جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sun, 23.11.2014, 10:20

افزايش بيش از ۲ برابری واردات نسبت به صادرات

مديرکل دفتر بازرگانی کشورهای آسيا و اقيانوسيه سازمان توسعه تجارت ايران از افزايش ۳۵ درصدی واردات و رشد ۱۶ درصدی صادرات طی هفت ماهه امسال خبر داد.
ایسنا: در گفت‌وگویی، مديرکل دفتر بازرگانی کشورهای آسيا و اقيانوسيه سازمان توسعه تجارت ايران با اشاره به روند رو به بهبود وضعيت صادرات و واردات در کشور اظهار کرد: طی هفت ماهه امسال در کشور ۳۲ ميليارد دلار صادرات داشتيم که اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۱۶ درصدی همراه بوده است و به طور کلی در بحث صادرات تا آخر مهرماه به ۷۱ درصد اهداف تعيين شده برای اين هفت ماه، دست يافتيم.
وی ادامه داد: همچنين در اين هفت ماه ۳۰ ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار واردات به کشور صورت گرفته که اين ميزان در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته با رشد ۳۵ درصدی روبرو بوده است.
به گفته او در هفت ماهه اول امسال ۴۱ درصد از اهداف صادراتی ايران در سال جاری محقق شده است.
چين اولين مقصد صادرات کالاهای ايرانی
موسويان اظهار کرد: ۶۹ درصد از صادرات کشور مربوط به کشورهای چين با ۵.۱ ميليارد دلار، عراق با ۳.۳ ميليارد دلار، امارات ۲.۱ ميليارد دلار، افغانستان ۱.۴ ميليارد دلار و هند با ۱.۲ ميليارد دلار بوده است.
مديرکل دفتر بازرگانی کشورهای آسيا و اقيانوسيه سازمان توسعه تجارت ايران اظهار کرد: مهم‌ترين کشورهايی که بيشترين ميزان واردات ايران از ‌آن‌ها بوده شامل امارات با ۷.۲ ميليارد دلار، چين هفت ميليارد دلار، کره ۲.۶ ميليارد دلار، هند ۲.۳ ميليارد دلار و ترکيه ۲.۲ ميليارد دلار، ۷۰ درصد کل واردات کشور را شامل می‌شود.
وی با اشاره به رشد دو رقمی واردات و صادرات کشور در هفت ماهه نخست امسال اظهار کرد: اين رشد بيانگر روند رو به بهبود وضعيت صادرات و واردات در کشور است اما هنوز با شرايط مطلوب فاصله داريم.
وی ادامه داد: در هفت ماهه اول امسال ۱۹.۵ ميليارد دلار صادرات غير نفتی داشته‌ايم که از اين ميزان ۵۶۲ ميليون دلار مربوط به صادرات خدمات فنی و مهندسی بوده است.
افزايش ۲۶ درصدی صادرات محصولات کشاورزی
مديرکل دفتر ازبازرگانی آسيا در اقيانوسيه عنوان کرد: همچنين در محصولات کشاورزی با دو ميليارد دلار صادرات، ۲۶ درصد رشد داشته‌ايم و ۵۰ درصد کل صادرات ما مربوط به کالاهای صنعتی است.
وی با اشاره به اينکه سهم خراسان رضوی از کل صادرات کشور از نظر ارزشی در هفت ماهه نخست امسال ۵.۲ درصد بوده است، گفت: در هفت ماهه نخست امسال خراسان رضوی يک ميليارد دلار صادرات داشته که اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۰ ميليون دلار رشد داشته است.
مديرکل دفتر بازرگانی کشورهای آسيا و اقيانوسيه سازمان توسعه تجارت ايران مهم‌ترين شرکای تجاری خراسان رضوی را افغانستان، ترکمنستان، تاجيکستان، امارات، عراق و ازبکستان دانست و اظهار کرد: عمده محصولات صادراتی از استان شامل زعفران، رب گوجه‌فرنگی، رنگ و رزين، کف‌پوش، سنگ‌آهن و ... است.وی با بيان اينکه رسيدن به رفاه و توسعه نيازمند بالا بردن شاخص‌های اقتصادی است، اظهار کرد: موتور تجارت، صادرات و به خصوص صادرات غيرنفتی است و اميدواريم از اين طريق به سمت رفاه و بهبود شرايط اقتصادی پيش رويم.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024