجمع زنان اصلاح‌طلب استان را هم راه‌اندازی کرده‌ایم که چهارشنبه این هفته نخستین نشست آن با حضور خانم امانی برگزار خواهد شد. امیدواریم مجمع زنان اصلاح‌طلب که از مدیران زن دولت اصلاحات تشکیل شده است در کنار جمعیت زنان مسلمان نواندیش مجمع بتواند با تلاش‌های خود ایده سهمیه ۳۰ درصدی را محقق کند.

یکی از کارهای که باید انجام شود، پرکردن این سهمیه ۳۰ درصدی است و لازمه اين هم شناسایی زنان توانمند و ترغیب آنها به حضور و ثبت‌نام است؛ در این زمینه چه کارهایی انجام داده‌اید.
ما نخستین نشست جمعیت زنان مسلمان نواندیش را در ماه رمضان با حضور خانم راکعی برگزار کردیم. حاضران در این نشست هم فقط زنان سیاسی نبودند، زنان دانشگاهی، زنان فعال حوزه اقتصادی یا زنان فعال حوزه مدنی هم بودند. برای نخستین‌بار یک زن به هیأت‌رئیسه اتاق بازرگانی تبریز راه پیدا کرده است ما از ایشان دعوت کردیم. از اعضای شورای شهر دعوت کردیم. از دیگر کارهایی که انجام شده رایزنی با معاونت امور بانوان استانداری بوده است.

  یکی از موانع حضور و مشارکت سیاسی زنان مسائل اقتصادی است. به‌هرحال تبلیغات انتخاباتی نیاز به منابع مالی دارد و زنان در این زمینه بنیه ضعیف‌تری نسبت به مردان دارند. برای این مسئله چه فکری کرده‌اید؟
به‌هرحال یکی از شاخص‌های حضور افراد در فهرست، چه زن و چه مرد، داشتن توانایی اقتصادی است ولی در مورد زنان نه‌تنها باید با این گزینه با تسامح برخورد کرد بلکه حتی باید خود شورای هماهنگی هم به زنان کمک کند.

  وضعیت استان تبریز در نرخ مشارکت سیاسی زنان چگونه است؟
ما در شورای شهر اول و دوم نماینده زن داشتیم که اتفاقا رأی اول فهرست را هم داشتند. در شورای سوم خانم نداشتیم ولی در شورای چهارم سه خانم  داریم که هر سه هم رأی بالایی آوردند. این نشان می‌دهد که توان رأی‌آوری زنان کمتر از مردان نیست و اگر بزرگان اصلاح‌طلب حمایت کنند، حتما رأی می‌آورند.

  شما چقدر امیدوارید که ۳۰ درصد از سهمیه انتخاباتی استان آذربایجان‌شرقی را زنان به دست بیاورند؟
قبلا خیلی امیدوار بودم. اما چندوقتی است که بحث‌هایی در فضای مجازی بین اصلاح‌طلب‌ها مطرح می‌شود که کمی از این امیدواری من کاسته است. به این نتیجه رسیده‌ام که کار خیلی ‌راحت نیست و باید خیلی بیشتر تلاش کنیم. نباید کار را عقب انداخت و از الان باید رایزنی برای ثبت‌نام حداکثری را شروع کنیم. اولین تغییر را هم باید از فضای ذهنی مردان اصلاح‌طلب شروع کنیم.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024