شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Thu, 27.11.2014, 8:02

آغاز مطالعات انتقال آب از دریای‌خزر به دریاچه ارومیه

مدير عامل شرکت توسعه منابع آب و نيروی ايران از آغاز مطالعات انتقال آب از دريای خزر به درياچه اروميه توسط اين شرکت خبر داد و گفت:‌ اصرار ما به پايان مطالعات مرحله شناخت در بازه زمانی يک ساله است اما کارشناسان بين المللی درخواست زمان بيشتری را دارند.
ايسنا: مدير عامل شرکت توسعه منابع آب و نيروی ايران  در مورد طرح انتقال آب از دريای خزر به درياچه اروميه گفت: از حدود سه ماه گذشته انجام مطالعات در اين زمينه توسط شرکت ما آغاز شده است. در اين راستا با يکی از مهندسين مشاور قراردادی را منعقد کرديم و استفاده از مشاوران خبره خارجی را هم در دستور کار قرار داده‌ايم.
وی تصريح کرد: گزارشات اوليه کار به ما ارائه شده و طبيعتا بعد از مطالعات مرحله شناخت، حجم آب انتقالی و گزينه‌های مختلف در مورد انتقال آب مشخص می شود.
وی با اشاره به سنجش کيفيت آب و تفاوت آن در دريای خزر و درياچه اروميه، چگونگی برداشت آب و آثار زيست محيطی اين طرح در مطالعات مرحله شناخت گفت: اصرار ما بر اين است که در زمان يک سال مطالعات مرحله شناخت به نتيجه برسد.
وی همچنین در مورد اعتبار اين طرح تصريح کرد: اعتبار مطالعات طرح انتقال آب از دريای خزر به درياچه اروميه از محل اعتبارات طرح‌های احيای درياچه اروميه تامين می‌شود؛ مجموعا برای مطالعات کل طرح‌های اين بخش در قانون بودجه سال ۱۳۹۳ ،۲۰ ميليارد تومان در نظر گرفته شده و انتظار می رود که دو ميليارد تومان از آن به پروژه در دست ما تعلق گيرد.
وی با اشاره به اين‌که تاکنون اعتباری تخصيص نيافته بر آغاز فعاليت‌ها تاکيد کرد و گفت: در اين طرح از مشاوران بين المللی از کشورهای نروژ، اتريش و برخی مناطق آمريکای شمالی بهره می‌بريم البته کارشناسان بين المللی اصرار دارند که حداقل يک سال و نيم زمان برای انجام مطالعات مرحله شناخت در نظر گرفته شود.
وی در مورد مجوزهای محيط زيستی طرح انتقال آب از دريای خزر به درياچه اروميه گفت:‌بعد از انجام مطالعات مرحله شناخت برای اخذ مجوز محيط زيست اقدام می کنيم؛ هيچ طرحی در شرکت بدون اخذ مجوز محيط زيست اجرا نمی‌شود.
زمان مردود خواندن انتقال آب گذشت
وی در مورد مخالفت‌های سازمان محيط زيست درباره انتقال آب بين حوضه‌ای يا استفاده از آب‌های غير متعارف گفت: زمان مردود خواندن انتقال آب حوضه به حوضه گذشته است و در عين حال ديگر زمان آن نيست که بگوييم استفاده از آب غير متعارف امکان پذير نيست.
وی با اشاره به استفاده از آب‌های غير متعارف در کشورهای مختلف صنعتی و در حال توسعه در دنيا گفت: با اين وجود قطعا طرح‌ها به لحاظ زيست محيطی بايد با دقت فراوان سنجيده شوند چرا که بی توجهی می تواند تبعات زيست محيطی بسياری داشته باشد والان ديگر نمی توانيم روی مساله انتقال آب صد درصد خط بکشيم و بگوييم مردود است و از سوی ديگر نيز نمی توانيم به مسائل زيست محيطی بی توجه باشيم.
تراز درياچه ۲۵ سانتی متر افزايش يافت
معاون وزير نيرو در امور آب پيش از اين با اشاره به اين‌که در حوضه درياچه اروميه با ۱۴۴ درصد افزايش بارش ۱۰۵ ميلی متر بارندگی صورت گرفته است گفته بود: از اول مهر ماه تاکنون ۲۵ سانتی متر تراز درياچه بالا آمده و در حال حاضر به ۱۲۷۰.۴ رسيده است در حالی که در سال گذشته همين موقع ۱۲۷۰.۱۵ بوده است و با توجه به افزايش بارندگی درحال حاضر مساحت درياچه دو برابر شده و ۵۰۰ ميليون متر مکعب افزايش داشته است.
وی تاکيد کرد: براساس ماموريت مشخص شده کارگروه تراز درياچه بايد به ۱۲۷۴.۱ برسد که به عنوان تراز اکولوژيک مطرح شده است و بايد اين تراز حفظ شود. با توجه به وضعيت کنونی چهار متر ديگر تراز بايد افزايش يابد و سطح درياچه به ۴۳۰۰ کيلومتر مربع و حجم آن به ۱۴ ميليارد متر مکعب برسد.وی با اشاره به تخصيص ۷۲۵ ميليارد تومان اعتبار ديگر به پروژه‌های احيای تعادل بخش درياچه اروميه اظهار کرد: بايد دو کار در اين حوضه صورت گيرد که شامل مديريت آب و انتقال آب جديد به ميزان ۶۰۰ ميليون متر مکعب به حوضه درياچه اروميه می‌شود.همچنين کشت چغندر تلاش می‌شود که به گندم و جو تبديل شود ودر اين راستا دولت مابه التفاوت درآمد کشاورزان را پرداخت می‌کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024