چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 23.03.2015, 11:22

رییس سیا: داعش و ایران تهدید یکسانی برای آمریکا هستند

رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا اعلام کرد ایران و داعش هر دو برای منافع آمریکا تهدید به شمار می‌روند. رییس سیا: داعش و ایران تهدید یکسانی برای آمریکا هستند

به گزارش عصر ایران جان برنان رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در مصاحبه روز یکشنبه با شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا تاکید کرد حتی در صورت حصول به توافق هسته‌ای با ایران، ایالات متحده آمریکا همچنان فشار بر ایران را حفظ خواهد کرد.

این مقام آمریکایی گفت: «موضوع هسته‌ای مساله‌ای است که ما امیدواریم آن را متوقف کنیم، ما همچنان ایران را دولتی حامی تروریسم می‌دانیم و صرف نظر از اینکه توافقی حاصل بشود یا نه به فشار بر ایران ادامه خواهیم داد تا مطمئن شویم که قادر به بی‌ثبات سازی کشورهای منطقه نیست.»

برنان با اشاره به اینکه آمریکا از اشتباهات گذشته خود در قبال ایران درس‌های لازم را گرفته است، افزود: «من فکر می‌کنم ما درباره برخی تحولات در دهه گذشته درس خود را یاد گرفته‌ایم بنابراین اکنون می‌توانیم برنامه و فرصت بهتری داشته باشیم تا آنچه را آن‌ها می‌گویند که می‌خواهند انجام بدهند یا انجام ندهند، بهتر ارزیابی کنیم.»

برنان همزمان با اشاره به نقش ایران در مبارزه با داعش در عراق و اذعان به این نکته که آمریکا و ایران داعش را تهدیدی در عراق و سوریه ارزیابی می‌کنند، اما در عین حال تاکید کرد که از نظر او ایران متحد آمریکا در مبارزه با داعش در عراق نیست.

برنان مهم‌ترین مساله حال حاضر آمریکا در مذاکره هسته‌ای با ایران را کسب اطمینان از عدم ساخت سلاح هسته‌ای از سوی ایران دانست.

برنان در عین حال تاکید کرد عناصری در داخل حکومت ایران هستند که عمگلرا‌تر بوده و خواهان بازگرداندن ایران به جامعه جهانی و بهبود روابط این کشور با جهان خارج هستند.

او گفت: «من عناصری در داخل حکومت ایران از جمله حسن روحانی و دیگران می‌بینم که نشان داده‌اند احساس مسئولیت و عملگرایی بیشتری دارند تا ایران را به جامعه جهانی بازگردانند.»

برنان گفت: «رییس جمهور اوباما مشخص ساخته است که هدف آمریکا جلوگیری از نزدیک شدن ایران به دست یابی به سلاح هسته‌ای است، بنابراین آن‌ها (ایران) می‌دانند اگر بخواهند مسیر دیگری بروند، خود را در خطر خواهند انداخت.»

برنان تاکید کرد آمریکا هنوز سلاح‌هایی در اختیار دارد که این توانایی را دارند که برنامه هسته‌ای ایران را هدف قرار داده و آن را از مسیر دست یابی به سلاح هسته‌ای بازدارند.

سخنان برنان در حالی ایراد شده است که از چهارشنبه هفته جاری آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ در شهر ژنو سوییس به منظور دست یابی به یک توافق پیش از پایان ضرب الاجل پایان ماه مارس (۱۱ فروردین) انجام خواهد شد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024