شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 19.04.2015, 7:45

اسحاق جهانگیری: مجلس معتدل می‌خواهیم

اعتماد / یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴

جهانگیری: كارگزاران تا پیش از این تلاش می‌كرد كه نقش میانجی را در معادلات سیاسی ایفا كند. به نظر می‌رسد كارگزاران امسال باید این نقش را بیش از پیش ایفا كند. زیرا امسال سال انتخابات است. اگر مجلس خوبی شكل نگیرد كار دولت ناتمام خواهد بود

كرباسچی: الان رقبای دولت فعالیت‌های خود را شكل داده‌اند. جلسات خود را دارند. تشكیلات خود را گسترش داده‌اند اما فضا برای اصلاح‌طلبان تنگ می‌شود. لذا از شما می‌خواهیم كه به این امر توجه كنید و دولت فضای كار را برای حامیان و اصلاح‌طلبان فراهم كند

جلسه شورای مركزی كارگزاران سازندگی روز پنجشنبه با اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور و رییس شورای مركزی حزب تشكیل شد. در ابتدای این جلسه غلامحسین كرباسچی گزارشی از عملكرد یك سال گذشته حزب كارگزاران سازندگی ارایه كرد و پس از او اسحاق جهانگیری به اهمیت انتخابات سال جاری اشاره كرد و یادآور شد كه در سال انتخابات مخالفان دولت درصدد ناامیدی مردم برآمده‌اند. او از احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب و از جمله اعضای كارگزاران خواست موضوع انتخابات را جدی بگیرند و مردم را در جهت شركت در آن ترغیب كنند.

معاون اول رییس‌جمهور در این دیدار كه در كاخ سعدآباد انجام شد، در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینكه حزب كارگزاران سازندگی هم به لحاظ ساختار و هم به لحاظ كارهای خوبی انجام داده است، به ضعف كار حزبی در ایران اشاره كرد و گفت: این ضعف باعث شده است كه همیشه با یك جامعه ضعیف و یك دولت قوی روبه‌رو باشیم. لذا اگر در این جامعه احزاب تقویت شوند، جامعه می‌تواند به واسطه نهادهای مدنی نقش‌آفرینی موثری داشته باشد. در این پروسه حزب كارگزاران به جهت سابقه می‌تواند نقش بیشتری را در جامعه ایفا كند. ما به دوری از افراط‌گرایی نیاز داریم. راهكار این امر هم وجود احزاب و كار حزبی قوی در كشور است تا به جامعه قدرتمند برسیم.

اگر مجلس خوبی شكل نگیرد كار دولت ناتمام خواهد بود
رییس شورای مركزی حزب در ادامه سخنان خود با تاكید بر اینكه كارگزاران دارای دو ویژگی مثبت است افزود: نخستین ویژگی آن كار حزبی قوی است. این حزب در این امر تجربیات خوبی دارد. دومین ویژگی هم ارتباط و نزدیكی آن به دولت است. كارگزاران تا پیش از این تلاش می‌كرد كه نقش میانجی را در معادلات سیاسی ایفا كند. به نظر می‌رسد كارگزاران امسال باید این نقش را بیش از پیش ایفا كند. زیرا امسال سال انتخابات است. اگر مجلس خوبی شكل نگیرد كار دولت ناتمام خواهد بود. به گفته جهانگیری برخی منافع حزبی و شخصی خود را بر منافع ملی ترجیح می‌دهند كه نتیجه آن این است كه انسجام ملی از بین می‌رود تا منافع گروه و افرادی در قدرت حفظ شود. اما در این دولت ما به دنبال منافع ملی هستیم. احزاب نیز منافع ملی را بر منافع شخصی و گروهی خود باید ترجیح بدهند و آن را دنبال كنند.

