جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 01.07.2015, 8:52

۹۵۰ میلیارد دلار درآمد ارزی ۸۴ تا ۹۲ چه شد؟

معاون اول رییس جمهوری گفت: مقطع فعلی شرایطی ممتاز برای صنعتی شدن کشور است که برای تحقق آن بخش خصوصی باید میدان دار اصلی اقتصاد کشور باشد.

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری روز سه‌شنبه (۹ تیر ۱۳۹۴) در آیین بزرگداشت روز صنعت و معدن که در سالن اجلاس سران برگزار شد، افزود: باید دولت و بخش خصوصی با همدلی و همراهی، مسیر دستیابی به صنعتی شدن کشور را به سرعت پیش بگیرند.

وی اضافه کرد: صنعتی شدن احتیاج به پیش نیازهایی دارد که از جمله آن، به رسمیت شناخته شدن بخش خصوصی کارآمد است که باید میدان دار اصلی اقتصاد باشد و دولت یازدهم نیز چنین باوری دارد.

معاون اول رییس جمهوری به نقش حمایتی دولت در فعالیت های اقتصادی اشاره کرد و گفت: دولت باید کارآمد و چابک باشد و دولتی که قادر باشد برای صنعتی شدن سیاستگذاری کند. این دولت به ابزارهای روز نیاز دارد که ما به همین دلیل از ابتدا تاکید کرده ایم، دولت الکترونیک را در کشور مستقر خواهیم کرد.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ابلاغ سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی توسط رهبر معظم انقلاب، افزود: ذیل این اصل جمله ای بود که رهبر معظم انقلاب از آن استفاده کردند و فرمودند که بخش خصوصی می تواند در حوزه های مختلف اقتصادی ورود داشته باشد.

وی ادامه داد: در صورتی که سیاست‌های اصل ۴۴ اجرا می‌شد، امروز بخش خصوصی، صاحب معادن و کارخانه های بزرگ و شرکت های هواپیمایی و کشتیرانی بود.

معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: در سال های گذشته وقتی ما در جمع بخش خصوصی شرکت می کردیم و می گفتیم باید کارخانه هایتان را نوسازی کنید، آن ها به ما می گفتند شما کار خودتان را بکنید و به ما بگویید سقف پرواز بخش خصوصی تا کجاست و تا چه سطحی می تواند فعالیت کند؟

جهانگیری تصریح کرد: ابلاغ سیاست های اصل ۴۴، سقف پرواز بخش خصوصی را برداشت.

وی با یادآوری این که صنعت و معدن بخش مهم اقتصاد کشور است که سرنوشت امروز و آینده کشور در گرو آن است، افزود: در مورد مسایل صنعتی تاکنون سخن های زیادی گفته شده و فکر می کنم رونمایی از سند برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت باید مورد نقد و بررسی قرار گیرد و تبدیل به سیاست جدی توسعه صنعت کشور شود.

وی ادامه داد: با توجه به چالش های پیش روی ایران، توسعه پایدار یکی از ضرورت های جدی است؛ صنعتی شدن، یک فعالیت صرفا اقتصادی نیست بلکه قطعا پیش ران این توسعه ، توسعه صنعتی خواهد بود که عوامل متعددی در تحقق آن تاثیرگذار است.

فرصت صنعتی شدن در دهه ۸۰ از دست رفت

معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود افزود: دهه ۸۰ فرصتی بی نظیر برای صنعتی شدن ایران بود که از دست رفت و برخی سوءمدیریت ها باعث شد بر ضد حرکت صنعتی شدن، حرکت هایی اتفاق بیفتد.

جهانگیری با اشاره به ظرفیت نیروی انسانی تحصیلکرده در کشور گفت: بیش از ۷۰ درصد جمعیت ایران در سن کار هستند و این در حالی است که اکثر کشورها تنها ۳۰ درصد جمعیت شان در سن تولید و مابقی در سن مصرف کننده هستند.

وی افزود: علاوه بر این در زمینه زیرساخت های کشور در طول سال های گذشته گام های بلندی برداشته شده است.

