پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 04.03.2015, 14:44

فرمانده نیروی ‌انتظامی: عذرخواهی از حادثه کهریزک

شرق: فرمانده نیروی انتظامی می‌گوید «در مقابل حادثه تلخ کهریزک زبانی جز عذرخواهی نداریم.» جنایت کهریزک حالا پنج‌ساله شده است و سردار اسماعیل احمدی‌مقدم گفته: «تنها قادر به جبران بخشی از آثار تلخ آن هستیم.»

او روز گذشته در دهمین نشست روسای پلیس پیشگیری کشور افزوده «داستان تلخ کهریزک باعث بیداری در پلیس شد و ما باید از حوادث تلخ پیش‌آمده همچون داستان کهریزک عبرت بگیریم و به سمت توجه بیشتر به حقوق شهروندی پیش برویم.»

احمدی‌مقدم همچنین خبر داد: «بحث حقوق شهروندی پس از آن حادثه یکی از مطالبه‌های اصلی شورای‌عالی امنیت ملی بود و من در آن جلسه قول دادم که ظرف مدت دوسال وضعیت بازداشتگاه‌ها و تحت‌نظرگاه‌های پلیس را سامان دهم و این ساماندهی حتی به بهانه نبود اعتبارات نیز متوقف نشود.»

او با بیان اینکه «امروز شاهد تحول در وضعیت حقوق بشر در تحت‌نظرگاه‌ها و بازداشتگاه‌های پلیس هستیم»، گفت: «امروز که در روزهای پایانی سال 93 قرار داریم، ارزیابی‌های ما نشان از کسب رتبه 86 تا 87 از سطح دارد و امیدواریم نواقص باقی‌مانده نیز در طرح تکمیلی مکنا در سال 94 مرتفع شود.»


کهریزک بازداشتگاهی بود در جنوب‌شرق تهران، برای تادیب و مجازات معتادان و اوباش سابقه‎دار و حرفه‎ای ساخته شد. پس از حوادث مربوط به انتخابات 88 با انتشار اخباری مربوط به رفتارهای غیرقانونی با بازداشت‌شدگان بر سر زبان‌ها افتاد، اما ماجرا به اینجا ختم نشد. اعلام خبر کشته‌شدن محسن روح‌الامینی، محمد کامرانی و امیر جوادی‌فر در این بازداشتگاه ماجرای کهریزک را وارد فاز تازه‌ای کرد. ماجرایی که یک سر آن به سعید مرتضوی متهم ردیف‌اول پرونده جنایت کهریزک می‌رسید. مرتضوی که در آن زمان دادستان تهران بود، دستور بازداشت و انتقال این افراد به بازداشتگاه کهریزک را صادر کرده بود. حسن زارع‌دهنوی و علی‌اکبر حیدری‌‎فر دیگر قضاتی هستند که در این پرونده محاکمه شده‌اند.

پیگیری قضایی جنایت کهریزک پس از آن صورت گرفت که آیت‌الله خامنه‌ای شهریورماه سال 88 در دیدار با دانشجویان با اشاره به سخنان دانشجویان درباره لزوم پیگیری دستور رهبری در برخورد با حادثه کوی دانشگاه و مساله کهریزک عنوان کردند: «در حوادث پس از انتخابات تخلفات و جنایاتی صورت گرفته است که به‌طور قطع با آنها برخورد خواهد شد.»

نهایتا بازداشتگاه کهریزک بسته شد و پس از آن رسیدگی به پرونده جنایت کهریزک به جریان افتاد. تیرماه سال گذشته قضات شعبه٧٦ کیفری پس از محاکمه قضات متهم در پرونده کهریزک، سه‌متهم پرونده را در رابطه با اتهام بازداشت غیرقانونی به انفصال دایم از خدمات قضایی و پنج‌سال انفصال از خدمات دولتی محکوم کردند.

متهم ردیف‌اول پرونده، سعید مرتضوی، را درخصوص اتهام «گزارش خلاف واقع» به پرداخت ۲۰۰هزارتومان جریمه نقدی محکوم کردند. سردار احمدی‌مقدم پیش از صدور این حکم، یعنی در آبان همان سال در گفت‌وگویی با «ایسنا» درباره اتفاقات رخ داده مربوط‌به جنایت کهریزک گفته بود: «آقای مرتضوی اصرار داشت افراد دستگیرشده به کهریزک منتقل شوند. من مخالفتم را به‌صراحت اعلام کردم و گفتم آنجا نه‌تنها جا نداریم بلکه آن مکان جای خطرناکی است، اما مرتضوی اصرار داشت این افراد دستگیرشده چاقو، قمه و زنجیر داشته‌اند و ازهمین‌حیث اراذل‌واوباش محسوب می‌شوند.»

فرمانده ناجا ادامه داده بود: «من در آن جلسه عنوان کردم که ضبط کنید و بنویسید که من مخالف هستم و مخالفت ناجا نیز ثبت شد، اما من در آن جلسه به یک‌نفر عنوان کردم که به بچه‌های کهریزک بسپارید اولا حواسشان باشد که این افراد در بند جداگانه و میان اراذل‌واوباش فرستاده نشوند و درثانی بدرفتاری با آنها نکنید، اما همین دهان‌به‌دهان‌گشتن و این به آن بگو، باعث شد این تاکیدات من به مرحله اجرا نرسد و آمده بودند در هر بند که ظرفیت 50 نفر را داشت، 170 نفر را جا دادند و قبول کنید در گرمای تابستان کهریزک آن هم در یک مکانی که استاندارد نیست، اگر کاری هم صورت نگیرد، این تراکم آدم در این محل کم‌امکانات مساله دارد.»

سردار احمدی‌مقدم همچنین بارها درباره حوادث رخ‌داده پس از انتخابات سال88 سخن گفته است. فرمانده ناجا درباره حادثه کوی دانشگاه سال 88 گفته بود: «ورود ماموران نیروی انتظامی به محیط دانشگاه ممنوع است و وظیفه تامین امنیت خوابگاه‌ها و دانشگاه‌ها برعهده حراست است. در حادثه کوی دانشگاه88 آقای زاکانی و فرهاد رهبر با من تماس گرفتند که 80دانشجو از سوی پلیس دستگیر شده‌اند. من خودم شخصا وارد شدم و با رییس‌پلیس امنیت تماس گرفتم که مدعی شد دادستان گفته این دانشجویان را با اتوبوس به زندان اوین ببریم، گفتم با مسوولیت من همه آنها را آزاد کنند که ساعتی بعد دانشجویان بازداشتی آزاد شدند.»

فرمانده ناجا همچنین در گفت‌وگویی با «مثلث» با اشاره به حوادث عاشورای سال 88 و زیرگرفتن یک فرد توسط ماشین نیروی انتظامی گفته بود: «حقیقت ماجرا این است که ما خیلی در پزشکی قانونی و بیمارستان‌های اطراف گشتیم ولی کسی را در این‌باره پیدا نکردیم. آن وانت دنده عقب آمد و از روی یک نفر رد شد، اما ماجرا این بود که ماشین دست‌ یک سرباز بود، وقتی به شلوغی بر‌می‌خورد، دنده عقب می‌گیرد که در این هنگام یک نفر زیر چرخ ماشین می‌رود. واقعا هم هرچه گشتیم کسی را پیدا نکردیم.وقتی مشخص شد که فرد فوت‌شده در این حادثه کیست، بچه‌ها را فرستادیم دلجویی و جبران کنند و حتی برای تشکیل پرونده کمک کردیم که البته انجام وظیفه بود.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024