جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sat, 28.03.2015, 14:55

قانون‌شکنان به ارشاد فشار می‌آورند/ خانه‌موسیقی نمی‌‌تواند کاری کند

داریوش پیرنیاکان در گفت‌وگو با ایلنا: قانون‌شکنان به ارشاد فشار می‌آورند/ خانه‌موسیقی نمی‌‌تواند کاری کند

شنبه ۸ فروردين ۱۳۹۴
ایلنا
فشار گروه‌های قانون‌شکن به دولت روحانی موجب شده شرایط موسیقی بهم بریزد و کسی توان مقابله با این گروه‌ها را ندارد.
داریوش پیرنیاکان از عملکرد خانه موسیقی در یکسال گذشته دفاع کرده و به خبرنگار ایلنا گفت: باید بدانیم که خانه موسیقی هیچ اهرم بازدارنده‌ای ندارد و تنها می‌تواند با ارسال بیانیه، اعتراض خود را نسبت به مسائل نشان دهد و به جرئت می‌توانم بگویم که امسال بیش از توانمان، تلاش برای مواجهه با بی‌قانونی‌ها و مشکلات هنرمندان داشتیم.
سخنگوی خانه موسیقی ادامه داد: در سال ۹۳، فشار خانه‌ موسیقی به نهاد‌های ذیربط درباره مسائل لغو غیرقانونی کنسرت‌ها، تعطیلی کلاس‌های موسیقی در فرهنگسرا‌ها و بسیاری مسائل دیگر بیش از گذشته دیده شد که البته وظیفه‌ی ما بود. درکنار این کار‌ها، ما مراحل پیگیری قانونی مسئله کپی‌رایت را انجام دادیم که در کمپینی که تشکیل شد، هنرمندان توافقنامه‌ای را با خانه موسیقی امضا کردند.
پیرنیاکان درباره اقدامات خانه موسیقی برای تعطیلی کلاس‌های فرهنگسرا‌ها، اظهار داشت: خانه موسیقی تاکنون جلسات بسیاری برگزار کرده و در مقابل این قضیه ایستاده است. آقای نوربخش بیشتر از هر زمانی تلاش خود را برای حل این بحران انجام می‌دهند و حالا که آقای مرادی به وعده‌هایش عمل نکرد، ما نامه‌ای به شهردار تهران آقای قالیباف نوشته‌ایم و قطعا پیگیر این موضوع خواهیم بود. چنین کلاس‌هایی مانع آسیب‌های بزرگ اجتماعی خواهد بود و قطعا اولویت ما، بازگرداندن کلاس‌ موسیقی به فرهنگسراهاست.
سخنگوی خانه موسیقی، در پاسخ به این سوال که چرا خانه موسیقی مقابل کم‌کاری‌های ارشاد، اقدام موثری نداشته است، گفت: ما ریشه‌ی قضیه را احساس می‌کنیم. این شرایط ناامیدکننده در میان اهالی موسیقی ربطی به ارشاد ندارد و ما می‌دانیم که عده‌ای قانون‌شکن بر ارشاد فشار می‌آورند. ما دیدیم که آقای روحانی نسبت به شجریان ارادت دارد و نظرات آقای جنتی هم مشخص است اما متاسفانه مشکل از نهادهای دیگری‌ست.
وی افزود: بدون شک، ارشاد وظیفه دارد تا از مجوزهای خود دفاع کند اما باید بپذیریم در این شرایط خانه موسیقی تنها می‌تواند با ارسال بیانیه اعتراض خود را نشان دهد و ارشاد هم به شدت تحت فشار است و نمی‌تواند کاری کند. ما هفته گذشته کمپینی را تشکیل دادیم و در خانه موسیقی به‌طور مشخص اعتراض خود را اعلام کردیم و قطعا هم از مجاری قانونی مسئله را پیگری می‌کنیم. دادستانی که خود مجری قانون است حالا مرتکب جرم شده و این توهین‌ها نسبت به جامعه موسیقی ایران پذیرفتنی نیست. چگونه یک نفر به خود اجازه می‌دهد که موزیسین‌ها را مطرب بخواند؟
او؛ یکی از اقدامات موثر خانه موسیقی را کوتاه کردن زمان دریافت مجوز‌ها دانست و بیان کرد: ‌ ما به دفتر موسیقی فشار آوردیم و البته آن‌ها نیز علاقمند بودند تا زمان دریافت مجوز یک کنسرت کوتاه شود و حالا زمان آن به کمتر از یک هفته رسیده است. اما بازهم می‌گویم که خانه موسیقی هیچ اهرم بازدارنده‌ و نیروی اجرایی ندارد و تنها می‌تواند با کارهایی مانند ارسال بیانیه، اعتراض خود را نشان دهد.
این پژوهشگر موسیقی در تایید سخنان خود اشاره‌ای هم به حمله‌ی اراذل اوباش به علی مطهری کرد و گفت: حقیقا سر این جریان‌ها جای دیگریست. این روز‌ها می‌بینیم که به نماینده مجلس هم حمله می‌کنند و جلوی سخنرانی او را می‌گیرند؛ در این شرایط آقا خانه موسیقی می‌تواند ثبات داشته باشد؟ فکر می‌کنید با خانه موسیقی چه رفتاری می‌کنند؟ آنقدر بی‌قانونی وجود دارد که قطعا این مسئله هم یکی از ابعاد آن است. من در صحبت‌هایم همواره گفته‌ام که بهترین راه، رو آوردن به قانون است. آقای دادستان چگونه به خود اجازه می‌دهد که در کار قوه مجریه وارد شود؟ آقای امام جمعه چگونه به خودش اجازه می‌دهد که یک عده را مطرب بخواند؟ این خودش جرم است که یک مسئول که جایگاه قانونی دارد، عده‌ای را به تقوا توصیه کند اما خودش تقوا در کلام نداشته باشد و به راحتی به ما توهین کند.
