شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 28.01.2015, 22:24

اجرای حکم اعدام ۱۴ زندانی طی ۱۸ روز در دو زندان ایران

یک فعال حقوق بشر به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت از روز ۱۶ دی ماه تا چهارم بهمن ماه سال ۱۳۹۳، ۱۴ زندانی در زندان مرکزی ارومیه و زندان میناب اعدام شدند. به گفته این فعال حقوق بشر این زندانیان به اتهام جرایم مرتبط با مواد مخدر یا قتل حکم اعدام داشتند.

به گفته این فعال حقوق بشر، ۱۲ زندانی در زندان مرکزی ارومیه در سه نوبت اعدام شدند و دو زندانی نیز در زندان میناب در روز چهارم بهمن ماه حکم اعدام شان اجرا شد.

روز جمعه ۴ بهمن ماه دو زندانی به نام های حسین حیدری، ۲۴ ساله و خسرو حیدری،۲۶ ساله در محوطه زندان میناب اعدام شدند. این دو نفر در سال ۱۳۸۹ به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر بازداشت شده بودند و بعدتر در یک پرونده مشترک از سوی دادگاه انقلاب میناب به اعدام محکوم شدند.

به گفته این فعال حقوق بشر در حال حاضر دهها زندانی در زندان میناب به اتهام جرایم مواد مخدر و قصاص در انتظار اجرای حکم اعدام هستند.

همچنین به گفته این فعال حقوق بشر  روز اول بهمن ماه، چهار زندانی متهم به قتل در زندان مرکزی ارومیه، صبح روز اول بهمن ماه با حضور اولیای دم حکم قصاص شان اجرا و اعدام شدند. همچنین در روز ۳۰ دی ماه، پنج زندانی محکوم به اعدام از طریق جرایم مرتبط با مواد مخدر در زندان مرکزی ارومیه اعدام شدند.

اسامی ۵ زندانی که طی دو روز ۳۰ دی و اول بهمن ماه در زندان مرکزی ارومیه اعدام شدند و تا کنون هویت شان مشخص شده به این شرح است:  سیامند اجاقی، ساکن ارومیه و متهم به قتل در سال ۱۳۹۰، مجید حاجی زاده، ساکن شهر سلماس و متهم به قتل در سال ۱۳۸۹، صابر ملکی، ساکن ارومیه و متهم به قتل در سال ۱۳۸۹، حسن پاسداری، ساکن ارومیه و بازداشت در سال ۱۳۸۹ به اتهامات مربوط به مواد مخدر و نور الدین سعیدی، شهروند ایرانی- ترکیه ای، ساکن ارومیه و بازداشت در سال ۱۳۸۷ به اتهامات مرتبط با مواد مخدر.

همچنین روز ۱۶ دی ماه نیز حکم قصاص سه زندانی به اتهام قتل در زندان مرکزی ارومیه اجرا شد. اسامی این سه زندانی به این ترتیب است: صابر خالد ملوانه، ساکن ارومیه و متهم به قتل در سال ۱۳۹۲، علی اقبالجو، ساکن ارومیه و متهم به قتل در سال ۱۳۹۰ و ستار علیپوری، متهم به قتل در سال ۱۳۸۸.

پیش از این کمپین از اعدام ۱۲ زندانی در زندان مرکزی ارومیه طی دو روز در خرداد ماه امسال خبر داده بود. همگی این افراد نیز به اتهام قتل یا جرایم مرتبط با مواد مخدر اعدام شده بودند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024