پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 27.02.2015, 20:51

درخواست دو زندانی متهم به محاربه برای اعمال قانون جدید مجازات اسلامی و نجات از حکم اعدام

یک منبع آگاه به وضعیت دو زندانی به نام های محسن و احمد دانشپور مقدم که به اتهام محاربه از طریق هواداری و ارتباط با سازمان مجاهدین خلق در سال ۸۸ به اعدام محکوم شده اند به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت این دو زندانی از سال ۱۳۹۲ تاکنون بارها به مراجع قضایی نامه نوشته‌اند تا با اعمال مفاد قانون جدید مجازات اسلامی از حکم اعدام تبرئه شوند با این حال تقاضای آنها تاکنون بی پاسخ مانده است.

این منبع به کمپین گفت: «این دو زندانی فقط یک فرصت دوباره می‌خواهند تا با استفاده از قانون مجازات جدید از حکم اعدام تبرئه شوند. این خواسته حق قانونی آنهاست که باید اجرا شود.»

این منبع همچنین مدعی شد وکلای جدیدی که پیگیر پرونده این دو زندانی هستند تاکنون نتوانستند به پرونده آنها دسترسی پیدا کنند تا درخواست اعادی دادرسی بدهند.

مهناز پراکند، وکیل و فعال حقوق بشر با تاکید بر اینکه اگر از قانون جدید مجازات اسلامی استفاده شود بسیاری از متهمان به محاربه حکم هایشان تغییر خواهد کرد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «به استناد ماده ۱۸۶ قانون پیشین مجازات اسلامی حتی هواداری از گروههای مسلحی که مرکزیت آن باقی است محارب محسوب می شده و به زندانی حکم اعدام می دادند. با این حال بر اساس ماده ۲۷۹ قانون جدید مجازات اسلامی، هواداری و عضویت در گروه های مسلح و مخالف نظام شرط محاربه نیست.»

محسن دانشپور مقدم به همراه پسرش، احمد دانشپور مقدم و همسران شان مطهره بهرامی حقیقی و ریحانه حاج ابراهیم دباع غروب عاشورای سال ۱۳۸۸ دستگیر شدند. آنها کمی بعد در دادگاه علنی حوادث پس از عاشورا که در تاریخ ۲۸ دی ماه ۱۳۸۸ به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد به اعدام محکوم شدند.

مستندات دادگاه برای اتهام محاربه، ارتباط آنها با سازمان مجاهدین خلق و عضویت برخی اعضای خانواده آنها در این سازمان بود.

در دادگاه تجدید نظر حکم اعدام مطهره بهرامی حقیقی به ۱۰ سال حبس با تبعید به زندان رجایی شهر کرج و حکم اعدام ریحانه حاج ابراهیم دباع به ۱۵ سال با تبعید به زندان رجایی شهر کرج تغییر کرد اما حکم محسن و احمد دانشپور مقدم عینا تایید شد. محسن دانشپور و همسرش مطهره بهرامی حقیقی در دهه ۶۰ نیز سوابق بازداشت و بازجویی داشته اند با این حال حکمی نگرفته بودند.

مهناز پراکند به کمپین همچنین گفت: «بر اساس قانون جدید تنها شرط محارب بودن استفاده از اسلحه است. یعنی اگر کسی اسلحه هم داشته باشد اما از آن استفاده نکرده باشد و یا کسی عضو یا هوادار گروه مخالف نظام هم باشد طبق قانون جدید مجازات اسلامی محارب تقلی نمی شود.»

این وکیل با تاکید بر نقض فاحش قانون در پرونده های حقوقی به کمپین گفت:«اساسا هر قانونی تصویب می شود و اعتبار اجرایی پیدا می کند باید بلافاصله به مرحله اجرا در آید. مخصوصا این طور مقررات که با جان و سلامت، آبرو و حیثیت زندانیان ارتباط مستقیم دارد. قضاتی که تاکنون قانون جدید مجازات اسلامی را اجرا نکرده اند متخلف هستند و تخلف شان کاملا آشکار و قابل تعقیب قضایی است. اگر این قانون اعمال می شد زندانی مثل غلامرضا خسروی نباید اعدام می شد.»

قانون جدید مجازات اسلامی در اول اردبیهشت ۱۳۹۲ در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصویب شد و در تاریخ ۱۱ اردبیهشت به تایید شورای نگهبان رسید. این قانون هم طبق هر قانون دیگری بعد از تایید شورای نگهبان از طریق روزنامه رسمی منتشر شد. طبق قانون ۱۵ روز پس از انتشار در روزنامه های رسمی باید اجرا شود با این حال تاکنون مواد این قانون به دلایل نامشخصی اجرا نشده و مسکوت مانده است.

منبع آگاه به وضعیت این زندانیان همچنین به کمپین گفت محسن دانشپور مقدم که ۷۱ سال سن دارد دچار بیماری های مانند پارکینسون، آلزایمر، گرفتگی رگ های خون و عروق قلب، کار افتادگی پاها و زخم بستر در زندان اوین است و وضعیت جسمی وخیمی دارد.

همچنین احمد دانشپور در زندان دچار بیماری های کولیت اولتروز، اعصاب و روان و ناتوانی در خوردن و هضم غذا است. به گفته این منبع آگاه، آقای احمد دانشپور هنگام دستگیری بیش از ۹۰ کیلوگرم وزن داشته و در حال حاضر پس از ۵ سال حبس کمتر از پنجاه کیلو وزن دارد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024