سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 18.04.2015, 16:36

سرمایه ایرانیان خارج از کشور ۶۰۰ میلیارد دلار است

ایرنا - نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور حدود ۶۰۰ میلیارد دلار است.

محسن جلال‌پور روز شنبه در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: رویکرد دولت جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور بویژه پس از رفع تحریم‌ها و شرایط ایجاد شده بعد از بیانیه سوئیس است.

وی گفت: بازگرداندن ۲۰ درصد از سرمایه ایرانیان خارج از کشور که حدود ۱۲۰ میلیارد دلار می‌شود، امری امکان پذیر است.

وی این رقم را در مقایسه با ۱۰ میلیارد دلار کل بودجه عمرانی امسال کشور، رقم قابل توجهی ارزیابی کرد و افزود: اگر بتوان ظرف یک سال ۲۰ تا ۵۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کرد، تحول خوبی در حوزه اقتصاد به وقوع خواهد پیوست.

وی یادآور شد: در پایان برنامه سند چشم انداز سال ۱۴۰۴ ایران باید در همه بخش‌ها جزو رتبه‌های اول منطقه باشد و برای این کار طبق برآورد صورت گرفته در سال ۱۳۸۴ نیاز به ۲ هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری است.

جلال‌پور افزود: اگر فرض بر این باشد که در مدت اجرای سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور سالی ۱۰۰ میلیارد دلار فروش نفت محقق می‌شود، در مدت ۲۰ سال رقم ۲ هزار میلیارد دلار مورد نظر حاصل می‌شود.

نایب رییس اتاق ایران با بیان اینکه اهداف ترسیم شده برای جذب سرمایه گذاری خارجی در سند چشم انداز ۲۰ ساله محقق نشده است، خاطر نشان کرد: توسعه روابط ایران با دیگر کشور‌ها و تغییر نگرش نسبت به ایرانیان خارج از کشور می‌تواند شرایط را برای جذب سرمایه‌های خارجی بویژه ایرانیان فراهم کند.

جلال‌پور با یادآوری اینکه خروج سرمایه از کشور تنها به مسایل مالی باز نمی‌گردد، گفت: بخشی از سرمایه‌های خارج از ایران شامل نخبگانی است که می‌توانستند در داخل کشور ابداع و کارآفرینی کنند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024