شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 06.05.2015, 22:01

۳۰درصد جامعه شهری زیر خط فقر هستند

ایلنا: رئیس سازمان بهزیستی گفت: در سال ۸۴ خط فقر در ایران ۱۱/ ۳ بوده است، در حالی که در سال ۹۱ خط فقر در جامعه شهری ۳۰ درصد و در جامعه روستایی ۴۰ درصد بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، انوشیروان محسنی‌بندپی در سی‌امین همایش انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه هدف انقلاب برقراری عدالت اجتماعی بوده است، گفت: از آرمان‌های خون شهدا و منویات رهبری زدودن فقر از جامعه است که تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

وی با اشاره به نامگذاری سال ۹۴ به «دولت و ملّت، همدلی و هم‌زبانی» گفت: همدلی و همزبانی به ما کمک می‌کند و ما باید بررسی کنیم که در چه موقعیتی قرار داشته و در چه شرایطی زندگی می‌کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی با انتقاد از اینکه مشارکت‌های اجتماعی در جامعه به حداقل و فردگرایی به منتها علیه رسیده است، اظهار کرد: برای انجام کار مشارکتی باید فرهنگ‌سازی شود. همچنین صنعتی شدن سبب ارتباط کمتر افراد خانواده با یکدیگر و در نتیجه کمرنگ شدن سرمایه‌های اجتماعی شده است که در کنار این موارد گسترش آسیب‌های اجتماعی را نیز شاهد هستیم.

بندپی در ادامه عنوان کرد: در سال ۸۴ خط فقر در ایران ۳/۱۱ بوده است، در حالی که در سال ۹۱ خط فقر در جامعه شهری ۳۰ درصد و در جامعه روستایی ۴۰ درصد بوده است. همچنین بانک جهانی اعلام کرد که در سال ۵۷ خط فقر در ایران ۴۰ درصد و در سال ۷۶، ۲۰ درصد بوده است، اما این موضوع در حال گسترش است.

وی با بیان اینکه تقویت سرمایه اجتماعی در کاهش جرم موثر است، گفت: فساد در وحدت یک جامعه گسست ایجاد می‌کند که این وضعیت مطلوبی نیست و باید برای تقویت سرمایه اجتماعی بازنگری در همه ابعاد داشته باشیم.

بندپی خاطرنشان کرد:‌ سیاست‌های رفاهی دولت تدبیر و امید دو راهبرد را مشخص کرده است، یکی برقراری عدالت اجتماعی و دیگری افزایش سرمایه اجتماعی است که یکی از استراتژی‌های رسیدن به این راهبرد پوشش بیمه همگانی است که در سال ۹۳ بیمه سلامت بعد از ۲۰ سال تاخیر انجام شد و ۵/۸ میلیون نفر از این اقدام بهره‌مند شدند.

وی تاکید کرد: بیمه‌های اجتماعی می‌توانند، به مردم اطمینان دهند که در ناملایمات زندگی دچار مشکلات عدیده نمی‌شوند.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به ضرورت گسترش بیمه‌های اجتماعی گفت: این موضوع در شورای عالی بیمه مورد توجه قرار گرفت و آیین‌نامه آن مصوب شد. همچنین تدوین جامعه آماری کشور امر مهمی است و سازمان بهزیستی به دنبال جمع‌آوری اطلاعات آماری اقتصادی و اجتماعی خانوارها است.

وی اضافه کرد: عدالت به پول و نیروی انسانی نیست؛ عدالت برخوردار کردن جامعه و سازمان‌ها از نیروهای فکری ارزشمند است.

بندپی با اشاره به ظرفیت‌های ارزشمند در حوزه مددکاری گفت: به لحاظ کمیت که لازمه مشارکت‌ها و مداخلات موثر است، جمعیت مددکاری کشور از کمیت خوبی برخوردار است و در بحث کیفی نیز مددکاری در جامعه ما دارای نیم قرن قدمت آموزشی و پژوهشی است . همچنین انجمن مددکاری اجتماعی در راستای مسئولیت اجتماعی دارای ظرفیت ارزنده‌ای است.

وی با تاکید بر اینکه بهزیستی در جهت کاهش بروز و شیوع بیماری‌ها و معلولیت‌ها فعالیت می‌کند، گفت: استراتژی ما توانمندسازی جامعه هدف خود و ارتقاء شاخص‌های تخصصی و انجام فعالیت‌های تخصصی است.

وی در پایان تاکید کرد: ما در نظر و عمل باور داریم که مددکاران اجتماعی، مهندسان اجتماعی هستند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024