سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 16.12.2014, 10:29

مشق دموکراسی در دانشگاه

شهروند

دانشگاه در روزهای اخیر تحرکاتی داشته که آن را به محلی برای تضارب و گاهی تقابل آرا بدل کرده است. اگرچه یک هفته از ١٦ آذر و روز دانشجو می‌گذرد اما دامنه برنامه‌های دانشگاهی و میتینگ‌های سیاسی همچنان ادامه دارد؛ روز گذشته هم دانشگاه تهران شاهد یکی دیگر از این برنامه‌ها بود که در آن حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه دعوت شده بود تا سخنرانی کند اما این برنامه حاشیه‌هایی پررنگ‌تر از متن داشت. شریعتمداری آمده بود تا از حوادث ‌سال ٨٨ سخن بگوید اما خبرگزاری تسنیم خبر داد که تعدادی از دانشجویان حاضر در سالن، شعارهایی در حمایت از رفع حصر سر دادند.

سخنرانی روز یکشنبه صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران هم حاشیه‌هایی را داشت. در این برنامه که در دانشگاه باهنر کرمان برگزار شد، هنگامی که صادق زیباکلام درباره فعالیت هسته‌ای ایران سخن می‌گفت چند نفر از دانشجویان در گوشه سالن شروع به شعار دادن کردند.

به گزارش ایرنا، در پی نمایش پلاکارد و ایراد شعار، زیباکلام اجازه سخنرانی خواست و گفت: ٢٤ ساعت تلویزیون دست شماست، ٣٦٥ روز در هفته رادیو مال شماست، نماز جمعه مال شماست، مجلس مال شماست، بیرون از مجلس مال شماست، ولی دو ساعت مرا تحمل نمی‌کنید.

او در ادامه صحبت‌های خود که با دست زدن متوالی سایر دانشجویان همراه شد، گفت: این زشت است که شما تمام رسانه‌های ملی و غیرملی مملکت را دارید ولی برنامه‌ای که دو ساعت مال گروهی دیگر است را تحمل نمی‌کنید و این واقعا فاجعه است.

اما این همه ماجرا نیست. سخنرانی ‌هادی غفاری نماینده سه دوره اول مجلس شورای اسلامی در شیراز هم همچنان پیامدهایی دارد. غفاری که به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه شیراز سخنرانی می‌کرد، در پاسخ به یکی از اعضای انجمن دانشجویان مستقل، که گفته بود آقای غفاری شما هویدا را قبل از محاکمه ترور کردید! در واکنش به این حرف گفت این هم دروغ است این را عباس میلانی درآورده است اما برای من سوال است ببینید جریان اصولگرایی به کجا رسیده است که شما به اعدام هویدا اعتراض می‌کنید اما از اعدام میرحسین موسوی دفاع می‌کنید؟

این سخنرانی غفاری با واکنش‌ برخی دانشجویان بسیجی در روزهای بعد مواجه شد. تا جایی که سیدابوفاضل رضوی‌اردکانی امام جمعه شیراز در گفت‌وگو با فارس گفته است:‌ اگر ‌هادی غفاری از شیراز فرار نکرده بود، دانشجویان دندانش را در دهانش خرد می‌کردند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024