جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 19.04.2015, 6:10

حمایت مشروط فیروزآبادی از همکاری با آمریکا

شهروند

بعد از ماه‌ها مذاکره فشرده میان وزرای خارجه ایران و آمریکا بر سر مسأله هسته‌ای حالا شرایط به گونه‌ای شده است که مقامات طرفین بی‌تمایل به همکاری در زمینه‌های دیگر نیستند. البته ایران برای این همکاری یک شرط دارد و آن شرط عملکرد منطقی و عقلانی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای است. هرچند هنوز نکات مبهم و اختلاف برانگیز هم کم نیست اما صحبت‌هایی از جنس سخنان روز گذشته سرلشکر فیروزآبادی را می‌توان به‌عنوان مثبت‌ترین موضعگیری یک مقام بلندپایه نظامی ایران درباره رابطه با آمریکا مورد بررسی قرار داد.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هرچند معتقد است آمریکایی‌ها  به‌رغم ادعای مبارزه با داعش تاکنون اقدام مثبتی در این‌باره انجام نداده‌اند اما در عین حال این نکته را هم اضافه می‌کند که «اگر آمریکا تمایل به جنگ علیه داعش دارد، کسی مانعشان نیست و می‌تواند در جبهه ضد داعش فعالانه همکاری کند.» به گزارش ایسنا، سرلشکر فیروزآبادی به‌عنوان بلندپایه‌ترین مقام نظامی در جمهوری اسلامی این سخنان را روز گذشته در جمع خبرنگاران و در حاشیه رژه روز ارتش بیان کرده است.

او همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این‌که آیا احتمال همکاری ایران و آمریکا در آینده وجود دارد اظهارکرد:  همان‌طور که فرمانده‌ کل قوا فرموده‌اند اگر آمریکا در آزمایش مذاکرات هسته‌ای عملکرد خوبی داشته باشد و ما ببینیم که نگاه سلطه‌طلبانه ندارند و تابع منطق هستند ممکن است درموارد دیگری همکاری داشته باشیم. رهبر معظم انقلاب چندی پیش در دیدار با مداحان و شاعران تأکید کرده بودند: «مذاکرات درخصوص موضوع هسته‌ای یک تجربه است. اگر طرف مقابل از کج‌تابی‌های خود دست بردارد، این تجربه را می‌توان در مسائل دیگر ادامه داد».

سرلشکر فیروزآبادی اضافه کرده است:  درواقع رهبری به آمریکا توصیه کرده‌اند که اگر علاقه وافری به همکاری و مذاکره با ایران دارند باید صادقانه عمل کنند و اگر نه دیوار بی‌اعتمادی همچنان باقی خواهد ماند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه سخنان خود با اشاره به اظهارات اخیر وزیر دفاع آمریکا مبنی بر این‌که همچنان گزینه نظامی روی میز است گفت: کار وزیر دفاع همین است.  سیاست‌مداران آمریکایی از او خواسته‌اند که چنین مطالبی را مطرح کند.

او همچنین در مورد لغو ممنوعیت فروش سامانه دفاعی اس ۳۰۰ از سوی روسیه به ایران و تأثیر مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در این زمینه با بیان این‌که بخشی از این اقدام به خاطر مذاکرات و بخشی دیگر نیز به خاطر تحریم‌ها است اظهارکرد: روس‌ها فهمیدند که آمریکا بیشتر از دیگران به مذاکرات نیاز دارد. حال چرا خود را از قرارداد با ایران دور نگه دارند.

فیروزآبادی با بیان این‌که پوتین فردی منطقی و جهان‌شناس است، گفت:  رئیس‌جمهوری روسیه متوجه شد که ایران برای دفاع از خود خواهان سامانه اس ۳۰۰ است و این سامانه نیز سامانه‌ای تهاجمی نیست. سرلشکر فیروزآبادی در این گفت وگو به موضوع عربستان و تجاوز نظامی این کشور به یمن نیز اشاره کرده و در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد ادعای عربستان مبنی بر حمایت ایران از حوثی‌های یمن با بیان این‌که این حرف، حرف خنده‌داری است اظهار کرد:  آمریکا و عربستان باید دست از دشمنی با مردم یمن بردارند تا حکومتی مردمسالار در آن‌جا برقرار شود.

وی همچنین با اشاره به سابقه‌ حضور حوثی‌ها در یمن گفت:  حوثی‌ها یکی از قبایل یمن هستند که دراین نهضت مردمی پیشتاز شدند و مردم دیگر نیز به آنها پیوسته‌اند. امروز در یمن دیگر بحث حوثی و غیرحوثی مطرح نیست، بلکه بحث ملتی مطرح است که یکپارچه علیه دشمن خود می‌جنگد. فیروزآبادی تصریح کرد: ‌ایران مدافع ملت یمن مستقل و مردم‌سالارانه است و آمریکايی‌ها و عربستانی‌ها قصد دارند با طرح ادعاهایی علیه ایران اقدام به فرافکنی کنند.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح همچنین با اشاره به صحبت‌های رئیس‌جمهوری در مراسم رژه روز ارتش خاطرنشان کرد:  کلام زیبای آقای روحانی با طرح این مسأله که نیروهای مسلح و دولت و همچنین دولت و نیروهای مسلح همدل و همزبان هستند، به یک واقعیت ریشه‌داری اشاره دارد که امام خمینی آن را پایه‌گذاری کرده‌اند. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح همچنین با اشاره به تلاش‌های دیپلمات‌های کشورمان با تأکید بر این‌که دیپلماسی و نیروی مسلح با یکدیگر همدل هستند اظهار کرد:  سربازان دیپلماسی هر کشور پیشگامان صلح درآن کشور هستند و وزیر امور خارجه کشورمان و همکاران ایشان تلاش می‌کنند تا جنگی رخ ندهد و منافع ملی و مصالح ملت تأمین شود. نیروهای مسلح نیز با اقتدار و آمادگی خود پشتیبان دیپلماسی هستند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024