پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 27.03.2015, 13:31

مذاکرات امروز ظریف و کری آغاز شد

جمعه ۷ فروردین ۱۳۹۴
بی‌بی‌سی فارسی
مذاکرات هسته‌ای امروز ایران با حضور محمدجواد ظریف و جان کری، وزرای امور خارجه ایران و آمریکا، و علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا آغاز شده است.
هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور ایران و مشاور ویژه او نیز در مذاکرات امروز (۷ فروردین) در لوزان سوئیس حاضر هستند.
دیشب حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، تلفنی با روسای‌جمهوری روسیه، فرانسه، چین و نخست‌وزیر بریتانیا در باره مذاکرات هسته‌ای ایران و تحولات منطقه صحبت کرد. او همچنین نامه‌ای به رهبران گروه ۱+۵ نوشته است.
ایران و شش قدرت جهانی (آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان) پس از دو بار تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای، پایان ماه مارس (۱۱ فروردین) را به عنوان موعد رسیدن به توافق کلی اعلام کرده‌اند.
دو طرف پس از دور پیشین مذاکرات، که بیش از یک هفته پیش در لوزان سوئیس انجام شد، اعلام کردند که به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند، اگرچه همچنان اختلاف نظرهایی وجود دارد.
نزدیک شدن به موعد توافق کلی و اعلام پیشرفت در مذاکرات حساسیت گفتگو‌ها را بالا برده است. عباس عراقچی، عضو هیات مذاکره‌کننده ایرانی، پیش از آغاز گفنگوهای امروز به خبرنگاران گفت: «تلاش ما این است که بتوانیم در خصوص تمام موضوعات به یک راه‌حل برسیم و سپس در ماه‌های آینده این راه‌حل‌ها را مکتوب کنیم.»
البته او تاکید کرد که رسیدن به چنین نتیجه‌ای هنوز قطعی نیست.
انتظار می‌رود که دیگر وزرای خارجه کشورهای ۱+۵ نیز به مذاکرات جاری بپیوندند، از جمله گزارش شده که فیلیپ هاموند و لوران فابیوس، وزرای خارجه بریتانیا و فرانسه، فردا (شنبه) وارد جریان مذاکرات می‌شوند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024