باید به دنبال یك مجلس معتدل بود
جهانگیری گفت: امروز اگر به سال ۹۲ نگاه كنیم متوجه می‌شویم كه در فروردین آن سال كجا بودیم و اكنون كجا هستیم. وضع چه بود و اكنون چه هست. سیاست خارجی ما در چه بحرانی به سر می‌برد و اكنون چه آرامشی دارد. من فقط جهت یادآوری شما را ارجاع می‌دهم به سخنان كاندیداهای ریاست‌جمهوری كه عمدتا از میان اصولگرایان بودند. سخنان آنان را درباره وضعیت كشور یك‌بار دیگر مرور كنید كه چه تصویر ناامید‌كننده‌ای از سال‌های گذشته و عملكرد دولت پیشین ارایه می‌دادند.

معاون اول رییس‌جمهوری به همگرایی اصلاح‌طلبان در انتخابات سال ۹۲ اشاره كرد و گفت: نتیجه آن همگرایی این بود كه اصلاح‌طلبان به یك تفاهم مشترك در شورای مشورتی رسیدند. آقای دكتر عارف از رقابت‌ها كنار كشید و اصلاح‌طلبان منافع حزبی خود را كنار گذاشتند و یك شخصیت ملی را انتخاب كردند. نقش آقایان خاتمی و هاشمی بسیار موثر بود. هیچ كس نیز اعتراضی به این انتخاب نكرد. مهم‌ترین پیام آن انتخابات نیز همین همگرایی بود. اكنون نیز نیاز به این كار داریم. باید به یك همگرایی بین اصلاح‌طلبان معتدل و اصولگرایان اصیل اندیشید. باید به دنبال یك مجلس معتدل بود. اگر هدف این باشد برای پیدا كردن كاندیداها به مشكل بر‌نمی‌خوریم. به همین دلیل می‌گویم كه نقش كارگزاران مهم و موثر است. نباید گذاشت زاویه‌ای به وجود بیاید.

مخالفان دولت تلاش می‌كنند نیروهای معتدل از كاندیداتوری رویگردان شوند
جهانگیری با تاكید بر اینكه همه گروه‌های سیاسی درون كشور حق شركت در انتخابات را دارند و این حق برای آنها محفوظ است، گفت: خبرهایی كه به ما می‌رسد این است كه مخالفان دولت و وزرای پیشین به صورت جدی در اغلب استان‌ها مشغول فعالیت‌های انتخاباتی شده‌اند. این هیچ ایرادی ندارد و حق آنهاست اما متاسفانه روش نامانوسی را در پیش گرفته‌اند كه این نه تنها خوب نیست كه مضر منافع ملی است. مخالفان دولت به صورت جدی به دنبال ایجاد نگرانی در بین نیروهای معتدل هستند. تهدیدات مختلفی صورت می‌گیرد. تلاش می‌شود نیروهای مردمی و معتدل شهرستان‌ها از كاندیداتوری روی گردان شوند. به آنها القا می‌شود كه اگر در انتخابات كاندیدا شوند یا فعالیت‌های خود را آغاز كنند با آنها برخورد می‌شود. اصلاح‌طلبان و نیروهای معتدل و حامیان دولت توجه داشته باشند كه نباید فریب این جوسازی‌ها را بخورند؛ باید مقاومت كرد.

انتخابات مجلس باید با سلامت كامل برگزار شود
معاون اول رییس‌جمهور تاكید كرد: انتخابات مجلس باید با سلامت كامل برگزار شود. باید مردم را ترغیب كرد تا در انتخابات شركت كنند. در آخرین نظرسنجی‌های صورت گرفته اصلاح‌طلبان وضعیت خوبی داشتند. البته برخی نیز به مدیریت انتخابات هم اشاره می‌كنند و نگران رد صلاحیت‌ها و مدیریت انتخابات هستند. امیدوارم این مسائل با مذاكرات حل شود. باید دغدغه‌ها را به حداقل برسانیم. دولت به دنبال این است كه انتخابات در سلامت برگزار شود و دغدغه‌ها از بین برود و آحاد مردم بی‌هیچ نگرانی امكان شركت در انتخابات را داشته باشند. نباید گذاشت مردم مایوس شوند. نباید گذاشت چنین فضایی شكل بگیرد.