۹۵۰ میلیارد دلار درآمد ارزی سال ۸۴ تا ۹۲ چه شد؟

معاون اول رییس جمهوری به حجم درآمدهای ارزی در دولت گذشته نیز اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از فرصت های استثنایی در دوره زمانی ۱۰ سال اخیر ، حجم درآمدهای ارزی است که در سال های ۸۴ تا ۹۲ حدود ۹۵۰ میلیارد دلار بود.

جهانگیری ادامه داد: البته وقتی این حجم درآمد را می بینید و می پرسید که آثارش چه بود؟ انسان ناراحت می شود که به دلیل مدیریت بد ؛ این درآمدها نه تنها به سمت سرمایه گذاری حرکت نکرد بلکه همان فعالیت هایی که انجام شد با مشکل روبه رو شد.

وی اضافه کرد: قبلا گفتم که از سال ۸۴ تا ۹۲، ۷۰۰ میلیارد دلار واردات صورت گرفته است که برخی فکر کردند این سخن حرفی منفی و تند علیه دولت گذشته است؛ این که ۹۵۰ میلیارد دلار درآمد در این سال ها وجود داشته است که تردیدی وجود ندارد و از طرف دیگر حساب ذخیره ارزی روزی که تبدیل به صندوق توسعه ملی شد ، موجودی اش صفر بود. پس درآمد کشور چه شده است؟

معاون اول رییس جمهوری توضیح داد: این که می گوییم ۷۰۰ میلیارد دلار صرف واردات شده است، بهترین دفاع از دولت گذشته است. چون می گوییم صرف واردات شده است، اگر شما اصرار می کنید که واردات خیلی کم بوده، پس مسئولین وقت باید پاسخ دهند که مابقی درآمدهای ارزی کجاست.

جهانگیری ادامه داد: یکی از لازمه های صنعتی شدن، از بین بردن فساد سیستمی است که در کشور شکل گرفته است؛ یکی از دغدغه های بخش خصوصی واقعی، این است که تولید ثروت حتما باید با زحمت و تلاش باشد؛ نمی شود کسی با تلاش ببیند که فردی دیگر با زد و بند، در فرصتی محدود چند صد برابر او کسب ثروت کند.

وی افزود: ما در این راه مصمم هستیم و حاضریم همه هزینه ها را با بپذیریم تا این فساد سیستمی را از بین ببریم.

تیم مذاکره کننده ایران قادرند با منطق و شجاعت از حقوق مردم دفاع کنند

معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت حاکم شدن ثبات اقتصادی در کشور تاکید کرد و گفت: ثبات اقتصادی وظیفه دولت است و اگر دولت منضبط عمل کند و بودجه را در حد منابع تنظیم کند، ثبات حاکم می شود.

جهانگیری تصریح کرد: ثبات اقتصادی یعنی شاخص های مختلف از جمله نرخ تورم و نرخ ارز برای بخش خصوصی پیش بینی پذیر باشد.

وی با تاکید بر این که باید با جهان تعامل داشته باشیم و کشور در انزوا صنعتی نمی شود، خاطرنشان کرد: ما مصمم هستیم که تحریم ها و زنجیرهایی که به دست و پای صنعت بسته شده است را باز کنیم؛ در این مسیر گام برداشته ایم و به صورتی جدی پیش می رویم.

معاون اول رییس جمهوری، تیم مذاکره کننده هسته ای را قوی توصیف کرد و افزود: بزرگترین سرمایه تیم ما در مذاکرات هسته ای با ۶ قدرت جهان، راهنمایی های رهبر معظم انقلاب است؛ چند شب گذشته، در مقطعی که فشار بر روی تیم زیاد شده بود، رهبر معظم انقلاب با صحبت هایی که داشتند، اعتماد عمومی را در جامعه به وجود آوردند.

جهانگیری همچنین اظهار کرد: مذاکره به مرحله بسیار حساسی رسیده است؛ قدرت ها به دنبال زیاده خواهی هستند ولی تیم مذاکره کننده ما قادرند با منطق، استدلال، قدرت و شجاعت از حقوق مردم دفاع کنند.

