پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 23.03.2015, 21:54

نوبخت: کاهش نرخ تورم از برنامه‌های جدی دولت در سال ۹۴ است

منابع مالی ما در سال ۹۳ با توجه به کاهش قیمت نفت، نسبت به پیش بینی‌ها کاهش یافت و روزهای سختی در مدیریت منابع پشت سر گذاشتیم /احیای سازمان مدیریت عاقلانه بود.
به گزارش ایلنا، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، کاهش نرخ تورم و افزایش قدرت خرید مردم، ادامه روند مثبت رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال را از برنامه‌های جدی دولت در سال جدید بیان کرد، احیای سازمان مدیریت عاقلانه بود.
محمدباقر نوبخت افزود: منابع مالی ما در سال ۹۳ با توجه به کاهش قیمت نفت، نسبت به پیش بینی‌ها کاهش یافت و روزهای سختی در مدیریت منابع پشت سر گذاشتیم.
وی افزود: تلاش ما این است که از منابع موجود بیشترین بهره‌مندی حاصل و کمترین فشار به نظام اداری و فعالیت‌های عمرانی کشور وارد شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خاطرنشان کرد: ساعات پایانی سال تنها فرصتی است که درآمد‌ها از محل مالیات و فروش نفت جمع بندی شود و حداکثر تا آخرین روزکاری سال این درآمد‌ها را تعیین تکلیف کنیم.
نوبخت با اشاره به تقاضای متعدد دستگاه‌های اجرایی گفت: تا لحظه پایانی سال با درآمدهای وصول شده نیاز دستگاه‌های اجرایی را پاسخ می‌دهیم.

توانستیم لایحه بودجه ۹۴ را به موقع تقدیم مجلس کنیم
وی درباره مهم‌ترین اقدامات سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در سال جاری گفت: ابتدای امسال وضع درآمد و هزینه‌های کشور را مشخص کردیم و موفق شدیم تا پانزده آذر (موعد قانونی) ‌ لایحه بودجه ۹۴ را به مجلس تقدیم کنیم.
معاون رئیس جمهور افزود: ‌ نمایندگان مجلس نیز در موعد مقرر لایحه بودجه را نهایی کردند و قانون بودجه ۹۴ به دست ما رسید و کتاب قانون بودجه ۹۴ روز ۲۷ اسفند منتشر شد.

تدوین برنامه ششم توسعه برای سال ۹۴
نوبخت همچنین تهیه برنامه‌های توسعه‌ای کشور را از دیگر فعالیت‌های سازمان مدیریت و برنامه ریزی بیان کرد و گفت: ستاد تدوین برنامه ششم تشکیل شده است و پس از اتمام مباحث بودجه‌ای؛ از ابتدای سال ۹۴ بر روی برنامه ششم توسعه متمرکز خواهیم شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بودجه نویسی، برنامه نویسی و مدیریت را ۳ وظیفه اصلی این سازمان اعلام کرد و افزود: مدیریت منابع و مصارف بویژه در زمان‌هایی که پیش بینی درآمد‌ها محقق نمی‌شود از اقدامات مهم سازمان است، مانند آنچه که با افت قیمت نفت در سال ۹۳ مشاهده کردیم.

کاهش درآمد ارزی را مدیریت کردیم
وی با بیان اینکه قیمت نفت از ۱۰۸ دلار در زمان مشابه سال قبل به ۵۸ دلار در حال حاضر کاهش یافت، گفت: تدبیر شد منابع مالی با توجه به کاهش درآمد‌ها به طور صحیح و با حجم کمتر توزیع شود و در کنار آن مانعی نیز برای طرح‌های توسعه‌ای کشور ایجاد نشود.
نوبخت افزود: علاوه بر مشکل افت قیمت نفت با چالش درآمد ارزی نیز مواجه بودیم اما همه تلاش ما این بود که این مشکلات به مردم منتقل نشود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خاطرنشان کرد: چالش کاهش درآمد‌ها را به گونه‌ای مدیریت کردیم که کمترین آثار را بر افکار عمومی و همچنین نظام اداری و اجرایی کشور بگذارد.

