پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 01.07.2015, 7:32

سه وزیر دیگر در صف استیضاح قرار دارند

اعتماد / ناهید مولوی

در حالی كه یك هفته از استیضاح وزیر آموزش و پرورش حسن روحانی می‌گذرد اما به نظر می‌رسد برخی مجلس‌نشینان برنامه‌های دیگری را برای دولت تدارك دیده‌اند و هرچه به پایان كار مجلس در اسفندماه نزدیك می‌شویم تیغ استیضاح تیز و برنده‌تر می‌شود. پس از اعلام وصول استیضاح فانی وقتی ۳۰ نماینده امضای خود را از پای نامه استیضاح او پس گرفتند زمزمه‌ تحلیل‌هایی به گوش رسید كه فانی باقی خواهد ماند تا سایه استیضاح بر سر وزرای دیگری از كابینه روحانی برقرار باشد حالا یك عضو فراكسیون رهروان ولایت مجلس افشا كرده است كه مخالفان دولت در مجلس برنامه‌هایی را در سر دارند و می‌گوید: نمایندگان مخالف دولت به دنبال كلید زدن استیضاح سه وزیر كابینه حسن روحانی بودند.

ایرج ندیمی در گفت‌وگو با خبرآنلاین و در پاسخ به این سوال كه نظر مجلس درباره استیضاح‌های سریالی چیست و یكی از نمایندگان گفته است علت رای اعتماد به فانی، استیضاح آخوندی بوده است، خاطرنشان كرد: من قبل از جلسه
رای اعتماد مجدد به معاون اول رییس‌جمهور گفتم كه گروهی این‌گونه در مجلس تبلیغ می‌كنند كه فانی را حفظ كنیم تا بتوانیم آخوندی را استیضاح كنیم.

وی افزود: «معنی استیضاح آخوندی در واقع، زمینه چینی برای استیضاح زنگنه و ربیعی است چرا كه در جریان رای اعتماد به كابینه روحانی، مخالفان دولت قرار بود به شش وزیر پیشنهادی یعنی نجفی، سلطانی‌فر، میلی منفرد، آخوندی، زنگنه و ربیعی رای ندهند اما در نهایت سه نفر اول رد و سه نفر دوم توانستند به دولت راه پیدا كنند».

وی تاكید كرد: همان گروهی كه در رای اعتماد به دنبال حذف شش وزیر بودند در حال حاضر می‌خواهند وظیفه خود را تكمیل كنند. وی تصریح كرد: «دست آنها رو شده و تلاش آنها دیگر فایده‌ای ندارد و ما معتقدیم كه مجلس بازی نمی‌خورد. به نظر می‌رسد مخالفان دولت به دنبال تكمیل پروژه‌ای هستند كه از دو سال پیش كلید زده‌اند و تمام تلاش خود را به كار بسته‌اند تا پایان كار مجلس برنامه‌های خود را عملی كنند ».

با این اوصاف می‌توان گفت مجلس در تعطیلات خود بسیار پر كارتر خواهد بود و جلسات و گعده‌های نمایندگان مخالف دولت بی‌تردید برای رسیدن به اهداف‌شان ادامه پیدا خواهد كرد. از ظواهر امر پیداست مخالفان دولت هیچ فرصتی را از دست نمی‌دهند و بنا دارند روندی را كه از دو سال پیش با دولت حسن روحانی آغاز كردند ادامه دهند و در این ماه‌های پایانی شاید بر سرعت مقابله خود با دولت بیفزایند.

با این حساب باید منتظر ماند و دید بعد از پایان تعطیلات دو هفته‌ای مجلس كه كمتر از ۱۰ روز دیگر به پایان می‌رسد آیا مخالفان دولت طبق برنامه خود موفق خواهند شد استیضاح وزیر راه و شهر‌سازی را در دستور كار مجلس قرار دهند و دولت روحانی را با چالش جدیدی در مقابل مجلس بنشانند یا اینكه در كفه این ترازو اعتدال هیات‌رییسه مجلس بر تندروی مخالفان دولت خواهد چربید و به یاری دولتی خواهد آمد كه میراث‌دار مجموعه‌ای از مشكلات و نابسامانی‌ها بوده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024