جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 18.04.2015, 16:36

پایان ۶ سال بلاتکلیفی دانشگاه علوم اقتصادی

ایرنا- درحالی که سرپرست دانشگاه خوارزمی بار‌ها اعلام کرده که دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی نباید نسبت به ادغام نگران باشند چرا که محل تحصیل آن‌ها تغییری نخواهد کرد اما امروز ده‌ها تن از دانشجویان این دانشگاه در مقابل وزارت علوم تجمع کردند.

به گزارش روز شنبه خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا، در روزهای اول سال جاری و تعطیلات سال نو دانشگاه‌ها، براساس مصوبه شورای عالی اداری و شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه علوم اقتصادی در دانشگاه خوارزمی ادغام شد.

دانشگاه علوم اقتصادی به عنوان نخستین مرکز آموزشی وزارت مالیه که بعدا وزارت امور اقتصادی و دارایی نام گرفت، در سال ۱۳۱۵ راه اندازی شد. هدف اصلی آن مرکز در دوره طولانی تحولات ۵۰ ساله خود (۱۳۱۵- ۱۳۶۵)، آموزش وتربیت نیروی انسانی ماهر در رده‌های مختلف دانشگاهی بوده است، تا آنجا که در بسیاری از آن سال‌ها، اعطای بورس‌های تحصیلی اعزام به خارج از کشور برای دوره کار‌شناسی امور مالی و کار‌شناسی ارشد مدیریت مالی توسط این دانشگاه صورت گرفته است. مجوز تأسیس این دانشگاه با عنوان «دانشکده امور اقتصادی» در شهریور ۱۳۶۶ توسط وزارت فرهنگ و آموزش عالی و شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر شد. این دانشگاه در سال ۱۳۸۲، با مصوبه شورای عالی اداری از وزارت امور اقتصادی و دارایی جدا شد و تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت و به «دانشکده امور اقتصادی» تغییر نام داد. با تغییر مدیریت دانشکده در سال ۱۳۸۴ تغییرات وسیعی در دانشکده بوجود آمد و در سال ۱۳۸۶ به دانشکده علوم اقتصادی تغییر نام داد.

براساس برخی اطلاعات دانشکده علوم اقتصادی در سال ۱۳۸۹ به دانشگاه تهران سپرده شد و سپس با اعتراض هیئت امناء (هیئت امناء دانشگاه علامه طباطبایی و موافقت وزیر وقت علوم با دانشگاه علامه طباطبایی ادغام و سپس با دستور رییس جمهوری وقت (محمود احمدی نزاد) در سال ۱۳۹۰ از دانشگاه علامه طباطبایی منفک و به دانشگاه علوم اقتصادی تغییر نام داد.

محمدعلی سبحان اللهی سرپرست دانشگاه خوارزمی روز شنبه در گفت‌و‌گو با حوزه دانشگاه ایرنا گفت: تعدادی از دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی نگران هستند محل تحصیل یا اساتید آن‌ها با توجه به ادغام این دانشگاه در خوارزمی تغییر کرده و به سایت کرج منتقل شوند اما این نگرانی بی‌مورد است و محل تحصیل آن‌ها تغییری نخواهد کرد.

وی پیش‌تر و در نشستی خبری با خبرنگاران گفته بود که تمامی دانشجویان کنونی دانشگاه علوم اقتصادی مختار هستند که مدرک فارغ التحصیلی خود را از دانشگاه خوارزمی یا دانشگاه علوم اقتصادی دریافت کنند. سازمان سنجش آموزش کشور نیز برای سال تحصیلی جدید هیچ دانشجوی جدیدی را در دانشگاه علوم اقتصادی جذب نخواهد کرد.

از سوی دیگر دانشجویان تجمع کننده در برابر وزارت علوم می‌گویند هسته اصلی دانشگاه علوم اقتصادی با این ادغام مخالف است.

دانشجویان تجمع کننده در برابر وزارت علوم اما بنرهایی با عنوان «همدلی و همزمانی؛ ترجیح منافع ملی بر منافع فردی»، «با وجود مخالفت هسته اصلی دانشگاه (دانشجویان، اساتید و کارمندان) چه کسی از ادغام منفعت می‌برد»، «حق انتخاب دانشجویان را پایمال نکنید» و سخنی از رهبر معظم انقلاب اسلامی با این مضمون که «به تاسیس دانشگاه علوم اقتصادی خوش بین هستم و به آن امید می‌بندم» در دست داشتند.

سرپرست دانشگاه خوارزمی در توضیح چرایی این ادغام در نشست خبری ۲۳ فروردین خود توضیح داد: اگر به تاریخچه تاسیس دانشگده علوم اقتصادی مراجعه کنیم می‌بینیم که وجاهت قانونی آن زیر سوال بوده است و در شورای گسترش آموزش عالی مصوب شده بود که این مرکز باید در یکی از دانشگاه‌های شهر تهران ادغام شود.

وی با بیان اینکه تبدیل دانشکده علوم اقتصادی به دانشگاه علوم اقتصادی دارای مصوبه شورای گسترش آموزش عالی نبود، افزود: ۵۰ درصد از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم اقتصادی تخصص مربوط را در این حوزه ندارند.

سبحان اللهی اضافه کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی از زمان وزارت رضا فرجی دانا بر وزارت علوم با ارسال نامه‌ای ادغام دانشگاه علوم اقتصادی در یکی از سه دانشگاه شاهد، تربیت دبیر شهید رجایی و خوارزمی را خواستار شده بود که هیات رییسه دانشگاه علوم اقتصادی از بین سه دانشگاه یاد شده؛ خوارزمی را برای ادغام انتخاب کرد.

سرپرست دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: پذیرش دانشجویان جدید در دانشگاه علوم اقتصادی انجام نخواهد شد اما محل تحصیل، کلاس‌ها، اعضای هیات علمی و کارمندان دانشگاه علوم اقتصادی در‌‌ همان محل قبل به کار خود ادامه خواهند داد و دانشجویان مختار هستند پس از فارغ التحصیلی مدرک آن دانشگاه یا مدرک دانشگاه خوارزمی را دریافت کنند.

با این حال شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۲۶ فروردین ماه در اطلاعیه تصریح کرد: پیرو درج خبری مبنی بر ادغام دانشگاه علوم اقتصادی در دانشگاه خوارزمی بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، به اطلاع می‌رساند این شورا مصوبه‌ای در این خصوص ندارد و ادعای مطروحه در این زمینه تکذیب می‌شود.

سبحان اللهی در واکنش به این تکذیبیه به ایرنا گفت: گزارش نامه‌های متعدد شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه پیگیری ادغام دانشگاه علوم اقتصادی در یکی از دانشگاه‌های تهران موجود است؛ شورا در زمان وزارت فرجی دانا، سرپرستی نجفی و وزارت محمد فرهادی پیگیر این ادغام بود.

وی همچنین از روند تصویب رشته‌های دانشگاه علوم اقتصادی در گذشته انتقاد کرد و افزود: برای ۲ هزار دانشجو تنها ۳۰ نفر عضو هیات علمی در این دانشگاه وجود دارد که به هیچ عنوان با یکدیگر هم خوانی ندارد.

سرپرست دانشگاه علوم اقتصادی توضیح داد که برای تصویب هریک از گروه‌های تحصیلی باید چندین نفر استادیار، دانشیار و عضو هیات علمی در یک دانشگاه وجود داشته باشد اما در گذشته بدون در نظر گرفتن این شرایط، رشته‌های دانشگاه علوم اقتصادی تصویب شده است و هرچه سریع‌تر این موضوع باید سامان داده شود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024