پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 29.03.2015, 10:34

ظریف یکشنبه با وزیران خارجه «آمریکا، چین و روسیه» دیدار می‌کند

یکشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۴
رادیو فردا
مذاکرات فشرده مقام‌های ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ روز شنبه هشتم فروردین ماه در لوزان سوییس ادامه یافت و قرار است روز یکشنبه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، با وزیران امورخارجه آمریکا، چین و روسیه دیدار کند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، صبح روز یکشنه نهم فروردین ماه محمد جواد ظریف مذاکرات خود با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا را ادامه می‌دهد.
طبق این گزارش وی سپس با وزیران امورخارجه چین و روسیه دیدار خواهد کرد.
به رغم خوشبینی به دستیابی توافق تا مهلت تعیین شده یعنی آخر ماه مارس (روز سه شنبه)، دو طرف حاضر در این مذاکرات می‌گویند هنوز برخی از مسایل اساسی حل نشده‌اند.
گزارش‌ها حاکی است که با ورود وزیران خارجه فرانسه و آلمان و همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اورپا به مذاکرات در روز شنبه چشم انداز دست یابی به توافق هسته‌ای افزایش یافت.
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار داشت: هیچگاه تا به این اندازه به یک توافق هسته‌ای با ایران نزدیک نبوده‌ایم.
با این حال، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در خصوص مذاکرات روز شنبه درلوزان سوییس در صفحه فیس بوک خود نوشته است: «مذاکرات هسته‌ای در چند روز گذشته هم سخت و سنگین و فشرده بود و با ورود تدریجی وزرای خارجه بقیه کشورهای عضو ۱+۵ پیچیده‌تر شده است.»
وی اضافه کرده است: «علاوه بر دو دور مذاکره با آقای کری، گفتگوهای جدی ولی مثبتی با آقایان اشتاینمایر و فابیوس، وزرای خارجه آلمان و فرانسه داشتیم. در مسیر رسیدن به راه حل‌های قابل قبول پیشرفت داشته‌ایم ولی هنوز باید در مورد چند موضوع مهم کار کنیم. کلید رسیدن به توافق انتخاب راهبردی بین فشار و تحریم یا تعامل و توافق از سوی طرف مقابل است.»
در همین حال، حسن روحانی، رییس جمهوری ایران در تماسی تلفنی با آنگلا مرکل، صدر اعظم المان ابراز امیدواری کرده است که مذاکرات جاری به توافق جامع و نهایی بر سر برنامه هسته‌ای ایران منتهی شود.
حسن روحانی در گفت‌و‌گوی تلفنی با آنگلا مرکل گفته است: «به روزهای حساسی رسیده‌ایم. ایران انعطاف لازم را در مذاکرات به عمل آورده و اکنون نوبت طرف مقابل است که قدمهای نهایی را بردارد.»
این در حالی است که پیش‌تر در روز شنبه شبکه خبری «سی‌ان‌ان» آمریکا در خبری فوری به نقل از یک مقام رسمی آمریکایی نوشته بود که ایران بر نکاتی کلیدی پافشاری می‌کند که ممکن است دستیابی به تفاهم در مهلت مقرر، یعنی تا روز یازدهم فروردین را به خطر بیندازد.
سرگئی ریابکوف، معاون وزارت خارجه روسیه، عصر شنبه، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری روسیِ اینترفکس، تأیید کرده که قرار است سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه، روز یکشنبه به مذاکرات هسته‌ای بپیوندد.
خبرگزاری تاس به نقل از مقاماتی در هیات ایرانی در شهر لوزان سوئیس، گزارش داد که محمد جواد ظریف، قرار است روز یکشنبه با وزیران خارجه روسیه و چین در لوزان دیدار و گفتگو کند.
با افزایش خوش بینی‌ها در خصوص حصول توافق در مذاکرات جاری در لوزان سوییس، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به لوزان سوئیس روز شنبه گزارش داده بود که در حال حاضر مرکز آموزشی «رولکس» در این شهر برای کنفرانس خبری جهت اعلام تفاهم سیاسی احتمالی هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ آماده می‌شود.
در همین حال اما، عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، در این باره گفته‌ بود که «اگر نشست جمع‌بندی در کار باشد به مقر سازمان ملل در ژنو خواهیم رفت.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024