سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sun, 23.11.2014, 10:49

غنچه قوامی: به یک سال حبس در زندان؛ دو سال حبس در ایران محکوم شد

غنچه قوامی ضمن تبرئه از اتهاماتی که در پرونده سازی جديد بازجويان سپاه مطرح شده، به اتهم تبليغ عليه نظام يک سال حبس تعزيری محکوم شده است. مادر او می گويد يکی از مصاديق اتهامی دخترش، وجود تصويری از مزار ندا آقاسلطان در موبايل او بوده است!
کلمه، خانم قوامی که در آستانه پنجمين ماه بازداشتش قرار دارد و چندی قبل به زندان قرچک منتقل شده بود، به حداکثر مجازات اتهام فعاليت تبليغی عليه نظام يعنی يک سال حبس تعزيری محکوم شده است. آنگونه که سوسن مشتاقيان مادر غنچه به بی‌بی‌سی گفته، دادگاه علاوه بر اين وی را برای مدت دو سال ممنوع الخروج کرده است.
رای دادگاه مبنی بر محکوميت غنچه قوامی به يک سال حبس، يک ماه قبل صادر شد اما بازجويان سپاه با اعمال نفوذ در اين پرونده، تلاش کردند اتهامات ديگری را به پرونده وی اضافه کنند تا محکوميت سنگين تری برای او صادر شود. همزمان، خانم قوامی به زندان قرچک منتقل شد که شرايط سخت تری دارد و مجرمين خطرناک نيز در آن محبوس هستند.
بازداشت موقت پنج ماهه غنچه قوامی که موضوع حضور زنان در سالن های واليبال را به موضوعی بين المللی تبديل کرد و به محروميت ايران از ميزبانی مسابقات جهانی انجاميد، ثمره تلاش های سپاه پاسداران است که با دخالت در پرونده ای که در ناجا مطرح بود، می خواست به اين پرونده ابعاد امنيتی بدهد.
در اطلاعيه ای که هفته گذشته از سوی دادستانی منتشر شد، آمده بود که غنچه قوامی «نامبرده در همان روز بدون قيد آزاد می‌شود و در تاريخ ۳۱/ ۳/ ۱۳۹۳ که جهت دريافت اوراق هويتی خود مراجعه نموده بود، اين بار از وی يک دستگاه تلفن همراه کشف می‌شود که حاوی تصاوير و فيلم‌های متعدد مرتبط با عوامل جريان فتنه بوده است.»
دادستانی اما توضيح نداد که مراجعه برای دريافت اوراق هويتی پس از آزادی بدون قيد، چگونه به کشف! تلفن همراه او و تفتيش آن منتهی می شود تا در آن تصاوير و فيلم های مورد ادعا ديده شود.
دادسرای عمومی و انقلاب تهران در حالی ادعا کرده «دستگيری و تشکيل پرونده‌ اتهامی برای غنچه قوامی، ارتباطی به موضوع حضور نامبرده در ورزشگاه آزادی و تماشای مسابقات واليبال نداشته» که تا پيش از حتی رسانه های امنيتی اقتدارگرايان هم ادعا نکرده بودند بازداشت او ربطی به تماشای مسابقه واليبال نداشته است.
محسنی اژه ای سخنگوی دستگاه قضايی در نشست خبری خود در اين باره گفته بود: «پرونده ايشان ربطی به موضوع ورزش ندارد؛ هر چند که بازداشت در يک نقطه مربوط به اين امر صورت گرفته باشد.»
محمدجواد لاريجانی، مشاور رئيس قوه قضاييه، اما به صراحت اذعان کرده که علت بازداشت خانم قوامی، چيزی جز تلاش برای حضور در ورزشگاه نبوده است. وی در عين حال غنچه قوامی را متهم کرده بود که «در اطراف مکانی که مسابقه برگزار می شده خشونت و درگيری ايجاد کرده است»!محمود عليزاده طباطبايی وکيل دادگستری که وکالت خانم قوامی را برعهده داشت و پيش از اين هم چند بار از تخلفات دستگاه قضايی در خصوص اين پرونده به رسانه ها شکايت کرده بود، به درخواست خانواده اين زندانی از وکالت استعفا داده است.
خانواده غنچه قوامی از اينکه اين وکيل با رسانه های امنيتی مصاحبه کرده و به نام موکلش بابت جرم نکرده ابراز ندامت کرده، ناراضی اند و ممکن است بابت اظهارات ناصحيحی که به نقل از وی در خبرگزاری های وابسته به سپاه منتشر شده، شکايت کنند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024