پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 28.02.2015, 18:33

حسین رونقی به زندان بازگردانده شد‬

حسین رونقی ملکی، فعال مدنی که در سالهای گذشته بنا به اتهامات سیاسی در زندان بود، بار دیگر به زندان اوین بازگردانده شد.

به گزارش خبرنگار کلمه، این زندانی سیاسی که در اواسط شهریورماه سال جاری آزاد شده بود، در روزهای اخیر به صورت تلفنی به دادسرای اوین احضار شد و امروز در پی مراجعه به دادسرا، به طور ناگهانی بازداشت شد.

این در حالی است که پیش تر به او گفته شده بود به علت آنکه بیماری حاد کلیوی او صعب العلاج تشخیص داده شده، مشمول عفو رهبری در عید فطر قرار گرفته است. در فهرست طولانی مشمولین عفو عید فطر، بیماران صعب العلاج نیز از ادامه حبس معاف شده بودند.

این در حالی است که حسین رونقی از پزشکی قانونی نیز گواهی عدم تحمل کیفر دریافت کرده بود و از این رو حبس وی با چنین شرایطی قانونی نیست.

اما مدتی بعد، با وجود صراحت نامه رهبری، به او اعلام شد که آزادی کنونی وی نه عفو است و نه آزادی مشروط، بلکه مرخصی است! و حالا ماموران دادگاه انقلاب گفته اند او را «زندانی متواری» محسوب می کنند و باید به زندان بازگردد.

رونقی ملکی در حالی برای گذراندن ادامه حبس به زندان اوین بازگردانده شده که حتی به او اعلام نشده بود برای چه مدت در مرخصی خواهد بود و حالا نیز پایان مرخصی به وی ابلاغ نشده و علت چنین تصمیمی نیز روشن نشده است.

وی صبح امروز به همراه پدر و مادرش برای آنچه احضارکنندگان «گفت و گو برای حل پرونده» خوانده بودند، به دادسرای شهید مقدس اوین رفته بود که در همان جا بازداشت و به داخل زندان اوین منتقل شد.

سید حسین رونقی ملکی، وبلاگ نویس منتقد و فعال حقوق بشر است که در تاریخ ۲۲ آذر ماه ۱۳۸۸ در شهر ملکان در نزدیکی تبریز بازداشت شد. وی مدت ۱۳ ماه را در سلول‌های انفرادی بند ۲-الف زندان اوین تحت فشارهای روحی و جسمی برای اخذ مصاحبه و اعترافات تلویزیونی قرار گرفت و سرانجام از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

او که از نارسایی شدید کلیه رنج می برد، در مدت حبس خود به خاطر بی توجهی مسوولان به وضعیت درمانی بارها دست به اعتصاب غذا زده بود. خواسته او این بود که در خارج از زندان و در یک بیمارستان درمانش دنبال شود. همین بی توجهی ها باعث شد به کلیه او صدمات جبران ناپذیری وارد شود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024