وی افزود: موسیقی در این کشور شرایط مشخصی ندارد و ممکن است یک روز به خانه موسیقی بیایند و همه ما را بزنند و در این خانه را ببندند. اما این مسئله که خانه موسیقی در طول ۱۵ سال گذشته با سیاست دقیقی پیش رفته تا تعطیل نشود و کارهای هنرمندان موسیقی را پیگیری کند، اتفاق مثبتی است.
سخنگوی خانه موسیقی معتقد است: خانه موسیقی وظیفه‌ای برای راهکار دادن درباره مسائل کلان موسیقی ندارد زیرا سیاست کلی به دست ارشاد است و ارشاد چنین مسئولیتی را به‌عهده دارد. به عقیده ما، تنها راه‌حل این است که همه از قانون تبعیت کنند. وقتی یک قانون مشخص وجود دارد، چرا باید راهکار تازه‌ای بدهیم؟
پیرنیاکان درباره فعالیت‌های خانه موسیقی و همکاری با انجمن موسیقی گفت: فعالیت این دو نهاد کاملا متفاوت است. خانه موسیقی یک نهاد خصوصی و مستقل و انجمن موسیقی نهادی مرتبط با دولت است. امکان ادقام این دو نهاد وجود ندارد و انجمن موسیقی نمی‌تواند به‌عنوان یکی از شعب خانه موسیقی فعالیت کند اما می‌توانیم درباره فعالیت‌های موسیقایی با یکدیگر مشارکت داشته باشیم. به طور مثال برای برگزاری جشنواره‌ها، انجمن موسیقی می‌تواند از کار‌شناسان خانه موسیقی استفاده کند.
او درباره روابط هنرمندان با خانه موسیقی گفت: تمام هنرمندان خانه موسیقی را خانه خودشان می‌دانند و فستیوال خانه موسیقی این مسئله را روشن کرد. تمام گروه‌های مطرح به خاطر خانه موسیقی در هفت شب کنسرت دادند و این نشان از روابط تنگاتنگ آنان با خانه موسیقی دارد. خود من هم پیش از اینکه سخنگوی خانه موسیقی باشم، یک هنرمندم که ۱۶ سی‌دی را با بزرگ‌ترین خواننده ایران آقای شجریان دارم و حالا دوستان لطف کردند و سمت سخنگویی خانه موسیقی را به من سپردند.
پیرنیاکان در پاسخ به این سوال که چرا حمایت خانه موسیقی تنها از اهالی موسیقی کلاسیک است و حضور هنرمندان سبک‌های دیگر موسیقی در این نهاد صنفی کم‌رنگ‌تر است، اظهار داشت: در خانه موسیقی رنگ و جنس و سبک خاصی حمایت نمی‌شود. اهالی موسیقی پاپ هم در گروه‌هایشان نوازنده‌هایی دارند که آن‌ها هم مورد حمایت ما قرار می‌گیرند. ما حامی تمامی هنرمندان هستیم و اساسا هر موزیسینی که در ایران فعالیت رسمی دارد، در خانه موسیقی نیز عضو شده است. در کمپینی که هفته گذشته ترتیب دادیم نیز دعوتنامه‌ای برای هنرمندان خاص فرستاده نشد و ما یک فراخوان دادیم تا اهالی موسیقی گردهم آیند.
سخگوی خانه موسیقی درباره شرایط بیمه هنرمندان نیز گفت: بیمه هنرمندان همواره انجام شده است و ما تنها مشکلاتی برای بیمه اعضای جدید داشتیم که مربوط به بدهکاری‌های دولت گذشته می‌شد. این مسئله نیز حل شده و ما امسال هم هنرمندان را بیمه کردیم.
داریوش پیرنیاکان درپایان شرایط موسیقی در سال ۹۳ نامناسب دانست و بیان کرد: متاسفانه سال ۹۳، سال خوبی برای اهالی موسیقی نبود؛ کنسرت‌های بسیاری لغو شد و به موسیقیدانان توهین کردند اما ما می‌دانیم که این مسائل ازسوی دولت آقای روحانی نبوده و اصلا کنترل اوضاع به دست آن‌ها نیست. ممکن است یک نفر در دولت اظهارنظری کند که سیاست جمع نباشد، به طور مثال من در گفتگو با ایلنا، اظهارنظر سخنگوی ارشاد درباره شجریان را پاسخ دادم اما به طور کلی دیدگاه‌های مثبتی نسبت به موسیقی در دولت آقای روحانی وجود دارد.
او ادامه داد: وقتی من در سخنرانی خودم درباره شرایط موسیقی بانوان صحبت کردم، آقای جنتی با شهامت پشت این مسئله ایستاد و گفت: «از نظر بعضی فق‌ها تکخوانی زن ایراد ندارد». این مسئله خیلی قابل احترام است. اما دقت نگاه کنیم و متوجه شویم که دولت آقای روحانی نه تنها درباره موسیقی بلکه در تمام ابعاد تحت فشار قرار گرفته است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024