سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 20.12.2014, 10:39

بی‌اطلاعی از علت انتقال حکیمه شکری به زندان قرچک ورامین

حکیمه شکری، زندانی عقیدتی از روز ۲۴ آذر ماه بدون دلیل مشخصی از زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

خواهر حکیمه شکری، زندانی عقیدتی پس از انتقال ناگهانی او از زندان اوین به زندان قرچک ورامین در تاریخ ۲۴ آذر ماه به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «من نمی دانم چرا با او این رفتار را کردند. چرا او را در وضعی به زندان قرچک ورامین منتقل کرده اند که حتی نتوانسته لباس ها، لوازم شخصی و پول با خودش ببرد. حتی پولی نداشته که با ما تماس بگیرد و انتقالش را خبر بدهد.»

حکمیه شکری، متولد ۱۳۴۹ روز ۱۴ آذر ماه ۱۳۸۹ به علت آنکه در مراسم بزرگداشت امیر ارشد تاجیمر، از کشته شدگان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ شرکت داشت همراه با تعداد دیگری بازداشت شد. او پس از حدود دو ماه و نیم بازداشت در بند ۲۰۹ زندان اوین به قید وثیقه آزاد شد.

پس از آن در تاریخ ۲۳ فروردین ماه ۱۳۹۱ در دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه، به اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد. او از آبان همان سال برای گذراندن حبسش به زندان اوین فراخوانده شد.

حکیمه شکری از اعضای گروه مادران پارک لاله بود. مادران پارک لاله که پیش تر معروف به مادران عزادار بودند، در ابتدا توسط زنانی تشکیل شد که فرزندان خود را در اعدام های دهه ۶۰ تا از دست داده اند، بعدتر به این گروه مادرانی که در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ فرزندان شان زندانی یا کشته شدند یا دختران و زنانی که به جریان دستگیری های سال ۸۸ معترض بودند نیز اضافه شدند. حکیمه شکری یکی از کسانی بود که در سال ۸۸ تنها برای حمایت از این مادران به این گروه پیوست.

زنان این گروه پس از حوادث انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ هر پنجشنبه در پارک لاله به نشانه اعتراض به دستگیری ها، حکم های زندان و کشته شدگان جمع می شدند و به همین علت به مادران پارک لاله معروف شدند. اما با بازداشت و تهدید تعدادی از اعضای این گروه جلوی گردهمایی های اعتراضی آنها نیز گرفته شد. اعضای این گروه در مراسم خاکسپاری کشته شدگان حوادث ۸۸ نیز شرکت فعال داشتند.

زهرا شکری در خصوص پیگیری هایش پس از شنیدن خبر انتقال خواهرش به زندان قرچک ورامین گفت:‌ «مسولان دلیل انتقال را به ما نگفتند. به خود حکیمه هم نگفتند. در حکم او حبس با تبعید نیست.  ما دو روز پس از انتقال او توسط خبرهای که منتشر شده بود، متوجه شدیم. خدا می داند چطور شب را روز کردیم اما صبح وقتی به دادسرای اوین رفتیم به ما گفتند حکیمه همچنان در اوین است ما هم خوشحال شدیم که پس خبر دروغ است.»

خواهر حکیمه شکری ادامه داد: «اما وقتی به اوین رفتیم ماموران به ما گفتند خبری که شنیدیم درست است و او را به قرچک منتقل کرده اند. پس از آن به قرچک رفتیم و توانستیم برای چند دقیقه حکیمه را ملاقات کنیم.»

زهرا شکری در خصوص وضعیت حکیمه در ملاقاتش به کمپین گفت: «وسایل گرمایشی زندان قرچک ظاهرا کار نمی کند. خیلی داخل زندان سرد بود و حکیمه هم لباسی به غیر لباس تنش نداشت. خواستیم همان روز به حسابش پول بریزیم که ساعت اداری تعطیل شده بود. هنوز پولی ندارد تا بتواند برای خودش چیزی بگیرد. بدتر اینکه او با زندانیان خطرناک هم بند است.»

خواهر حکیمه شکری در خصوص درخواستش از مسولان قضایی کشور گفت:‌«ما چه درخواستی می توانیم داشته باشیم وقتی حتی به خانواده ای که دستشان از همه جا کوتاه است جواب سر بالا می دهند و حکیمه را به اینگونه تبعید می کنند. ما دیگر هیچ انتظاری نداریم.»

حکیمه شکری از روز دوشنبه ۲۴ آذر ماه بدون دلیل مشخصی و در حالیکه حکم او همراه با تبعید نبوده به زندان قرچک ورامین منتقل شده است. در زندانی که بند زندانیان زنان سیاسی تعریف نشده و او هم اکنون در یک بند با زندانیان جرایم پر خطر نگهداری می شود. هفت ماه از حکم خانم شکری باقی مانده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024