پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 01.07.2015, 10:24

سخنگوی دولت: جرم سیاسی از جرم امنیتی تفکیک شود

شرق: سخنگوی دولت، به سنت سه‌شنبه‌ها روز گذشته پذیرای خبرنگاران رسانه‌ها بود تا به سؤالات آنها پاسخ دهد. «محمدباقر نوبخت» مانند همیشه با خبر و گزارش از عملکرد دولت شروع کرد. خبر این بود: «فعالیت‌های مربوط به تهیه و تنظیم لایحه بودجه سال 95 آغاز شده و دولت مقید است همچون سال‌های گذشته بودجه را در موعد قانونی خود به مجلس ارائه کند».  او همچنین در گزارشی به تشریح عملکرد دولت در امر اشتغال‌زایی پرداخت. سخنگوی دولت گفت: «سال گذشته 871 هزار و 860 نفر به بازار کار اضافه شدند و جمعیت فعال ایران از 23 میلیون و 637 هزار و 309 نفر به 24 میلیون و 509 هزار و 69 نفر رسیده که از این جمعیت جدید 117 هزار و 169نفر موفق به پیداکردن شغل نشدند، اما 754 هزار و 591 نفر موفق به پیداکردن شغل شدند». «نوبخت» ادامه داد: «در 11 استان کشور نرخ بیکاری یک رقمی شد، اما نرخ بیکاری از 10.7 درصد به 10.8 درصد رسید». سخنگوی دولت کنایه‌ای هم به برخی رسانه‌ها زد و به مزاح گفت: «حالا برخی رسانه‌ها می‌توانند افزایش نرخ بیکاری را تیتر کنند». او در ادامه به گزارشی در مورد وضعیت اجرای اقتصاد مقاومتی در وزارت نیرو پرداخت.  پس از بخش نخست جلسه، نوبت به خبرنگاران رسید تا سؤال‌های خود را مطرح کنند. از لغو کنسرت‌ها و افطاری رئیس‌جمهوری گرفته تا مذاکرات هسته‌ای و ادعای بذرپاش در مورد ارسال پیام آمریکا به ایران.  سؤال «شرق» از «نوبخت» یادآوری سؤال چند جلسه قبل در مورد دیدار نمایندگان دولت با «بابک زنجانی» بود. او در آن جلسه گفته بود که پیگیری می‌کنم و در این جلسه «شرق» از سخنگوی دولت نتیجه پیگیری را پرسید که او هم این‌گونه پاسخ داد: «بابک زنجانی در اختیار مراجع قضائی است، برخی مواقع که نیاز است مطالبی از سوی کارشناسان ذی‌ربط بیان شود، به مراجع قضائی می‌روند و آن مطلب را بیان می‌کنند اما موضوع به این شکل قابل ارائه نبوده و این‌طور نیست».

پیام اوباما؟ اطلاع ندارم
در ادامه او در پاسخ به سؤال‌هایی در مورد «اظهارات مهرداد بذرپاش گه گفته بود اوباما پیامی را از طریق حیدرالعبادی به مقامات ایرانی ارائه کرده»، گفت: «از این موضوع اطلاعی ندارم و آن را تأیید نمی‌کنم». او افزود: «این خبر اگر در این سطح قابل مطرح‌شدن باشد، سخنگوی دولت بیان می‌کند یا از سوی سایت و دفتر رهبری اعلام می‌شود. اما من در این مورد بی‌اطلاع هستم و فکر می‌کنم همه ما باید مراعات این مسائل را بکنیم. هر نماینده اجازه دارد در هر مسئله‌ای اظهارنظر کند، اما وقتی مذاکره در مجلس است، یک بحث است و وقتی در سطح بالاتر دنبال می‌شود، باید اجازه داد در همان چارچوب و پروتکل کارها انجام شود».  نوبخت در پاسخ به سؤالی درباره وظیفه شورای‌عالی امنیت ملی در مذاکرات هسته‌ای گفت: «مسئول مذاکره‌کننده، شورای‌عالی امنیت ملی است و وزیر خارجه به نمایندگی از این شورا، در مذکرات شرکت می‌کند و همه مصوبات این پرونده قانونا باید به تصویب مقام معظم رهبری برسد».