اختصاص پنج میلیارد دلار سرمایه در گردش بخش خصوص توسط بانک مرکزی

وی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از کارهایی که دولت به صورت جدی دنبال می کند را سیاست اقتصاد مقاومتی عنوان و خاطر نشان کرد: زمانی قرار است به سیاستی و شعاری توجه شود ولی زمانی قرار است یک سیاست را با عمق جان باور داشته باشیم.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: اقتصاد مقاومتی سیاست هایی عالمانه است که امروز مورد باور فعالان اقتصادی و اقتصاددانان است.

جهانگیری با تاکید بر این که برای هر بند از سیاست های اقتصاد مقاومتی باید برنامه ریزی داشته باشیم، ادامه داد: در این زمینه تاکنون دهها جلسه در دولت برگزار شده است.

وی همچنین به شرایط بودجه ای کشور اشاره کرد و گفت: امسال برای دولت و بودجه کشور، یکی از سخت ترین سال های بعد از انقلاب است؛ بودجه دولت سال های سال با صادرات ۲ میلیون بشکه نفت در روز و قیمت هر بشکه ۱۰۰ دلار بود اما در سال جاری حجم صادرات به یک میلیون و قیمت نفت به هر بشکه۶۰ دلار کاهش یافته است.

معاون اول رییس جمهوری اظهار امیدواری کرد در سال ۹۴، رشد اقتصادی تحقق یافته در سال ۹۳ را ادامه دهیم.

جهانگیری، خطاب به فعالان اقتصادی حوزه صنعت و معدن یادآور شد: رونق اقتصادی تنها با توانمندی بخش خصوصی امکان پذیر است.

وی افزود: یکی از مشکلات دولت یازدهم، حجم بالای بدهی ها به گروه های مختلف از جمله پیمانکاران، بانک ها و تامین اجتماعی است؛ انسان در این مساله فرو می ماند که چطور این حجم از درآمد ارزی مصرف و تمام شد و این حجم بدهی برای دولت باقی مانده است؟ باید خیلی هنر داشت تا بتوان اینها را با هم انجام داد.

معاون اول رییس جمهوری همچنین به همکاری بانک ها با فعالان اقتصادی اشاره کرد و یادآور شد: بانک ها در سال گذشته ۳۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده که البته حدود ۵۰ درصد از آن استمهال تسیهلات گذشته بود و ۵۰ درصد پول نقد داده شده است.

جهانگیری از کاهش سه درصدی مطالبات معوق سیستم بانکی خبر داد و درباره تامین مالی طرح های بخش خصوصی اظهارکرد: صندوق توسعه ملی هم باید منابع خود را به کمک بخش خصوصی بیاورد؛ منابع صندوق از آن بخش خصوصی است؛ وقتی بخش خصوصی استفاده نکند، دولت از این منابع استفاده می کند.

جهانگیری تصریح کرد: علاوه بر این، در صورتی که مذاکرات به نتیجه برسد، حجم فاینانس افزایش خواهد یافت و حتی اگر مذاکرات به نتیجه نرسد نیز باید راه فاینانس را باز کنیم.

وی گفت: در این ایام نیز طرح هایی از فاینانس استفاده کردند که عمدتا دولتی بودند اما تاکید ما این است که اگر طرح بخش خصوصی وجود داشته باشد، در تعلق فاینانس از اولویت برخوردار است.

معاون اول رییس جمهوری همچنین از اختصاص پنج میلیارد دلار سرمایه در گردش به بخش خصوص توسط بانک مرکزی خبر داد و گفت: این تسهیلات از طریق وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، نفت و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به واحدهای بخش خصوصی اختصاص می یابد.

جهانگیری با یادآوری این که کارگروه حمایت از بنگاه های تولیدی برای رسیدگی به مشکلات فعالان بخش خصوصی تشکیل شده است، گفت: جلسات این کارگروه با حضور استانداران سراسر کشور به صورت هفتگی تشکیل می شود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024