پرداخت‌ها به موقع و سر وقت بود، تاخیر نداشتیم
وی تصریح کرد: ‌ با وجود این مشکلات، حتی یک روز حقوق کارکنان دولت و همچنین پرداخت یارانه‌ها به تاخیر نیفتاد و تاریخ پرداخت یارانه‌ها که بیست و دوم هر ماه بود، برای یک مرتبه هم به بیست و سوم ماه نیفتاد و حتی گاهی بیست و یکم پرداخت کردیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: ‌ کاهش درآمدهای نفتی با کاهش قیمت این محصول، ‌ بار سنگینی بود اما هیچ لطمه‌ای بر زندگی مردم و همکاران ما در سایر دستگاههای اجرایی نداشت.
نوبخت افزود: هم اکنون در ساعات پایانی کار بودجه هستیم و همه صورت شبانه روزی در تلاش هستند که مشکلات و درخواست‌های دستگاه‌های اجرایی و همچنین استان‌ها را برطرف کنند و پاسخ دهند.
وی با اشاره به منابع محدود و درخواست‌های متعدد دستگاههای اجرایی برای دریافت پول در این لحظات پایانی سال تاکید کرد: ‌ همه توان خود را برای پاسخ به این نیاز‌ها بکار گرفته‌ایم.

احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی عاقلانه بود
معاون رئیس جمهور با اشاره به احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در سال ۹۳ گفت: این اقدام یک کار عقل گرایانه برای استفاده بهینه از منابع بود زیرا کار سازمان مدیریت و برنامه ریزی؛ برنامه ریزی است تا از منابع برای توسعه کشور به درستی استفاده شود.
نوبخت افزود: سال ۹۴ نیز باید مسیر توسعه را در پیش بگیریم و هزینه‌ها باید با هدف پیشبرد توسعه کشور باشد و در این جهت سال آینده بودجه طرح‌های عمرانی افزایش یافته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: امسال ۳۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های عمرانی تخصیص یافت که سال گذشته ۲۱ هزار میلیارد تومان و دو سال قبل آن هم ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بود و نشان می‌دهد روند مثبتی در توسعه اجرای طرح‌های عمرانی داشته‌ایم.

کاهش نرخ تورم ادامه روند مثبت رشد اقتصادی است
نوبخت کاهش نرخ تورم و افزایش قدرت خرید مردم، ادامه روند مثبت رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال را از برنامه‌های جدی دولت در سال جدید بیان کرد و گفت: ‌۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه طرح‌های عمرانی در سال جاری به معنای ایجاد اشتغال است و امیدوار هستیم در سال ۹۴ عرصه فراخ تری برای اجرای طرح‌ها و ایجاد اشتغال داشته باشیم.

اقتصاد ایران مانند بیمار در حال درمان است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ادامه داد: ‌ ایجاد زمینه برای توسعه سرمایه گذاری از دیگر برنامه‌های این سازمان و دولت است و با بهبود شرایط بین المللی شاهد افزایش سرمایه گذاری خارجی نیز خواهیم بود.
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه سال ۹۳ از دادن چه اخباری به رسانه‌ها و مردم بیشتر خرسند شدید؟ گفت: ‌ ارائه گزارش مرکز آمار ایران در بهمن که مشخص شد دولت در مهار کردن نرخ تورم موفق شده است و اختصاص ۴۸۰۰ میلیارد تومان برای بهداشت و درمان که این خدمات برای مردم ارزان‌تر شد، خبرهای خوشحال کننده‌ای است.
وی افزود: در سال ۹۳ با مباهات گفتم که رشد اقتصادی مثبت و تورم مهار شد هر چند ممکن است هنوز مردم بگویند که این را سر سفره‌های خود احساس نکرده‌اند و باور آن سخت است.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: ‌ اقتصاد ایران را مانند بیماری فرض کنید که در حال درمان است و بیمار همچنان احساس بهبودی ندارد اما نتیجه آزمایش‌ها اوضاع را خوب نشان می‌دهد.
نوبخت گفت: اقتصاد ایران نیز چنین روندی دارد و دولت فرصت می‌خواهد تا همه مسایل را حل کند و هدف ما ایجاد بهترین شرایط و رضایت مردم است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024