جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 25.04.2015, 12:52

آغاز نگارش متن توافق ایران و۱+۵ با محوریت لغو تحریم‌ها

عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در وین خبر داد

شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴
اطلاعات
سید عباس عراقچی عضو ارشد مذاکره کننده هسته‌ای گفت: درباره لغو تحریم‌ها طرف آمریکایی و اروپایی روشنگری‌های خوبی کردند؛ درباره قانونی که در کنگره آمریکا در حال تصویب است هم بحث‌های مفیدی داشتیم.
عضو ارشد مذاکره کننده تیم هسته‌ای که در راس هیاتی در وین بسر می‌برد درباره روند نگارش متن توافق گفت: در ابتدای کار نگارش متن هستیم و این روند تا رسیدن به جمع بندی درباره چگونگی شروع کار و چارچوب‌ها، کمی کند است، اما در مجموع کار نگارش خوب پیش می‌رود.
معاون حقوقی و بین الملل وزیر خارجه در پاسخ به این سئوال که نگارش متن با چه موضوعی آغاز شده است، گفت: اولویت ما در این دور از مذاکرات، بحث‌های مربوط به تحریم‌ها و روشن شدن ابعاد و جزئیات آن و شروع نگارش توافق‌ها در این زمینه است و اکنون مشغول همین کار هستیم.
وی این بحث‌ها را دارای ابعادی مختلف دانست و گفت: در این مرحله، سئوالات مختلفی درباره لغو تحریم‌ها مطرح است که درباره همه آن‌ها در حال بحث و گفتگو هستیم و باید پس از جمع بندی نوشته شود. کارادامه دارد و با پیشرفت در این حوزه، اطلاع رسانی خواهد شد.
معاون وزیر خارجه درباره ابهاماتی که آمریکایی‌ها درباره لغو تحریم‌ها ایجاد کرده‌اند، گفت: در این باره هم طرف آمریکایی و هم اروپایی، روشنگری‌های بسیار خوبی کردند و همچنین درباره قانونی که در کنگره آمریکا در حال تصویب است بحث‌های بسیار مفیدی داشتیم. عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران اظهارداشت: مذاکرات هسته‌ای این دوره وین، بعد از ظهردیروز به وقت محلی با نشست نمایندگان ۱+۵ با ایران پایان یافت.
وی همچنین درباره برنامه‌های صبح جمعه نشست‌های هسته‌ای وین گفت: قرار است در کنار مشورت‌های داخلی، با تعدادی از نمایندگان ۱+۵ به ویژه نمایندگان چین و روسیه به طور دوجانبه دیدار کنیم. ممکن است با طرف‌های اروپایی نیز به طور جداگانه دیدار کنیم.
تیم مذاکره کننده ایران روزچهارشنبه با هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و در روز پنجشنبه با هیات آمریکایی به سرپرستی وندی شرمن هرکدام دو دور مذاکره کرد. در این دور مذاکرات که به طور متناوب برگزار شد، طرفین نگارش متن توافق جامع یا برجام را آغاز کردند.
همزمان، کار‌شناسان تیم‌ها به طور جداگانه برای تدوین متن توافق جامع و به ویژه بحث بر سر لغو تحریم‌ها تشکیل جلسه دادند و در برخی موارد در جلسه معاونان هم شرکت می‌کردند.

ریابکوف: روند و میزان برداشتن تحریم‌ها از اختلافات اصلی در وین است
مذاکره کننده ارشد هسته‌ای روسیه تاکید کرد که هم‌اکنون موضوع روند و میزان برداشته شدن تحریم‌ها هنوز مهم‌ترین مساله مورد اختلاف مذاکره‌کنندگان ۱+۵ و ایران است. به گزارش ایسنا، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه در این باره به خبرگزاری اسپوتنیک نیوز روسیه، گفت: همه اختلافات در تفاهمی که در لوزان به دست آمد حل نشده است و برای مثال موضوع روند و میزان برداشته شدن تحریم‌ها هنوز هم از موضوع‌های مورد اختلاف اصلی است.
وی تصریح کرد: همه طرف‌های مذاکره‌کننده باید اطمینان حاصل کنند که این دور از مذاکرات وارد مرحله جدید شود و دیگر در مورد موضوع‌هایی که در لوزان در مورد آن تفاهم شد بحثی صورت نگیرد در این صورت است که شانس دستیابی به نتیجه دلخواه تا آخر ژوئن هم افزایش خواهد یافت.
معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران در صورتی که ایران پس از توافق به تعهدات خود پایبند نماند نباید بدون مجوز اولیه از شورای امنیت صورت گیرد.

