چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 20.12.2014, 10:56

شهرداری دفتر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان را پلمپ کرد

یکی از دفاتر انتشارات روشنگران و زنان از سوی شهرداری منطقه ۱۱ تهران پلمپ شد.
الهه خسروی‌يگانه در خبرآنلاين نوشت: روز چهارشنبه هفته گذشته، ۲۶آذر ماموران شهرداری با رجوع به دفتر دوم انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، آن را غيرقانونی دانسته و در نهايت اقدام به پلمپ آن کرده‌اند.
به گفته شهلا لاهيجی مدير اين انتشارات، اما مشکل اساسی‌تر از اين حرف‌هاست. او در اين باره می‌گويد: «در همه جای دنيا کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها و ناشران مورد حمايت شهرداران قرار می‌گيرند چون حوزه‌های فرهنگی هستند و برای هر جايی به عنوان اعتبار محسوب می‌شوند. به نظرم شهرداری منطقه ۱۱ انگار نوعی خصومت شخصی با ناشران دارند چون مدام برای آنها مشکل ايجاد می‌کند.»
ظاهرا ماجرا از اين جا آغاز شده که چند نفر از طرف شهرداری به دفتر دوم اين انتشارات می‌روند و به بهانه اين که اين مکان، دفتر پخش يا انبار انتشارات است، اقدام به پلمپ آن می‌کنند. لاهيجی می‌گويد: «ما يک سری مدارک از ارشاد و اتحاديه داريم که نشان می‌دهد اين مکان دفتر دوم ماست نه دفتر پخش يا انبار. علت وجودی آن هم به خاطر اين است که بتوانيم کتاب‌های‌مان را راحت به کتابفروشی‌های جلوی دانشگاه برسانيم چون با توجه به مشکل طرح ترافيک و مسائل ديگر نياز داشتيم که دفتری هم در محدوده ميدان انقلاب داشته باشيم.»
اما ماموران شهرداری به شهلا لاهيجی گفته‌اند بايد بين دو دفتر شما حداقل دو چهار راه فاصله باشد: «نمی‌دانم اين را از کجا درآوردنده‌اند. بر اساس کدام قانون و آيين‌نامه می‌گويند دو چهار راه فاصله؟ بايد يک بار برای هميشه اين مشکلات برطرف شود. من متاسفانه تهران نبودم و دفتر پلمپ شد ولی ما تنها ناشری نيستيم که اين اتفاق برايش افتاده. منتها ناشران ديگر خودشان می‌روند و پلمپ‌ها را باز می کنند ولی من به کارمندم گفتم اصلا اين کار را نکن چون همه حرف ما بر سر قانونگرايی است و اگر به نظرمان قانونی اشتباه می‌آيد دليل نمی‌شود که آن را زير پا بگذاريم.»
با اين حال مريخ‌نژاد رييس اجرای احکام شهرداری منطقه ۱۱ نظر ديگری دارد. او می‌گويد که اصناف تنها حق داشتن يک دفتر کار دارند و نمی‌توانند به بهانه کاری دفاتر متعددی در گوشه و کنار شهر احداث کنند مگر اين که آن را ثبت کرده باشند.شهلا لاهيجی هم از نامه‌هايی که از سوی وزارت ارشاد و اتحاديه ناشران مبنی بر دفتر کاری بودن آن مکان تهيه شده حرف می‌زند و اين که ماموران شهرداری آن‌ها را قبول نکرده‌اند.
مريخ‌نژاد می‌گويد: «مدارک کامل نبوده است و آن دفتر بايد پلمپ می‌شد.»
بنا به گفته ناشر روشنگران و مطالعات زنان، سال گذشته هم چنين اتفاقی برای اين دفتر کارش رخ داده بود و بعد از رجوع او به شهرداری و رويت مدارک دفتر فک پلمپ شده و دوباره انتشارات روشنگران کارش را در آن از سر گرفته است.
لاهيجی می‌گويد: «به هر صورت اين مشکل حل خواهد شد اما نکته اينجاست کار ما را فلج کردند. آيا بناست که مدام کار ناشر فلج شود؟ چه کسی بايد به اين موضوع رسيدگی کند؟ به نظرم اتحاديه ناشران و شهرداری بايد اين مشکل را حل کنند چون در اين شرايط بحرانی که تيراژ به پانصد عدد هم رسيده ديگر تحمل چنين چيزهايی خيلی است. به ما در فرهنگسراها جا نمی‌دهند، امکان تبليغات آن هم در مکان‌های که متعلق به ما و همه شهروندان است نمی‌دهند و با اين وجود تازه برای‌مان مزاحمت هم درست می‌کنند.»
در هفته کتاب، اتحاديه ناشران با قاليباف شهردار تهران نشستی برگزار کرد که در آن ناشران درباره مشکلات‌شان با شهرداری سخن راندند. در آن جلسه محمدباقر قاليباف قول داد که فکری برای مشکلات ناشران انجام دهد و موانع را از ميان بردارد اما ظاهرا همچنان در بر همان پاشنه هميشگی می‌چرخد. در اين ميان مشکلات ناشران منطقه ۱۱ که يکی از اصلی‌ترين مناطق از نظر حضور و تجمع ناشران و کتابفروشی‌ها محسوب می‌شود، با شهرداری بيشتر است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024