در هسته‌ای به قدم آخر رسیده‌ایم
جهانگیری در قسمت بعدی سخنان خود به موضوع هسته‌ای و توافق لوزان اشاره كرد و گفت: ما به قدم آخر رسیده‌ایم. جز نگارش متن توافق، در تمام موارد اختلافی به توافق رسیده‌ایم. در كشور همه همراه دولت هستند. حتی آنهایی كه مخالفت می‌كنند نیز موافق رفع تحریم‌ها هستند. اگر جریان مزاحم رژیم صهیونیستی و برخی كشورهای عربی و كنگره امریكا در دو ماه آینده اخلالی در روند مذاكرات به وجود نیاورند، دولت قدم بسیار بزرگی را برداشته است.

معاون اول رییس‌جمهور با یادآوری اینكه با اقدامات صورت گرفته در زمینه هسته‌ای مطالبات مردم نیز افزایش یافته است، گفت: رسانه‌ها نباید به این مطالبات دامن بزنند. برخی افراد می‌گویند ۱۲۰ ‌میلیارد از ذخایر دولت در این توافق‌ها یك مرتبه آزاد می‌شود اما واقعیت این نیست. اولا ذخایر دولت یكجا آزاد نمی‌شود، در ثانی آنچه در اختیار دولت قرار می‌گیرد نیز عدد بالایی نیست. لذا رسانه‌ها باید به دولت كمك كنند.

توافق مهم نفتی ایران و روسیه
جهانگیری در پایان سخنان خود به موضوع اقتصادی نیز پرداخت و گفت: امسال سال سختی است. قیمت نفت كماكان پایین است و درآمد دولت ناچیز. در بحث یارانه‌ها اگر بخواهیم به همه یارانه پرداخت كنیم ۱۵- ۱۶ هزار میلیارد تومان كسری داریم. الان برخی بحث حذف یارانه اقشار پردرآمد و برخی حذف كل یارانه‌ها را مطرح می‌كنند. گروهی هم می‌گویند كه در سال انتخابات نباید دست به ریسك زد. با این حال وضع درآمدی دولت خوب نیست با این حال تلاش دولت این است كه به سمت یك رونق اقتصادی حركت كند. البته اگر بحث هسته‌ای حل شود وضع بهتر از اكنون خواهد بود. برخی شركت‌های خارجی به ایران آمده و مذاكرات مقدماتی خود را آغاز كرده‌اند. برخی دیگر برای سرمایه‌گذاری در ایران اعلام آمادگی كرده‌اند. خودمان نیز با روس‌ها درباره فروش نفت توافق مهمی را انجام داده‌ایم.

كرباسچی: برخی پیش‌بینی می‌كنند كه ردصلاحیت‌ها قبل از آنكه در شورای نگهبان آغاز شود در بخش‌های اجرایی صورت بگیرد.

غلامحسن كرباسچی، دبیركل حزب كارگزاران سازندگی نیز پیش از سخنان معاون اول رییس‌جمهور به وضعیت پیش رو و سال انتخابات اشاره كرد و گفت: سال جدید سال انتخابات است. دولت نیز طبیعتا به این انتخابات می‌اندیشد. اما شرایط اكنون برای گروه‌های سیاسی یكسان و برابر نیست. گروه رقیب به دنبال تنش و تشنج‌های سیاسی است. از همین فروردین ماه نیز كارهای خود را آغاز كرده‌اند و كم و بیش نیز اخبار آن منتشر می‌شود. به اعتقاد ما دولت باید از اهرم و ابزارهای مختلف خود برای از بین بردن فضای تنش و ایجاد تشنج جلوگیری كند. دولت باید گروه‌هایی را كه به دنبال تنش آفرینی هستند كنترل كند.

