سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 03.07.2015, 17:05

اطلاعیه حزب دمکراتیک مردم ایران؛ به یاد خسرو شاکری زند

سحرگاه دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ ( ۲۹ ژوئن ۲۰۱۵) خسرو شاکری، پژوهشگر اسناد تاریخ معاصر ایران، مورخ و روشنگر سوسیالیست در بیمارستانی در پاریس چشم از جهان فروبست.

خسرو شاکری در تهران و به سال ۱۳۱۷ چشم به جهان گشود. در نوجوانی شیفته اندیشه ها و راه دکتر محمد مصدق شد . در دوران تحصیل در امریکا و اروپا  به کنفدراسیون جهانی محصلین و دانشجویان ایرانی (اتحادیه ملی) پیوست. وی در دهه 60 میلادی به جنبش چپ مارکسیستی گرایش یافت، اما تا پایان عمر تعلق خاطر عمیق خود به دکتر مصدق و ارزشهایی که رهبر نهصت ملی ایران،  نماد آن بود، بویژه ایران دوستی و دمکراسی و مدارا ، وفادار ماند.

خسرو شاکری آتش به جان گرفته ای بود که بی‌قراریش او را به امریکای لاتین و شمال افریقا می‌کشاند. روحيه آرامش ناپذير و بی قرار او که همواره در راه باز تعریف و خود یابی بود، او را به دیدار با تعدادی از شخصیت های جهانی در اقصی نقاط جهان می کشاند. او با انقلاب ۱۳۵۷ به ایران باز ‌گشت که با کتاب جمعه احمد شاملو همکاری کند. پس از آغاز سرکوب فراگیر دهه‌ شصت، دو باره جلای وطن کرد. این بار در پاریس انتشارات پادزهر و در پاییز ۱۳۶۳ کتاب جمعه‌ها را راه ‌انداخت. او همواره ایده هایی برای پیش رفتن و تحرک داشت، رساله دکترای خود را به سرنوشت حزب کمونیست ایران اختصاص داد و با وجود قلب بیمار و اجبار به اقامت در پاریس تا پایان عمر به فعالیت فکری خود ادامه داد.

زنده یاد خسرو شاکری از بازمانده های اصلی جنبش ملی و چپ ایران بود، اما هرگز استقلال اندیشه و عمل خود را از دست نداد. او انسانی فرهیخته و پاک نهاد بود که همه زندگی و از جمله تحصیلات و مشاغل دانشگاهی و حرفه ای خود را صرف کاوش در تاریخ جنبش چپ و کارگری ایران کرد. همین سیر و سلوک است که از او چهر ه ای ویژه و قابل تحسین می سازد. پشتکار چشمگیر او در گرد اوری اسناد تاریخی “جنبش کارگری، سوسیال دموکراسی و کمونیستی” ایران و سپس پژوهش‌های ماندگارش درباره آواتیس‌ (اردشیر) سلطانزاده، از رهبران حزب کمونیست ایران ، “اندیشه‌های مصطفی شعاییان”، از انقلابیان چپ دهه‌ ۱۳۵۰ و آثاری چون “تقی آرانی در آینه تاریخ”، “سرچشمه‌های سوسیال دموکراسی در ایران مدرن” به زبان انگلیسی و” ایرج اسکندری شاهزاده‌ ایرانی سرخ” به زبان فرانسه  و نیز کتاب ها و مقالات دیگر، بازتاب یافته است.

حزب دمکراتیک مردم ایران، یاد این کاوشکر تاریخ جنبش چپ ایران را گرامی میدارد و در گذشت او را به همه دوستان ، خانواده و بازماندگانش صمیمانه تسلیت می گوید.

حزب دمکراتیک مردم ایران
پنجشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۴ – دوم جولای 2015




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024