شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sat, 22.11.2014, 15:00

توافق موقت ايران با ترکيه برای تردد در مرز بازرگان

ایسنا: رييس کميسيون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران از توافق موقت برای تردد کاميون‌های ايرانی و ترک در مرز بازرگان خبر داد و گفت: از ۱۰ روز ديگر باک کاميون‌های ترک در مرز بازرگان پلمپ می‌شوند تا در توافق نهايی، عوارض تردد از سوی دو کشور برداشته شود.
وی همچنین گفت  با توجه به اينکه ترک‌ها مدعی بودند کاميون‌هايشان در ايران سوخت‌گيری نمی‌کنند، پيشنهاد کردند برای حل مشکل تردد در مرز بازرگان، باک کاميون‌هايشان پلمپ شود که در ايران ابتدا با اين موضوع مخالفت کرد اما در نهايت اين پيشنهاد را پذيرفت و از ۱۰ روز آينده اجرا می‌شود.
وی با بيان اين‌که طبيعی است به دليل اين موضوع، تردد در مرز بازرگان کندتر می‌شود، افزود: کاميونهای ترک در مرز بازرگان پلمپ می‌شوند و هنگام خروج نيز اين پلمپ توسط گمرک چک می‌شود که دست‌کاری نشده و سالم باشد. چنانچه هر پلمپی دست‌کاری شده باشد اين موضوع به مراجع قضايی ارجاع داده می‌شود.
به گفته وی در مرحله‌ بعد، برداشتن عوارض تردد از سوی دو کشور پيگيری خواهد شد. چراکه پيش از اين کاميون‌ها در هر دو کشور به ازای هر ۱۰۰ کيلومتر تردد ۲۵ يورو عوارض می‌دادند ولی با توجه به اينکه سوخت در ايران ارزان است، ايران پيشنهاد کرد که مابه‌التفاوت مبلغ سوخت از کاميون‌های ترک گرفته شود؛ بنابراين عوارض ۲۵ يورويی برای هر ۱۰۰ کيلومتر را دو برابر کرديم و به ۵۰ يورو افزايش داديم و سوخت نيز در اختيار کاميون‌ها قرار گرفت اما در مقابل ترکيه ۵۰ يورو به ازای هر ۱۰۰ کيلومتر را افزايش داد ولی از دادن سوخت به کاميون‌های ما ممانعت کرد و اين در حالی است که سوخت در کشور ترکيه آزاد و گران است.
ضرورت انجام اقداماتی در زمينه آوردن پول های خارجی به کشور
عضو اتاق بازرگانی تهران همچنين درپاسخ به اين سوال که برای بعد از تحريم برنامه مدونی نداريم، درباره مهم‌ترين اولويت‌ها در اين زمينه گفت: آوردن سرمايه‌گذاران و پول‌های خارجی به داخل کشور از مهم‌ترين اقداماتی است که برای بعد از تحريم بايد انجام شود. مهم‌ترين موضوع اين است که اينگونه نقدينگی منجر به بروز تورم نمی‌شود، چون ارز خارجی است.
وی اظهار کرد: بحث جابجايی پول و برطرف شدن اين مشکل از ديگر اولويت‌هايی است که بايد برای بعد از تحريم حل شود چون به دنبال اين موضوع هزينه‌ها کاهش يافته و بسياری از مشکلات حل می‌شود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024