دبیركل حزب كارگزاران سازندگی به نقش برخی مدیران دولتی در شهرستان‌ها اشاره كرد كه هنوز دل در گرو دولت پیشین دارند و برای فعالیت نیروهای اصلاح‌طلب شهرستان‌ها مانع ایجاد می‌كنند. به گفته كرباسچی اغلب نیروهای شهرستان‌ها برای انتخابات امسال نگران هستند. مدیران استانی با آنها همراهی نمی‌كنند. به همین خاطر به نظر می‌رسد كه انتخابات سخت و جدی‌ای پیش رو خواهیم داشت. از همین الان در گزارش‌هایی كه ما داریم و رصد می‌كنیم متوجه شده‌ایم رقیب با چراغ خاموش كارهای خود را آغاز كرده است. نیروهای دولت پیش، فعالیت‌های خود را آغاز كرده‌اند. اشكالی ندارد اما آیا این فضا در اختیار اصلاح‌طلبان و حامیان دولت هم هست؟ رقبا به دنبال تنش‌آفرینی و ایجاد نگرانی در بین مردم هستند. برخی دوستان پیش‌بینی می‌كنند كه ردصلاحیت‌ها قبل از آنكه در شورای نگهبان آغاز شود در فرمانداری‌ها و بخش‌های اجرایی صورت بگیرد. زیرا برخی مدیران دولتی در شهرستان‌ها با نیروهای محلی و شهرستانی نه تنها همراهی نمی‌كنند بلكه مقابل آنها سنگ‌اندازی هم می‌كنند.

دولت فضای كار را برای حامیان و اصلاح‌طلبان فراهم كند
دبیركل حزب كارگزاران سازندگی افزود: هر كسی كه می‌خواهد در انتخابات شركت كند از چندین ماه قبل فعالیت‌های خود را آغاز می‌كند. وی گفت: اگر كسی از الان نتواند كار انتخاباتی بكند شب انتخابات كه هرگز نمی‌تواند كار كند. الان رقبای دولت فعالیت‌های خود را شكل داده‌اند. جلسات خود را دارند. تشكیلات خود را گسترش داده‌اند اما اصلاح‌طلبان و حامیان دولت مورد ارعاب قرار می‌گیرند و فضا بر آنها تنگ می‌شود. لذا از شما می‌خواهیم كه به این امر توجه كنید و دولت فضای كار را برای حامیان و اصلاح‌طلبان فراهم كند.

كرباسچی همچنین با یادآوری سخنان رییس‌جمهور در جهت تقویت احزاب و دفاع از آنان گفت: ما از شما می‌خواهیم وقتی به شهرستان‌ها سفر می‌كنید در حاشیه بازدیدها و نشست‌های خود با احزاب و گروه‌های سیاسی شهرستان‌ها نیز دیدار داشته باشید. سخنان آنها را بشنوید. آنها هیچ خواسته‌ای ندارند اما همین جلسات آنها را به ادامه مسیر دلگرم می‌كند. 

دبیركل حزب كارگزاران سازندگی همچنین در گزارشی كه از عملكرد یك‌ساله حزب ارایه می‌داد، گفت: شورای مركزی حزب كارگزاران در یك سال گذشته توانست شورای ۲۳ استان را انتخاب كند. برای هر استان ابتدا ۳۰ نفر را در نظر گرفتیم كه از بین افراد معرفی شده ۱۷ نفر را به عنوان اعضای حزب در هر استان انتخاب كردیم. تاكنون بیش از ۳۵۰ نفر از اعضای شوراهای استانی مشخص شده‌اند كه ۹۰ درصد آنها از تحصیلات و تجربه بالا برخوردارند، به لحاظ سنی نیز تلاش شده است كه از نیروهای جوان در اكثر استان‌ها استفاده شود. انتخابات درون گروهی نیز در اغلب استان‌ها برگزار و سازماندهی نیروها آغاز شده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024