پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 25.12.2014, 19:54

فیلترینگ هوشمند اینستاگرام آغاز شد

ملی-مذهبی
فیلترینگ هوشمند که مسوولان وزارت ارتباطات از چندی پیش وعده عملی‌شدن آن را داده بودند، با فیلتر صفحات غیراخلاقی اینستاگرام آغاز شد. به گزارش روزنامه شرق بر این اساس با موفقیت در دسترسی به امکان فیلترینگ هوشمند و صرفا با مسدودسازی محتوای مجرمانه، نیاز به فیلترکردن کامل ابزارهای پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی از بین رفت.
فارس در همین رابطه گزارش داد، در پی آغاز پالایش هوشمند، از اوایل هفته‌جاری صفحات غیراخلاقى شبکه اجتماعی اینستاگرام فیلتر شده است. این در حالی است که دسترسی به دیگر صفحات این شبکه اجتماعی کماکان بدون تغییر امکان‌پذیر است. از سوی دیگر با موفقیت در دسترسی به امکان مسدودسازی فقط محتوای مجرمانه، نیاز به فیلترکردن کامل ابزارهای پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی از بین رفت و همچنان امکان استفاده بجا از این ابزارهای ارتباطی برای کاربران فراهم خواهد بود. بر همین اساس تاکنون چندین صفحه با عکس‌های نامناسب که دنبال‌کننده‌های بسیاری نیز داشت، فیلتر شده و امکان دسترسی بدون فیلترشکن به آن‌ها غیرممکن شده است. پیش از این قرار بود این شبکه اجتماعی عکس‌محور به‌صورت کامل فیلتر شود اما با آن موافقت نشد. اواخر آبان‌ماه امسال بود که رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در همین رابطه از بررسی موضوع فیلترینگ در اینستاگرام در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه خبر داده و اعلام کرده بود: موضوع فیلترینگ در اینستاگرام در این جلسه مطرح شد اما رای نیاورد و با مخالفت روبه‌رو شد. وی افزود: مقرر شد ظرف مدت زمانی وزارت ارتباطات با‌هاست خارجی این شبکه اجتماعی مذاکره کند تا دسترسی آن در اختیار وزارت ارتباطات قرار گیرد. البته این عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه تاکید کرد: اگر این اتفاق نیفتد و این «هاست» در اختیار وزارت ارتباطات قرار نگیرد، دوباره بحث فیلتر اینستاگرام مطرح خواهد شد. بر همین اساس وزارت ارتباطات ملزم شده بود تا رسیدن به این تفاهم، فیلترینگ هوشمندی را روی شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام فعال کند. در همین حال از چندروز پیش نیز مدیران اصلی اینستاگرام اعلام کرده‌اند دسترسی حدود ۱۸میلیون‌ کاربر که مشمول قانون «هرزنامه» می‌شدند را به این شبکه اجتماعی ناممکن کرده‌اند.
بسیاری از صفحات تبلیغی در اینستاگرام با ایجاد کاربران جعلی و دروغین، مبالغ بسیاری را کسب کرده بودند که با این اقدام اینستاگرام، این صفحات با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند. میزان دنبال‌کننده‌های برخی از صفحات، نقش مهمی در کاسبی صفحات تجاری دارد. حذف کاربران جعلی متوجه صفحات پرمخاطب خواننده‌ها و چهره‌ها نیز شده است. به گزارش تلگراف، حذف کاربران جعلی متوجه صفحات پرمخاطب خواننده‌ها و چهره‌ها نیز شده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به صفحه جاستین بیبر، خواننده معروف کانادایی با کاهش ۵/٣میلیونی فالوور و کیم کارداشیان با ٨/١میلیون مخاطب اشاره کرد.
چندی پیش اینستاگرام برای همه کاربران خود پیغام فرستاده بود که به‌زودی کاربران هرزنامه‌ای را حذف خواهد کرد.
علاوه‌بر این محمدعلی اسفنانی، عضو ناظر مجلس در کمیته فیلترینگ و عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس‌شورای‌اسلامی نیز در گفت‌وگو با یکی از سایت‌ها، از آغاز اجرای طرح فیلترینگ هوشمند شبکه‌های اجتماعی خبر داده و گفته بود: اجرای آزمایشی این طرح روی برخی فضاهای مجازی آغاز شده است. البته فیلترینگ هوشمند فقط در حوزه «مصادیق محتوای‌مجرمانه» انجام می‌شود و در باقی موارد اتفاقی نمی‌افتد.
وی همچنین در رابطه با هوشمندسازی فیلترینگ اینگونه توضیح داد: «در فیلترینگ هوشمند کل فضا فیلتر نمی‌شود بلکه فقط صفحه خاصی که محتوای مجرمانه دارد مسدود می‌شود. قانون مبارزه با جرایم رایانه‌ای به مبارزه با محتوای مجرمانه مربوط به امور سمعی و بصری و مالکیت معنوی، محتوایی که برای ارتکاب جرایم رایانه‌ای به کار می‌رود، محتوا علیه «عفت و اخلاق عمومی»، مقدسات اسلامی، «امنیت و آسایش عمومی» و «مقامات و نهادهای دولتی و عمومی» تصریح دارد. البته مواردی هم در قانون مجازات اسلامی مثل عکس‌های مستهجن، الفاظ یا مطالب و دیتاهایی موهن مخالف شرع و اخلاقیات مشخص شده است.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024