شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 25.11.2014, 11:37

تمایل فزاینده روسیه به نزدیکی با راست‌های افراطی اروپا

دویچه وله: دولت روسیه بیش از پیش از احزاب راست‌ افراطی در اروپا پشتیبانی می‌کند. یک بانک روسی قرار است، یک وام چند میلیون یورویی در اختیار حزب “جبهه ملی” فرانسه بگذارد. حزب بریتانیایی “یوکیپ” هم مورد توجه روس‌ها قرار دارد.

پس از اعلام خبر آمادگی “نخستین بانک مشترک چکی/ روسی” برای پرداخت یک وام ۹ میلیون یورویی به حزب ناسیونالیست “جبهه ملی” فرانسه، مارین لوپن، رهبر این حزب علت مراجعه به این بانک خارجی را خودداری بانک‌های فرانسوی از پرداخت وام به این حزب اعلام کرد.

کارشناسان سیاسی معتقدند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه قصد دارد، با اهدای وام و کمک‌های مالی گوناگون به احزاب راست افراطی، مخالفان اتحادیه اروپا را تقویت کند.

بانک مذکور رسما به جمهوری چک و روسیه تعلق دارد، اما به گزارش اشپیگل آنلاین، یکی از صاحبان اصلی آن سرمایه‌دار روس٬ گنادیچ تیمچنکو است که از نزدیکان ولادیمیر پوتین به شمار می‌رود.

کمک‌های متقابل

روسیه و راست‌های افراطی اتحادیه اروپا دست کم در دو مورد با یکدیگر اتفاق‌نظر دارند: فروپاشی اتحادیه اروپا و مخالفت با نفوذ ایالات متحده در کشورهای اروپایی.

پس از تجاوز نظامی روسیه به اوکراین و جداکردن شبه جزیره کریمه از این کشور در ماه مارس سال جاری، گروه‌های راست افراطی اتحادیه اروپا از سیاست ولادیمیر پوتین حمایت کردند. مارین لوپن حتی به مسکو رفت و در دیدار با مقامات این کشور، از جمله سرگئی ناریشکین، رئیس پارلمان، همبستگی خود را با دولت روسیه اعلام کرد.

او حدود سه ماه بعد در مصاحبه با هفته‌نامه آلمانی “اشپیگل” به وضوح گفت که پوتین را تحسین می‌کند. لوپن همچنین مدعی شد که اروپایی‌ها به خواست ایالات متحده با روسیه دشمنی می‌کنند.

رئیس حزب ناسیونالیست “جبهه ملی” فرانسه چندی پیش از رئیس‌جمهور این کشور به دلیل مخالفت با تحویل ناوهای جنگی “میسترال” به روسیه انتقاد کرد. او تاکید نمود که این تصمیم فرانسوا اولاند به منافع فرانسه لطمه می‌زند و فرمانبرداری این کشور از آمریکا را نشان می‌دهد.

رئیس‌جمهور فرانسه تصمیم گرفته بود، به علت تشدید بحران اوکراین تحویل ناو جنگی میسترال را به نیروی دریایی روسیه به تعویق اندازد.

قرارداد یک میلیارد و دویست میلیون یورویی برای ساخت دو ناو جنگی میسترال در سال ۲۰۱۲ بسته شده بود.

احزاب راست افراطی آلمان، بریتانیا و مجارستان

به نظر می‌رسد که روسیه به حزب “استقلال پادشاهی متحده” بریتانیا (یوکیپ) نیز علاقه ویژه‌ای دارد. اعضای این حزب پیوسته میهمان شبکه تلویزیونی روسی “راشا تودی” هستند. برنامه اصلی حزب “استقلال پادشاهی متحده” تلاش برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست.

به گزارش روزنامه آلمانی “بیلد” دولت روسیه برای نزدیکی با حزب “آلترناتیو برای آلمان” هم تمایل نشان داده است. این روزنامه به نقل از منابع امنیتی آلمان و سیاستمداران روسی نوشت که روسیه قصد دارد این حزب مخالف اتحادیه اروپا را از نظر مالی به خود وابسته کند.

یک سخنگوی این حزب راست‌گرای آلمانی این خبر را تکذیب کرد و تاکید نمود که “آلترناتیو برای آلمان” هیچ گونه ارتباطی با احزاب، سازمان‌ها و موسسه‌های مالی روسیه ندارد.

به گزارش اشپیگل، کاخ کرملین با حزب راست افراطی “یوبیک” مجارستان هم ارتباطات تنگاتنگی دارد.

البته حزب دموکرات مسیحی حاکم مجارستان نیز خواهان نزدیکی بیشتر به روسیه است. در تظاهرات هفته‌های اخیر علیه سیاست‌های اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، تظاهرکنندگان از جمله مخالفت خود را با گرایش بیشتر کشورشان به روسیه به نمایش گذاشتند.

اوربان پس از پیروزی قاطع حزبش در انتخابات، دست به تحدید آزادی‌های دموکراتیک زد. او در نطقی در پارلمان ضمن حمله به مخالفان خود گفت: «من آن سیاستی را که قصد دارد کیان هزارساله‌ی مجارستان را در محراب ایالات متحده اروپا قربانی کند، سیاستی افراطی و برای مردم مجار خطرناک می‌دانم.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024