جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 22.11.2014, 15:00

کارگران پيمانی پتروشمی دست از کار کشيدند

ايلنا : امروز شنبه  اول آذرماه ،جمعی از کارگران پيمانکاری  پتروشيمی در اعتراض به تاخير در پرداخت مطالبات صنفی خود از انجام کار خودداری کردند/ در حال حاضر اين کارگران علاوه بر دستمزد آبان ماه بابت پاداش افزايش توليدی که دستور پرداخت آن از سوی وزير نفت صادر شده است نيز طلبکار هستند». جمعی از کارگران پيمانکاری پتروشيمی فجر در منطقه ويژه بندر ماهشهر در اعتراض به تاخير در پرداخت مطالبات صنفی خود از انجام کار خودداری کردند.
اين کارگران که شمارشان به ۳۰۰ نفر می‌رسد از طريق شرکت پيمانکاری «رامپ‌کو» در فازهای يک و دو پتروشيمی فجر در مشاغلی چون جوشکاری، نقاشی، لوله گذاری و رانندگی مشغول کارند، در ماه‌های گذشته نيز در اعتراض به پرداخت نشدن به موقع مطالبات مزدی خود اعتراضات مشابهی را انجام داده بودند.
کارگران به خبرنگاران گفته‌اند تکرار تاخير در پرداخت دستمزد ماهانه توسط پيمانکار طی هشت ماه گذشته دليل اعتراض امروزشان بوده است و آنان علاوه بر دستمزد، بابت پاداش افزايش توليدی که دستور پرداخت آن از سوی وزير نفت صادر شده است نيز از پيمانکار طلبکارند.
گزارش‌ها در رابطه با تجمع امروز حاکی از آن است که معترضان تا حوالی ظهر نسبت به پرداخت شدن مطالبات خود اميدوار بودند اما زمانی که متوجه پرداخت نشدن دستمزد شدند فعاليت‌های کاری روزمره را به نشانه اعتراض متوقف کردند.
منابع کارگری همچنین گفته‌اند، مسئله يکی دو روز تاخير پرداخت دستمزد نيست، صحبت رويه متفاوتی است که توسط مديران پيمانکار دنبال می‌شود؛ برج کار در تاريخ ۲۰ هر ماه بسته می‌شود و در شرايطی که ساير پيمانکاران پتروشمی فجر مطالبات کارگران خود را تا حوالی ۲۵‌‌ همان برج کاری پرداخت می‌کنند طی ماه‌های اخير پرداخت همين مطالبات در شرکت رامپ‌کو تا ۱۰ روز کاری برج جديد هم به تاخير افتاده است.
براساس اطلاعاتی که توسط کارگران به ايلنا گزارش شده است مديران شرکت پيمانکاری رامپ‌کو در پاسخ به معترضان وعده داده‌اند که مطالبات آن‌ها ظرف چند روزه آينده پرداخت خواهد شد اما کارگران معترض نظر به سابقه تاخيرهای اخير نسبت به اين وعده خوشبين نيستند.
اين منابع در عين حال اضافه می‌کنند: هر زمان که کارگران پيمانکاری پتروشيمی فجر در اعتراض به تاخير افتادن مطالبات صنفی خود وقفه‌ای در توليد به وجود می‌آورند، مديران اين شرکت پيمانکاری در واکنش سعی می‌کنند با استخدام کارگران روزمزد مانع از توقف فعاليت پروژه شوند.
بر اساس اين رويه هر زمان که فعاليت کارگران معترض پيمانکاری شرکت رامپ‌کو بصورت دسته‌جمعی متوقف می‌شود؛ پيمانکار افراد جويای کار را در قالب قراردادهای ۲۵ روزه استخدام و پس از اتمام اعتبار قرارداد با آن‌ها تسويه حساب می‌کنند و هرچه مدت و دامنه اعتراض شديدتر باشد تعداد کارگرانی که بصورت موقت استخدام می‌شوند نيز بيشتر می‌شود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024