پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 05.03.2015, 8:48

مجلس دور خود دیوار می‌کشد

مجلس شورای اسلامی یا خانه‌ملت، جایی است که نمایندگان مردم در آنجا حضور دارند و به جز کار اصلی‌شان  که قانون‌‌گذاری و نظارت است، کار وکالت مردم یک منطقه را نیز بر عهده دارند و کم و بیش، پیگیر مطالبات مردمی هستند که به آن‌ها رأی داده‌اند. مردم نیز با توجه به ساختار سیاسی مجلس ـ که تنها جایی است که می‌توانند ‌با سیاستمداران و وکلای خود ‌رو در رو صحبت کنند ـ مسائل و مشکلات خود و منطقه را بیان می‌کنند.

به گزارش «تابناک»، همان گونه که از نام خانه ملت ‌نیز بر‌می‌آید، جایی است که مردم و وکلای ملت، می‌توانند به راحتی همدیگر را ببینند؛ هرچند ‌شاید گاهی ‌این دیدارها جمعی باشد و عده‌ای با مشکلات خاص‌،‌ جلوی مجلس تجمع کنند، تقریبا هیچ روزی نیست که تجمعی ‌روبه‌روری درب شمالی مجلس نباشد‌ و عده‌ای برای تظلم‌خواهی از برخی حقوق پایمال شده خویش به مجلس پناه نیاورده باشند؛ البته در سال‌های گذشته، نمایندگان و هیأت رئیسه مجلس حتی برای ساماندهی این تجمعات برنامه‌هایی نیز داشته‌اند.

‌بنابراین، در سال‌های پیش، زمانی که بیشتر نمایندگان اعتراضات مردمی را حق آنان می‌دانستند، درصدد ‌بودند‌، راهکاری مسالمت آمیز برای مردم در کنار نهاد قانون گذاری ایجاد کنند. برای همین در مجلس هفتم، درصدد طرحی بودند که ‌جلوی مجلس، محلی برای اجتماعات مردمی ایجاد کنند و‌ فضایی مخصوص این کار برای افراد مراجعه‌کننده در نظر بگیرند.

اما امروز پس از گذشت سال‌ها از آن روز، نه تنها هیچ کار عملی در این باره به بهانه های مختلف انجام نشده که در روزهای اخیر، برخی تحرکات جدید در اطراف مجلس به چشم می‌خورد، که اگر مخالف طرح آن زمان نباشد، حداقل محدود کردن مردم در ارتباط با نمایندگان است. ماجرا از این قرار است که دور مجلس در حال پوشیده شدن با یک حصار آبی رنگ است. مهندسانی که مسئول اجرای این پروژه هستند، می‌گویند‌ در حال ساخت دیوار به دور مجلس هستند و گویا قرار است، حصار نرده‌ای مجلس برداشته شده و دیوار جایگزین آن شود.

هرچند ‌هر روز شاهد تجمع ‌عده‌ای از مردم روبه‌روی‌ مجلس است، در روزهای گذشته، مجلس شاهد برخی تجمعات بزرگ از جمله تجمع معلمان و بازنشستگان فولاد کشور بود. شاید این اقدام مجلس نیز در خصوص این موضوع باشد که امروز نمایندگان را به این فکر انداخته که حصاری قوی‌تر به دور خود بکشند.

نکته جالب اینکه هیچ یک از مسئولان مجلس، حاضر نیست ‌در این باره اطلاع‌رسانی کند. بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در گفت‌و‌گو با تابناک ضمن بی‌اطلاعی از این موضع روز گذشته اصرار داشت ‌این خبر منتشر نشود. وی درخواست کرد تا روشن شدن موضوع و تکمیل پروژه موضوع مسکوت بماند.

وی امروز نیز در گفت‌و‌گو با ‌تابناک اظهار داشت، از این موضوع بی‌اطلاع است‌ و خبر جدیدی در این باره ندارد.

این نماینده در پاسخ به اینکه مگر می‌شود، اتفاقی در مجلس روی دهد و هیأت رئیسه از آن بی‌اطلاع باشد، گفت: تا این لحظه هیچ خبری در این خصوص به دست او نرسیده و با بی‌اهمیت خواندن موضوع اظهار داشت، زمانی که از قضیه باخبر شد، در خصوص اطلاع‌رسانی آن اقدام خواهد کرد.

اما یکی دیگر از مدیران مجلس‌ گفت: این موضوع مربوط به مسائل امنیتی است و به همین دلیل، کسی از هیأت رئیسه تمایلی به اظهار‌نظر در این باره ندارد، ولی دلایل امنیتی باعث ایجاد دیوار به دور مجلس شده است.

وی در خصوص این پروژه نیز گفت: قرار است نرده‌های دور مجلس جمع آوری ‌و دیوار جدید با چند متر پیشرو در خیابان بنا شود. دلیل این کار هم این است که هر که می‌خواهد وارد مجلس شود، بتواند از یک ورودی مشخص وارد و خارج شود. همچنین محوطه مجلس هم برای کسانی که خارج از مجلس هستند، قابل دیدن نباشد.

حال چه شده ‌نمایندگانی که یک روز می‌خواستند برای مردم معترض جایگاه خاص ایجاد کنند، به جایی رسیده‌اند که امروز برای دور ماندن از مراجعه کنند‌گان به مجلس تصمیم گرفته‌اند ‌دور خود دیوار بکشند، در هاله‌ای از ابهام است و هنوز کسی در این باره اظهارنظری نکرده است!




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024