قدردانی از حمایت‌های رهبری
او در مورد مذاکرات هسته‌ای نیز گفت که «مواضع ایران روشن است و حمایت‌های بی‌نظیر رهبری از تیم مذاکره‌کننده و اعلام صریح مواضع جمهوری اسلامی و تأکید بر اینکه مذاکره‌کنندگان افرادی شجاع، غیور و متدین هستند، نشان داد این افراد از منافع نظام دفاع خواهند کرد، اما اینکه اگر قرار باشد در توافق مواردی فراتر از پروتکل به ایران تحمیل شود، اینها مورد نظر طرف مقابل است». او درخصوص موافقت یا عدم موافقت ایران با تمدید مذاکرات هم گفت: «ما به‌دنبال یک توافق خوب هستیم. اگر فردا نشد چهار روز دیگر. ولی اینکه برای یک دوره بلندمدت دیگری برای مذاکرات توافق کنیم در سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران نیست».  «نوبخت» با تشکر و قدردانی از مقام‌معظم‌رهبری به جهت حمایت بی‌نظیر از تیم مذاکره‌کننده و دولت، گفت: «دولت همواره پشت‌گرم به راهنمایی‌های ایشان بوده است و امیدواریم سازندگی و پیشرفت کشور نیز در آن زمان با راهنمایی‌های ایشان انجام شود».  او ادامه داد: «اگرچه تحریم‌ها ظلمی به ملت ماست اما اینکه آنها تصور کنند این تنگناها باعث می‌شود که ما دستمان را به نشانه تسلیم بالا ببریم این‌طور نخواهد بود. این تحریم‌ها به اقتصاد ما آسیب وارد می‌کند اما این موضوع باعث تسلیم ما نمی‌شود». سخنگوی دولت ادامه داد: « طبق آخرین نظرسنجی‌ها تعداد بسیار بالایی از مردم با تیم مذاکره‌کننده ما همراهند و مثل مقام‌معظم‌رهبری آنها را تأیید می‌کنند».

«فروش فرودگاه قشم و اراضی در آن منطقه» سؤال مطرح‌شده دیگری بود که او هم پاسخ داد: «مسئولان محترم منطقه آزاد قشم این مطلب را بیان کردند که در دولت گذشته با یک رقم نازل و شرایطی که اعلام شد یک کار خلاف قانون صورت گرفت که البته احراز آن با قوه محترم قضائیه است و امیدواریم هرچه سریع‌تر در جهت مبارزه با مفاسد اقتصادی این امر در مراجع قضائی رسیدگی  و حکم متناسب با آن صادر شود».

لغو کنسرت برای امنیت اجتماعی نافع نیست
سخنگوی دولت در مورد لغو کنسرت‌ها نیز گفت: «کنسرت‌ها اگر شرایط لازم را داشته باشند، مجوزهای لازم را می‌گیرند و اینکه قبل از برگزاری یک کنسرت پیش‌بینی کنیم که شرایط برگزاری کنسرت در آن رعایت نمی‌شود، درست نیست. ما لغو کنسرت را برای امنیت اجتماعی نافع نمی‌دانیم و دستگاه‌های مربوطه نیز براساس اختیارهای خود به کنسرت‌ها مجوز داده‌اند از این‌رو باید همه کمک کنند تا در کشور آرامش باشد».

تشریح نظر رئیس‌جمهوری درباره جرم سیاسی
او در پاسخ به سؤالی درباره حاشیه‌های اتفاق‌افتاده در افطاری‌های رئیس‌جمهوری گفت: «نگاه رئیس‌جمهوری این است که از همه ظرفیت‌های داخلی استفاده شود و انتظار هم همین بود که حرف‌های متفاوتی بیان شود و این حداقل انتظار از طرف مقابل است که به حرف‌های طرف دیگر گوش کند و این جلسات نمونه زمینه همدلی است». او در مورد پیشنهاد مذاکره ملی نیز گفت: «باید شرایطی فراهم شود که  اصحاب سیاست نگاه خود را به یکدیگر منتقل کنند که شاید در این رابطه نیاز به‌ کار رسمی نباشد، اما اگر شرایطی فراهم شود که سیاست‌مداران به جای روزنامه‌ها، رودررو با هم صحبت کنند، برای امنیت ملی و اتحاد کشور نافع می‌دانم».  خبرنگاری هم در مورد لایحه دولت در مورد جرم سیاسی پرسید که سخنگوی دولت در این‌باره، گفت: «باید جرم سیاسی تعریف و از جرم امنیتی تفکیک شود. جرم امنیتی مقوله متفاوتی است و دولت در هر مقطعی نظر خود را در خصوص تبیین جرم سیاسی بیان می‌کند».

قیمت لبنیات
«نوبخت» در خصوص افزایش قیمت لبنیات هم گفت: «آنچه دامداران محترم تولید می‌کردند هزارو250 تومان به واحدهای صنعتی می‌فروختند اما این عزیزان زحمت‌کش در نظر داشتند که فراورده لبنی آنها هزارو 440 تومان خریداری شود. دولت در این راستا موظف است از حقوق مصرف‌کنندگان حمایت کند و از آنجایی که نمی‌تواند به زیان یکی از طرفین عمل کند خودش مابه‌التفاوتی را تقبل کرد که بیش از هزار میلیارد تومان است».
او افزود: «دولت برای اینکه از مصرف شیر برای سلامت جامعه حمایت کند در سال 94 در دو ردیف بودجه‌ای 550 میلیارد تومان یارانه برای شیر رایگان در مدارس داد. ضمنا‌ افزایش قیمت گوشت را تأیید نمی‌کنم».




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024