پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 06.05.2015, 22:29

اعتراض «کانون شهروندی زنان» به بازداشت نرگس محمدی

نامه سرگشاده «کانون شهروندی زنان» به معاونت زنان ریاست جمهوری در اعتراض به بازداشت نرگس محمدی

کانون شهروندی زنان: متن زیر، نامه سرگشاده «کانون شهروندی زنان» است که خطاب به شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، به نگارش درآمده است. در این نامه کانون شهروندی زنان نسبت به دستگیری نرگس محمدی اعتراض کرده و خواهان آزادی فوری وی شده است. متن کامل این نامه سرگشاده را می‌توانید در زیر بخوانید:

معاونت محترم امور زنان و خانواده ریاست جمهوری

بامداد روز سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۹۴، نرگس محمدی یکی از اعضای کانون شهروندی زنان و از فعالان حقوق زنان و حقوق بشر، به صورت ناگهانی و در کمال ناباوری بدون هیچ اخطاریه قبلی، بازداشت شد. این درحالی است که او دو روز قبل در دادگاه انقلاب برای برگزاری دادگاه‌اش حاضر بود و دستگاه قضایی می‌توانست با یک اخطار کتبی او را برای «اجرای حکم» یا هر نوع احضار دیگر قانونی، فراخواند. پس ابتدا باید پرسید چرا نیروهای امنیتی و قضایی امری را که می‌توانست با یک برگه اخطاریه عملی شود، با هجوم ده‌ها مأمور و ایجاد فضای وحشت، عملی کرده‌اند و به این ترتیب خانه و زندگی شهروندان را که باید امن باشد دچار تنش و درگیری‌های خشونت بار ساخته‌اند؟

از سویی نرگس محمدی در اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ برای گذراندن حکم شش سال حبس‌اش به زندان رفت ولی در مردادماه‌‌ همان سال با رأی و صلاحدید پزشکان برای ادامه درمان در بیرون از زندان، با وثیقه سنگین آزاد شد. بیماری‌اش آمبولی ریه و فلج عضلانی است و از آن زمان تاکنون نیز ایشان تحت درمان و زیر نظر پزشکان متخصص، روزانه مقدار زیادی قرص و دارو مصرف می‌کند و ما اعضای کانون شهروندی زنان که از نزدیک شاهد زندگی او هستیم می‌دانیم که وضعیت جسمانی نرگس محمدی بدون نظارت دائم پزشک، بسیار شکننده و آسیب پذیر است و اتفاقاَ به همین سبب است که پزشکان متخصص برای وی «عدم توانایی گذراندن کیفر حبس» را تجویز و به مقامات قضایی ارایه کرده‌اند. از این روست که ما به شدت نگران وضعیت جسمانی وی هستیم. چرا که حق حیات، ابتدایی‌ترین حق انسان است که با توجه به شرایط جسمانی نرگس محمدی، این حق اولیه و انسانی‌اش می‌تواند در شرایط زندان مورد مخاطره جدی قرار گیرد.

از سوی دیگر نرگس محمدی در تمامی فعالیت‌های خود هدفی جز ارتقای جامعه مدنی و پیگیری مسایل حقوق زنان و حقوق بشری نداشته است. کوشش‌های او نه تنها در تقابل با دولت نبوده بلکه تمام فعالیت‌هایش نمایانگر رویکرد مسئولانه و مصلحانهٔ اوست، رویکردی که سبب شده او همواره در چارچوب قانون به پیگیری احقاق حقوق شهروندی زنان و جامعه بپردازد.

در این میان باید یادآور شویم که نرگس محمدی اکنون تنها سرپرست دو فرزند هشت ساله‌اش (کیانا و علی) است و با توجه به سن کم دوقولوهای نرگس و نیز عدم حضور پدر، اکنون در شرایط روانی شکننده‌ای به سر می‌برند و به شدت نیازمند حضور مادر خود هستند.

با توجه به مجموعه این مسایل ما در کانون شهروندی زنان، خواهان آزادی فوری نرگس محمدی هستیم چرا که بی‌شک تلاش برای دستیابی به برابری و عدالت در جامعه جرم نیست و زندانی کردن فعالان مدنی برابری خواه همچون نرگس محمدی ظلم آشکار و نقض صریح حقوق شهروندی است. از این رو از جنابعالی انتظار داریم که با توجه به مسئولیتتان در دولتی که «منشور حقوق شهروندی» را به نگارش درآورده، نسبت به ظلم و بی‌عدالتی که در حق نرگس محمدی روا شده واکنش نشان داده و از همه امکانات خود برای آزادی وی بهره ببرید.

کانون شهروندی زنان - تهران – ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024