پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 25.11.2014, 10:33

اختلاف در رهبری حماس در مورد رابطه با ایران

روزنامه لبنانی «بیروت ابزرور» در شماره روز دوشنبه ۲۴ نوامر ۲۰۱۴ خود گزارشی درباره اختلاف در میان جناح‌های داخل گروه افراطی حماس در مورد مناسبات این گروه با ایران دارد.

این روزنامه در گزارش خود زیر عنوان «اختلاف نظر شدید در حماس بین گروه‌های «مشعل» و «الزهار» در رابطه با اینده روابط با ایران» نوشته است:

ا. عوامل آگاه در امور فلسطینی‌ها افشا کرده‌اند که اخیرا، با به پایان رسیدن جنگ در نوار غزه، اختلاف نظرات شدیدی در داخل جنبش حماس در رابطه با ماهیت روابط با ایران پدیدار شده است. این اختلاف‌ها در پی افشای حواله‌های مستقیم پول از ایران به گردان‌های «عزالدین قسام» در غزه به وجود آمده که به ریاست این جنبش گزارش نشده بوده است.

ب. براساس گزارش منابع مذکور، اخیرا  در مذاکرات میان رهبران حماس درباره تعیین موضوعاتی که باید در دیدار پیش‌بینی شده هیئت حماس با ایرانی‌ها در لبنان  مطرح شوند، اختلاف نظرات بین عوامل برجسته این جنبش بالا گرفته است. در مذاکرات حماس و ایران قرار است موضوع تجدید کمک مالی گسترده ایران به حماس مطرح شود.

ت. در این خبر آمده است که در راس جناح موافق با تقویت روابط حماس با ایران، مقام‌های نظامی برجسته‌ی حماس همچون «محمود الزهار» و «عماد العلمی» قرار دارند که به رابطه با ایران به عنوان یک تکیه گاه استراتژیک می‌نگرند که می‌تواند چه از لحاظ سیاسی و چه در زمینه مالی امتیازات حائز اهمیتی به حماس اعطا کند. بدیهی است که جنبش حماس شدیدا محتاج کمک مالی است.

ث. منابع مذکور اعلام داشته‌اند که جناح مخالف با بهبود روابط حماس با ایران که نقطه نظرات «مشعل» و نزدیکان وی را منعکس می‌کند، با دریافت کمک مالی از ایران مخالفتی ندارد، ولی بر این عقیده است که به هیچ عنوان نباید به تهران جایی در جمع تصمیم گیرندگان گروه حماس داده شود. جناح مذکور اظهار داشته است که یکی از نتایج جنگ در نوار غزه این بوده است که در حال حاضر حامیان اصلی حماس در جهان کشورهای ترکیه و قطر هستند و روابط نزدیک با ایران تنها می‌تواند به ضرر این جنبش تمام شود، لذا باید به حداقل روابط یا به عبارتی به دریافت پول و سلاح از ایران اکتفا کرد. علاوه بر این، تجدید روابط با ایران می‌تواند بدین عنوان قلمداد شود که پایه حماس از لحاظ ایدئولوژیکی سست است و خود را در ازای پول می‌فروشد.

ج. این منابع اظهار داشته‌اند که موضوع روابط با ایران در داخل حماس می‌تواند بر  دیدار برنامه‌ریزی‌شده  هئیت این جنبش با عوامل ایرانی سایه اندازد، خصوصا این که اکثریت با نظر جناح خالد مشعل و اطرافیان وی موافق هستند.

لینک این گزارش:
http://tinyurl.com/knmenhf




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024