پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 19.04.2015, 7:49

رئیس‌جمهوری افغانستان امروز در تهران

شرق- کابل- فریبا پژوه: محمد اشرف‌غنی، رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان، به دعوت حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، در رأس هیأت بلندپایه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی سرانجام امروز به تهران سفر می‌کند. قرار است در این سفر دوروزه، پیمان همکاری‌های درازمدت میان دو کشور امضا می‌شود.

در جریان این سفر، محمد محقق معاون دوم رئیس اجرائیه، صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه، محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت‌ملی رئیس‌جمهور، اکلیل حکیمی وزیر دارایی (مالیه)، داوود شاه‌صبا وزیر معادن و پترولیم و سیدحسین عالمی‌بلخی وزیر امور مهاجران، اشرف‌غنی را همراهی می‌کنند. قرار است در این سفر رسمی دوروزه، رئیس‌جمهوری افغانستان با مقامات عالی‌رتبه ایران دیدار داشته باشد و دوطرف پیرامون راه‌های توسعه و تقویت همکاری‌های دوجانبه و نیز تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل‌نظر کنند.

گفته می‌شود هیأت همراه رئیس‌جمهوری افغانستان را جمعی صدنفره از تجار، دیپلمات‌ها و مقامات ارشد این کشور همراهی می‌کنند. همچنین دیدار با اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در روز دوشنبه در دستور کار دکتر اشرف‌غنی قرار دارد. توسعه تجارت خارجی به‌ویژه تجارت با ایران همواره موردتوجه دولت افغانستان بوده است. سفر رئیس‌جمهور این کشور در حالی به تهران انجام می‌شود که پیش‌تر و در سال ٩٣، رئیس‌جمهوری ایران به کابل سفر کرده بود.

اشرف‌غنی در جریان انتخابات طولانی‌مدت ریاست‌جمهوری، سیاست خارجی دولت خود را در پنج محور تعریف کرده بود که یکی از محورهای آن، «اولویت ارتباط و همکاری با همسایگان» است. پنج حلقه موردنظر اشرف‌غنی شامل ارتباط با کشورهای همسایه، کشورهای اسلامی، سه کشور ژاپن، آمریکا و کانادا، کشورهای آسیایی و سازمان‌های بین‌المللی بوده که به‌این‌ترتیب ایران جزء سه حلقه سیاست خارجی او قرار دارد. این‌همه در حالی است که سفر رئیس‌جمهوری افغانستان به ایران دوبار به تعویق افتاده است.

سفر آخر او قرار بود اسفندماه ٩٣ انجام شود که با وقوع بهمن و سیلاب - برف کوچ- در این کشور و عزای عمومی در افغانستان به تعویق افتاد.  دو کشور ایران و افغانستان از پیوندهای عمیق تاریخی، فرهنگی، قومی و مذهبی برخوردارند و روابط تجاری ایران و افغانستان از گذشته‌های دور و در راه ابریشم به صورت سنتی برقرار بوده و به دلیل بستر فرهنگی مشترک و مرزهای طولانی -حدود هزارکیلومتر- با کمترین هزینه قابل توسعه است. همچنین قرار است غنی را در سفرش به تهران، اصحاب فرهنگ و رسانه از رسانه‌های مختلف این کشور همراهی کنند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024