جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 27.05.2015, 21:17

آژانس مدام با دانشمندان هسته‌ای ایران در تماس بود

معاون سابق آژانس: بدون ملاقات با دانشمندان اتمی ایران نمی‌شد کار کرد

بی بی سی: اولی هاینونن، معاون پیشین مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که تا تابستان سال ۲۰۱۰ مسئول مستقیم بازرسی‌های هسته‌ای ایران بود، می‌گوید که آژانس مدام با دانشمندان هسته‌ای و مهندسان ایرانی در تماس بوده است.
آقای هاینونن امروز چهارشنبه ۲۷ مه (۶ خرداد) به بی‌بی‌سی فارسی گفت که این دانشمندان اتمی و مهندسان هستند که در مورد جزئیات فنی فعالیت های هسته ای کشورها اطلاع دارند و مسائل را برای بازرسان آژانس توضیح می دهند و آژانس بدون ملاقات با آنها اصولا نمی تواند وظیفه خود را انجام دهد.

او گفت که علاوه بر فعالیت های جاری و اعلام شده ایران، آژانس برای درک فعالیت های اعلام نشده ای که ایران برای سال ها مشغول انجام آنها بود با دانشمندان اتمی ایران دیدار و گفت و گو کرده بود.

آقای هاینونن در عین حال تأکید کرد که این گونه ملاقات ها امری کاملا عادی است و در مورد تمام کشورهای عضو معاهده منع گسترش سلاح های اتمی (ان.پی.تی) انجام می شود.

اخیرا و پس از آنکه آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی گفت که اجازه گفت وگو با دانشمندان هسته ای ایران را به کسی نخواهد داد، موضوع این ملاقات ها در ایران بحث برانگیز شده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، پس از اظهارات آقای خامنه ای گفت که دستور او رعایت خواهد شد، اما تأکید کرد که این گونه ملاقات ها در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد انجام می شد. دفتر آقای احمدی نژاد این ادعا را تکذیب کرد.

اما آقای هاینونن می گوید که این ملاقات ها پیش از ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد انجام می شد و پس از آغاز به کار او هم، با وجود اینکه سطح همکاری ایران با آژانس قدری کاهش یافته بود، ملاقات ها ادامه یافت.

او گفت که نمایندگان آژانس در این دوره حتی با افرادی از نهادهای نظامی ایران هم دیدار داشتند.

رهبر ایران در مورد “بازرسی” از مراکز نظامی ایران هم هشدار داده و گفته است که اجازه چنین بازرسی هایی داده نخواهد شد.

اما آقای هاینونن گفت که “دسترسی” کنترل شده به اماکن غیرهسته ای، در صورتی که آژانس دلایلی برای تردید در مورد آنها داشته باشد، بر اساس پادمان ها و پروتکل الحاقی پیش بینی شده است.

او گفت که این امر چیز تازه ای نیست و آژانس قبلا هم با کشورهایی مثل آرژانتین، برزیل، کانادا، آلمان یا سوئیس برای رفع ابهامات و حل و فصل مسائل حقوقی گفت و گو کرده تا زمینه اجرای پادمان ها فراهم شود.

آقای هاینونن گفت که بازرسی از اماکن غیر هسته ای در بعضی از این کشورها هم انجام شده است تا آژانس بتواند از ماهیت غیرنظامی فعالیت های هسته ای در آنها اطمینان یابد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024