جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 26.04.2015, 7:44

تلاش روسیه و چین برای ساخت‌وساز هسته‌ای در ایران

شرق: با اوج‌گیری مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، رفت‌وآمد هیأت‌های فنی اتمی دو عضو این گروه به تهران هم اوج گرفته است؛ «چین» و «روسیه». برخی اعضای سازمان‌های انرژی اتمی دو کشور در چند روز اخیر وارد تهران شده‌اند تا به رایزنی شاید هم قراردادهایی از جنس هسته‌ای بپردازند. هرچند هنگام قرائت بیانیه سوئیس در لوزان، وزرای خارجه این دو کشور در آنجا حضور نداشتند و پیش از آن هم با شرط و شروط به لوزان می‌آمدند، ولی هیأت‌های آنها برای انجام همکاری‌های هسته‌ای به‌راحتی به تهران می‌آیند.

روز گذشته «فارس» از فحوای مذاکرات آخر هفته گذشته بین معاونان سازمان انرژی اتمی ایران و روس‌اتم خبر داد: «نیکلای اسپاسکی، معاون شرکت روس اتم، به همراه چند نفر از مسئولان این شرکت، دوم اردیبهشت ماه برای مذاکره درخصوص همکاری‌های فی‌مابین ملاقاتی با بهروز کمالوندی، سخنگو و معاون بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان داشتند». همچنین در این نشست، درخصوص نیروگاه‌های اتمی شماره ۲ و ۳ بوشهر که قرار است در فاصله دو سال در سایت نیروگاه اتمی بوشهر ساخته شود، گفت‌وگو شد. این دیدار در ادامه مذاکراتی که اواخر سال گذشته در مسکو انجام و مقرر شد «اسپاسکی» آن را با سفر به ایران پیگیری کند، صورت گرفته است.

آبان ماه سال گذشته بود که «علی‌اکبر صالحی»، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در سفری که به «مسکو» داشت، توافق‌نامه ساخت دو نیروگاه اتمی جدید را با مقامات روسی به امضا رساند. صالحی در همان زمان گفته بود: «در مجموع در استان بوشهر پنج نیروگاه اتمی احداث خواهد شد، اما این نیروگاه‌ها پس از پایان مراحل ساخت دو نیروگاه مورد توافق امروز خواهد بود... . همچنین در این سفر درباره سازوکارهایی برای مبادله سوخت هسته‌ای با طرف روسی تبادل نظر می‌کنیم که جزئیات آن را منتشر خواهیم کرد».

حالا در ادامه مذاکرات هفته گذشته بین سازمان انرژی اتمی و «روس‌اتم»، موضوع قراردادهای فنی و تجاری بررسی شد و همکاران حوزه‌های مختلف سازمان انرژی اتمی دیدگاه‌های‌ خود را مطرح کردند. نحوه واگذاری دائم نیروگاه اتمی بوشهر به متخصصان داخلی کشورمان از جمله موضوعات مهمی بود که مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت. گفت‌وگو درباره مواضع روسیه در مذاکرات هسته‌ای از دیگر محورهای رایزنی با معاون شرکت روس‌اتم بود و از مواضع سازنده روسیه در مذاکره با 1+5 قدردانی شد. همچنین هیأت روسی به ریاست «نیکلای اسپاسکی» بعد از ظهر روز چهارشنبه با علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و پیرامون موضوعات مورد علاقه و همکاری‌های آتی به تبادل نظر پرداختند.

این در حالی است که موضوع نیروگاه اتمی بوشهر و خاموشی‌های هر ساله این نیروگاه همچنان محل سؤال است. روس‌ها که سال‌هاست مشغول ساختن نیروگاه بوشهر هستند، در موضوع تحویل سامانه موشکی «اس-300» به ایران هم همان استراتژی را پی گرفته‌اند؛ درحالی‌که دو هفته پیش، پس از هشت سال کش‌وقوس روس‌ها از تحویل این سامانه موشکی به ایران خبر دادند، دو روز پیش معاون وزیر خارجه این کشور گفت: «فعلا این سامانه تحویل ایران نخواهد شد». او این اظهارات را بیان کرد تا سنت بدقولی روس‌ها، شکسته نشود.

چینی‌ها در تهران

همچنین روز گذشته «ایسنا» از برنامه معاون سازمان انرژی اتمی و معاون شرکت ملی انرژی اتمی چین، برای سفری یک روزه به ایران خبر داد. اعضای این هیأت، روز گذشته با «بهروز کمالوندی»، معاون سازمان انرژی اتمی ایران، دیدار کردند. در این دیدار با تدوین اسنادی، زمینه‌های همکاری هسته‌ای میان ایران و چین بررسی شد. همچنین قرار بر این شد که ارتباط و تعامل میان دو کشور، به منظور پیشبرد موضوعات مطرح‌شده، ظرف ماه‌های آینده ادامه یابد.
پس از مذاکرات لوزان برخی خبرها از احتمال همکاری چینی‌ها در بازطراحی رآکتور اراک حکایت می‌کرد. طبق بیانیه سوئیس، رآکتور آب سنگین اراک برای رفع نگرانی ادعایی گروه 1+5 در مورد تولید پلوتونیوم آن، بازطراحی می‌شود. طبق این بازطراحی که در قلب رآکتور انجام خواهد شد، میزان پلوتونیوم تولیدی کاهش خواهد یافت.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024