مونیز: هدف، صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌ ایران است
یک مذاکره کننده هسته‌ای آمریکایی مدعی شد که در توافق با ایران، آمریکا قادر خواهد بود که حداقل برای یک بازه زمانی ۱۰ ساله فعالیت‌های نظامی هسته‌ای احتمالی ایران را تشخیص دهد.
به گزارش ایسنا، ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا و یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای ایران در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان بدون توجه به ماهیت صلح‌آمیزبودن برنامه هسته‌ای ایران اظهارداشت: تحت توافقی که حاصل خواهد شد، آمریکا برای یک بازه حداقل ۱۰ ساله ضمن اعمال محدودیت‌ها و بازرسی‌های گسترده بر برنامه هسته‌ای ایران، با رساندن زمان گریز هسته‌ای ایران به یک سال، زمان مناسب برای واکنش را در اختیار خواهد داشت. وزیر انرژی آمریکا که به عنوان رئیس کار‌شناسان فنی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا در دور گذشته مذاکرات لوزان سوئیس حضور داشت، تصریح کرد: پیش‌نویس توافق جامعی که در لوزان به دست آمد در واقع به غرب دسترسی بی‌محدودیتی را در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران می‌دهد که این مساله برای اینکه ایران بتواند اعتماد جامعه بین‌المللی را دررابطه با صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش جلب کند بسیار مهم و حساس خواهد بود. وزیر انرژی آمریکا ادامه داد: در واقع دراین توافق حدود ۹۷ تا ۹۸ درصد از ذخائر اورانیوم ایران کاهش خواهد یافت.

اختلاف ۱+۵ در برداشتن تحریم‌های ایران
چند تن از دیپلمات‌های مذاکره‌کننده غربی از رویکرد متفاوت شش کشورعضو گروه ۱+۵ در رابطه با نحوه بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران در صورتی که ایران به تعهدات خود پایبند نباشد خبر دادند.
خبرگزاری ایتارتاس روسیه با اعلام این خبر تاکید کرد که منابع حاضر در مذاکره همچنین از اختلاف دیدگاه کشورهای ۱+۵ در مورد نحوه برداشته شدن تحریم‌ها خبر دادند. این در حالی است که در گزارشی که توسط سایت رسمی دولت آمریکا اخیرا منتشر شده است ضمن تاکید بر لزوم دستیابی به یک مکانیزم مشخص برای برداشته شدن تحریم‌ها آمده است، اگر موضوع مهمی از اجرا نشدن توافق از طریق این روند (مکانیسم مورد توافق) قابل حل شدن نباشد در نتیجه همه تحریم‌های پیشین سازمان ملل دوباره بازگردانده خواهد شد.

بازدید از پارچین در حوزه تخصصی آژانس نیست
براساس این گزارش، «رابرت کلی» از کار‌شناسان پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: بازدید از تاسیساتی مثل پارچین در حوزه تخصصی آژانس نیست. وی این مطلب را در گفتگو با تلویزیون دولتی آمریکا و در پاسخ به این پرسش که «۲۲۰ نماینده مجلس ایران در بیانیه‌ای از هیات مذاکره کننده ایرانی خواسته‌اند در توافق نهایی هیچگونه قراردادی که نظارت خاص و فرا‌تر از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) را بر ایران تحمیل کند پذیرفته نشود؛ که ظاهرا اشاره به بازرسی از مراکز و تاسیسات نظامی کشور است، نظر شما در این خصوص چیست؟» بیان کرد. وی افزود: من خود با بازرسی آژانس از تاسیسات نظامی مخالفم؛ به نظر من بازدید از تاسیساتی مانند پارچین در حوزه تخصصی آژانس نیست. این بازرس سابق بازوی نظارتی هسته‌ای سازمان ملل گفت: به اعتقاد من، آژانس در حال حاضر دسترسی بسیار خوبی به همه مراحل چرخه تولید سوخت هسته‌ای در ایران دارد و باید به همین اکتفا کند.
براساس این گزارش، شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه گذشته جدید‌ترین گزارش خود درباره وضع برنامه هسته‌ای ایران در ارتباط با برنامه اقدام مشترک را منتشر کرد که نشان دهنده پایبندی کامل کشورمان به تعهداتش در قبال توافق‌های صورت گرفته است.

ادامه مذاکرات درنیویورک
بر اساس این گزارش، تیم مذاکره کننده هسته‌ای شب گذشته وین را به مقصد تهران ترک کرد. مذاکرات بعدی پس از سفر روز یکشنبه (فردا) تیم هسته‌ای به نیویورک به ریاست محمد جواد ظریف برای شرکت در اجلاس NPT در حاشیه این اجلاس ادامه خواهد داشت.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024