پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 24.11.2014, 9:39

جان کری تمدید مدت مذاکرات را به ظریف پیشنهاد کرد

صدای آمریکا: آمریکا و دیگر قدرت های جهانی که برای مذاکره در مورد برنامه اتمی ایران در وین گرد هم آمده اند، به تمدید مدت مذاکرات اتمی با تهران فکر می کنند.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت جان کری، وزیر خارجه آمریکا تمدید مدت مذاکرات را در دیدار روز یکشنبه اش به همتای ایرانی خود، محمد جواد ظریف پیشنهاد کرد. جان کری روز شنبه گفته بود شکاف های عمیقی بین دو طرف مذاکره وجود دارد.

روز دوشنبه جان کری با وانگ یی همتای چینی خود در وین گفتگو می کند. وزیر امورخارجه چین گفته پیشنهادات این کشور را به همراه خود آورده است. آقای کری در توییتر گفت در مورد مذاکراتی که تاکنون انجام شده، با وزیر امورخارجه چین صحبت می کند.

وزیر امورخارجه چین روز دوشنبه در یک صبحانه کاری با محمد جواد ظریف شرکت کرد.

روز یکشنبه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هر گونه توافق اتمی با ایران را که بگذارد این کشور در آستانه ساخت سلاح اتمی باشد، رد کرد. او گفت: «عدم توافق از یک توافق بد بهتر است.» به گفته نتانیاهو، توافق بد با ایران «اسرائیل، خاورمیانه و کل بشریت را به خطر می اندازد.»

پس از چند ماه مذاکره، یک دیپلمات ایرانی در جریان دور آخر گفتگوهای جامع اتمی با ایران، به خبرگزاری ایسنا گفته بود که رسیدن به توافق جامع اتمی تا ضرب الاجل از پیش تعیین شده نیمه شب سوم آذرماه غیر ممکن است.

ایسنا به نقل از این دیپلمات که نامش را منتشر نکرده نوشته بود «اگر تا یک‌شنبه شب در وین بر سر یک تفاهم سیاسی و کلی توافق نکنیم، گزینه تمدید توافق ژنو روی میز قرار می‌گیرد.» او همچنین گفت طرفین سعی دارند «روی کلیات» توافق کنند.

اما روز یکشنبه یک عضو تیم مذاکره کننده اتمی ایران در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، با بیان این که «ما علاقمند به تمدید مذاکرات نیستیم و سخت برای رسیدن به یک چارچوب برای تفاهم سیاسی کار می‌کنیم»، تاکید کرد «تا کنون هیچ گفتگویی درباره تمدید مذاکرات نداشته‌ایم.»

روز یکشنبه، نیلوفر پورابراهیم، خبرنگار اعزامی صدای آمریکا به وین، محل برگزاری آخرین دور گفتگوهای هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵، گزارش داد که دیدار دوجانبه جان کری و محمد جواد ظریف به پایان رسیده و جان کری با لاوروف گفتگو کرد.

روسیه که اختلافاتش با کشورهای غربی بر سر مسائل مختلف از جمله اوکراین شدید شده است، در مورد برنامه اتمی ایران موضع هماهنگی با دیگر قدرت های جهانی دارد.

لوران فابیوس، وزیر خارجه‌ فرانسه نیز که به منظور  شرکت در مذاکرات به وین رفته، گفته است همچنان اختلاف‌هایی وجود دارد اما کار ما حل کردن این اختلاف‌ها است. وزیر خارجه‌ فرانسه همچنین گفت هنوز بیست و چهار ساعت فرصت داریم و تمام تلاش خود را برای رسیدن به توافق به کار به می‌بریم.

اما بر اساس گزارش‌ها به نظر می‌رسد دو طرف اصلی یعنی ایران و آمریکا در بحث‌های فنی به هم نزدیک شده اند.

یک دیپلمات ایرانی به خبرنگار صدای آمریکا گفته به موازات دیدار دو جانبه‌ جان کری و محمد جواد ظریف، تیم مذاکره کننده‌ آمریکا و ایران گفتگوهایی جداگانه را به پیش می‌برند.

گفتگوی دوجانبه کری-ظریف ساعاتی پس از مذاکره وزیر خارجه آمریکا با همتای سعودی خود – که بنا بر گزارش‌ها در سفری غیرمنتظره وارد وین شده است – صورت گرفت. پیش از آن در روز یکشنبه پنجمین نشست سه‌جانبه کری، ظریف و اشتون در وین برگزار شده بود.

با این حال یک مقام ایرانی در گفتگو با خبرگزاری ایرنا پنجمین نشست ظریف، کری و اشتون در روز یکشنبه را «خوب» توصیف کرد. این خبرگزاری همچنین به نقل از یک عضو تیم مذاکره‌کننده ایران نوشت که هیچ صحبتی درباره تمدید مذاکرات نشده است و طرفین روی رسیدن به توافق جامع تمرکز کرده‌اند.

گفته‌های روز شنبه وزیر خارجه آمریکا مبنی بر وجود شکاف‌های جدی، یک روز پس از آن عنوان شد که اریک شولتز سخنگوی کاخ سفید با اذعان به همین نکته، تاکید کرد که با وجود این، مذاکره‌کنندگان ما اجازه نخواهند داد که گذر سریع زمان، آنها را وادار به پذیرش توافقی کند که رضایت‌بخش نخواهد بود.

با این حال، فرانک والتر اشتاینمایر وزیر امور خارجه آلمان با بیان این که ایران و قدرت‌های جهانی از همیشه به توافق نزدیک‌تر هستند، گفت اختلافات برطرف شدنی است و مذاکرات به «لحظه واقعیت» رسیده است، با این حال موفقیت یا شکست در این مقطع روشن نیست.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه به نقل سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نوشت آقای کری تلفنی با همتایان خود در کشورهای حاشیه خلیج فارس، کانادا و ترکیه صحبت کرده است. برخی اخبار تایید نشده هم از احتمال سفر وزیر خارجه چین به وین حکایت دارد.

آخرین دور گفتگوهای هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران پیش از مهلت تعیین شده سوم آذر ماه (۲۴ نوامبر) از روز سه‌شنبه در سطوح مختلف در وین آغاز شد.

ایالات متحده و هم‌پیمانانش بر این باور هستند که ایران در پوشش یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز، به دنبال دسترسی به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای است. ایران این اتهام را رد کرده و می‌گوید هدف از آن برنامه تولید برق و نیز کابرد فناوری هسته‌ای در زمینه‌هایی مانند پزشکی و کشاورزی است.

ایران و گروه ۱+۵ شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان، روز سوم آذر سال گذشته در شهر ژنو سوئیس توافق کردند ظرف شش ماه، تا ۲۹ تیر ۱۳۹۳، به منظور برطرف کردن نگرانی‌های جامعه بین‌المللی از ماهیت برنامه اتمی ایران از یک سو، و لغو تدریجی تحریم‌ها علیه ایران از سوی دیگر، به یک توافق جامع و نهایی دست یابند.

دو روز مانده به پایان آن مهلت اولیه، طرفین مذاکرات با اذعان به این که همچنان شکاف‌های مهمی باقی مانده، توافق کردند مهلت این گفتگوها را برای چهار ماه دیگر، یعنی تا ۳ آذر ۱۳۹۳ (۲۴ نوامبر ۲۰۱۴) تمدید کنند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024