جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sat, 28.03.2015, 14:59

دولت علیرغم مخالفت‌ها بر مواضع سیاست خارجی ایستاد

عملکرد یکساله دولت در گفت‌و‌گوی تاجرنیا با ایلنا: دولت علیرغم مخالفت‌ها بر مواضع سیاست خارجی ایستاد

شنبه ۸ فروردين ۱۳۹۴
ایلنا
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: اگر الگوی دولت روحانی در سیاست خارجی در زمینه سیاست داخلی هم دنبال می‌شد، خیلی موفق‌تر بودیم.
علی تاجرنیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به عملکرد دولت در سال ۹۳ گفت: در حال حاضر عملا جریان‌های ریشه‌دار و شفاف سیاسی، صحنه‌گردان سیاست در کشور نیستند و این مساله از یک سو به ساخت قدرت و از دیگر سو به فرهنگ جامعه بازمی‌گردد.
وی افزود: بسیاری از ایده‌ها و مباحثی که دولت روحانی مطرح کرده، مکتوب نشده و چه بسا با آگاهی و اطلاع نیز مطرح نشده باشد و مشمول مرور زمان شود. به دلیل نوع ساخت قدرت در ایران، افراد خیلی زود خود را مبرا می‌کنند و مشکلات را به گردن نهادهایی می‌اندازند که امکان اصلاح در آن‌ها وجود ندارد.
تاجرنیا خاطرنشان کرد: آقای روحانی از ابتدا می‌دانست که مجلس و قوه قضاییه‌ای هم هست که ممکن است همه نظرات دولت را تایید نکند. آقای روحانی در بخشی از صحبت‌های خود عنوان کرد که می‌دانستم مسائل دشواری پیش‌رو دارم، اما نمی‌دانستم که این مشکلات این قدر زیاد است. لذا معتقدم آقای روحانی خود را برای مقابله با این حجم از مخالفت‌ها و مشکلات آماده نکرده بود.
وی با بیان اینکه به نظر حامیان روحانی، این دولت مدیون جریان اصلاحات است، گفت: متاسفانه برخی از اطرافیان آقای روحانی نمی‌خواهند این واقعیت را بپذیرند و تلاش می‌کنند آدرس اشتباه بدهند، در حالی که جریان اصلاحات برای خود مطالبه ‌ای ندارد و تنها خواسته‌اش اصلاح سیاست داخلی است.
تاجرنیا با بیان اینکه آقای روحانی می‌توانست شخص دیگری را به عنوان وزیر کشور معرفی کند، گفت: فردی که نگاه توسعه‌گرا داشته باشد، خیلی بیشتر می‌تواند در مدیریت کشور اثرگذار باشد. انتظار می‌رفت آقای روحانی به جای شعارهای مقطعی بیشتر به فکر کارهای عملی و ماندنی باشد. به نظر من اگر به جای بسیاری از شعار‌ها در توسعه سیاسی قدم کوچکی برداشته می‌شد، خیلی بهتر بود. آقای روحانی باید برای پاسداری از قانون اساسی تلاش بیشتری انجام می‌داد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات آقای روحانی این بود که حجم مخالفت‌هایی که با ایشان شد، بیش از حد انتظار بود. حتی می‌توان گفت این مخالفت‌ها از دولت اصلاحات هم بیشتر بود. در عرصه سیاست اگر عقب‌نشینی صورت گیرد، کاری پیش نخواهد رفت. به نظر من اگر الگوی دولت روحانی در سیاست خارجی در زمینه سیاست داخلی هم دنبال می‌شد، خیلی موفق‌تر هم بودیم.
وی افزود: همانطور که شاهد بودیم در زمینه هسته‌ای نیز مخالفت‌هایی با دولت روحانی شد. در همین راستا در داخل، برخی دولت را خائن به کشور قلمداد کردند. اما دولت روی مواضع خود در سیاست خارجی ایستاد و نتیجه آن را هم دیدیم. اما این ایستادگی روی مواضع، در سیاست داخلی از سوی دولت کمتر دیده شد.
تاجرنیا با تاکید بر اینکه روحانی به شخصه در گفتار خود بسیار صادق است، گفت: متاسفانه حجم مخالفت‌ها با وی بیش از حد بوده و بخش عمده این مساله برمی‌گردد به اینکه جریان‌های مخالف دولت خود را آماده کرده بودند تا مدیریت اجرایی کشور دست جناحی غیر از اصولگرایان نباشد و پیروزی آقای روحانی در انتخابات برای آن‌ها غیر قابل پیش‌بینی بود.
وی یادآور شد: آقای روحانی اگرچه یک چهره درونی اصولگرا بود، اما شعارهای او کاملا اصلاح‌طلبانه بود و این مورد پذیرش بسیاری از اصولگرایان نبود.
تاجرنیا تاکید کرد: مفاسد صورت گرفته در سال‌های گذشته نشان داد که حضور دولت روحانی مانند تابیده شدن نوری به تاریکخانه فساد اقتصادی بود. برای همین بسیاری از رفتارهای تند با دولت روحانی صورت گرفت. البته نباید انتظار مقابله به مثل را از آقای روحانی داشت. ما رفتار مدارای روحانی را تایید می‌کنیم و معتقدیم این رفتار باید ادامه داشته باشد، اما مدارا الزاما به معنی انفعال در برابر خواسته تندرو‌ها نیست.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024