پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 21.12.2014, 10:10

درآمد ۳۴۰ ميليارد دلاری صادرات گاز ايران

ارزش گاز و محصولات گازی توليد شده در پالايشگاه‌های پارس جنوبی در طول ۱۳ سال گذشته تاکنون به حدود ۳۴۰ ميليارد دلار می‌رسد که با درآمدهای صادرات نفت (بدون احتساب ميعانات گازی) برابری می‌کند.
مهر، با گذشت ۱۲ سال از آغاز بهره برداری از اولين فاز پارس جنوبی (طرح توسعه فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی در سال ۱۳۸۱) تاکنون جمهوری اسلامی ايران از محل استخراج و پالايش گاز طبيعی و پنج محصول استراتژيک ديگر اين ميدان مشترک گازی بيش از ۳۴۰ ميليارد دلار درآمد کسب کرده است.
مدير مرکز ديسپچينگ مجتمع گاز پارس جنوبی درباره آخرين وضعيت توليد و فرآورش گاز طبيعی و ۶ محصول اصلی گاز در پالايشگاه‌های پارس جنوبی در طول ۱۳ سال گذشته تاکنون، گفت: در طول اين مدت بيش از ۵۷۷ ميليارد متر مکعب گاز شيرين و پالايش شده در پالايشگاه های پارس جنوبی توليد و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه شد.
وی با اعلام اينکه در طول اين مدت بيش از يک ميليارد بشکه ميعانات گازی در پالايشگاه های پارس جنوبی توليد و به بازارهای جهانی و يا واحدهای پالايشی داخلی صادر شده است، تصريح کرد: همچنين در اين مدت بالغ بر دو ميليون و ۹۳۲ هزار تن گوگرد در پالايشگاه های پارس جنوبی توليد و صادر شده است.اين مقام مسئول ميزان توليد گاز اتان به عنوان مهمترين خوراک صنايع پتروشيمی را بيش از ۶ ميليون و ۷۵۶ هزار تن عنوان کرد و افزود: در طول ۱۳ سال گذشته تاکنون بيش از پنج ميليون و ۵۷۰ هزار تن محصول گازی پروپان توليد و صادر شد.
عبدی با اشاره به توليد و فرآورش بيش از سه ميليون و ۷۹۰ هزار تن محصول گازی بوتان در پالايشگاه های پارس جنوبی، تاکيد کرد: در سال جاری هم با کاهش دوره تعميرات اساسی بيش از يک ميليارد دلار درآمد بيشتر از محل افزايش توليد گاز طبيعی و ساير محصولات گازی نصيب اقتصاد کشور شد.
در شرايط فعلی قيمت هر متر مکعب گاز صادراتی ايران به ترکيه حدود ۴۰ سنت برآورد می شود که با احتساب قيمت گاز صادراتی ارزش گاز توليد و پالايش شده ايران در طول ۱۳ سال گذشته تاکنون از فازهای پارس جنوبی بيش از ۲۳۰ ميليارد دلار برآورد می شود.
در طول بيش از يک دهه گذشته تاکنون هم ايران بيش از يک ميليارد بشکه ميعانات گازی به عنوان يک محصول پرطرفدار و استراتژيک گازی در پالايشگاه‌های پارس جنوبی توليد و به بازارهای جهانی عرضه کرده است.بر اين اساس با احتساب متوسط قيمت هر بشکه ميعانات گازی ايران حدود ۱۰۰ دلار، در طول حدود ۱۳ سال گذشته تاکنون بيش از ۱۰۰ ميليارد دلار درآمد از محل توليد و صادرات ميعانات گازی نصيب اقتصاد ملی شده است.
از سوی ديگر در صورتی که متوسط قيمت هر تن گوگرد گرانول صادراتی ايران در طول يک دهه گذشته تاکنون حدود ۱۵۰ دلار باشد و با توليد بيش از دو ميليون و ۹۳۲ هزار تن گوگرد، کشور از محل توليد و صادرات گوگرد فازهای پارس جنوبی حدود ۴۴۰ ميليون دلار درآمد کسب کرد.
اتان به عنوان مهمترين منبع تامين خوراک صنايع پتروشيمی به ويژه مجتمع های پتروشيمی منطقه عسلويه محسوب می شود و در طول ۱۳ سال گذشته تاکنون بيش از ۶ ميليون و ۷۵۶ هزار تن گاز اتان در پالايشگاه‌های پارس جنوبی توليد و عرضه شده است.
از اينرو در صورتی که متوسط قيمت هر تن اتان توليدی حدود ۲۴۰ دلار در نظر گرفته شود در طول اين مدت از محل توليد و عرضه اتان بيش از يک ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار درآمد شامل حال اقتصاد ايران شد.محصول گازی پروپان جز فرآورده های استراتژيک و پر طرفدار در بازار جهانی گاز است که در طول بيش از يک دهه گذشته تاکنون بيش از پنج ميليون و ۵۷۰ هزار تن محصول پروپان در فازهای اين ميدان مشترک گازی با قطر توليد و عرضه شده است.
بنابراين در صورتی که متوسط قيمت هر تن محصول ارزشمند گازی پروپان توليدی حدود ۷۵۰ دلار در نظر گرفته شود در طول اين مدت از محل توليد و عرضه پروپان بيش از چهار ميليارد و ۱۰۰ ميليون دلار درآمد به دست آمد.
فرآورده گران قيمت بوتان ديگر محصول گازی بوده که در طول ۱۳ سال گذشته بيش از سه ميليون و ۷۹۰ هزار تن از آن در پالايشگاه های پارس جنوبی توليد و عرضه شده است و در صورتی که متوسط قيمت هر تن محصول ارزشمند گازی بوتان توليدی حدود ۷۷۰ دلار در نظر گرفته شود در طول اين مدت از محل توليد و عرضه پروپان بيش از دو ميليارد و ۹۰۰ ميليون دلار درآمد حاصل شد.در مجموع با احتساب ارزش توليد گاز طبيعی شيرين شده، اتان، گوگرد، ميعانات گازی، پروپان و بوتان، ايران در طول ۱۳ سال گذشته نزديک به ۳۴۰ ميليارد دلار درآمد کسب کرده است که می تواند با درآمدهای صادرات نفت ايران در طول اين مدت برابری کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024