جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Thu, 20.11.2014, 8:15

غلامحسین مظلومی درگذشت

غلامحسين مظلومی که مدت‌ها با بيماری سرطان دست و پنجه نرم کرده بود،  چهارشنبه ۲۸ آبان‌ماه در سن ۶۵ سالگی به ديار باقی شتافت.
مهر: غلامحسين مظلومی تنگستانی در سال ۱۳۲۸ در شهر آبادان متولد شد؛ همانگونه که از فاميلی او مشخص است، مظلومی اصالتا اهل استان بوشهر و شهرستان تنگستان است و پس از پايان دوران فوتبال خود، بازگشتی به بوشهر هم داشت و مدتی سرپرست تيم شاهين بوشهر بود.
مظلومی افتخارات بسيار زيادی را به همراه تيم ملی ايران کسب کرد. او به همراه تيم ملی جوانان در بازی‌های ۱۹۶۹ تايلند لقب آقای گلی را با به ثمر رساندن ۶ گل به خود اختصاص داد و همچنين دو سال بعد بار ديگر در بازی‌های جوانان آسيا اين بار در فيليپين با زدن ۵ گل عنوان آقای گلی را به دست آورد.
وی در بازی های آسيايی تهران بازدن ۵ گل لقب بهترين مهاجم آسيا در سال ۱۹۷۴ را به دست آورد و در المپيک مونترال کانادا به همراه تيم ملی فوتبال ايران حضور داشت و تنها گل ايران مقابل تيم ملی فوتبال کوبا را به ثمر رساند. او در تيم ملی با زدن ۳۷ گل در ۴۸ بازی برای سال‌های متمادی عنوان بهترين گلزن رده ملی را در اختيار داشت.
ستاره سرطلايی فوتبال ايران در سال ۱۳۴۷ و زمانی که در حال گذراندن دوران تحصيلی بود به تيم تاج پيوست و مجموعاً ۹ سال برای تاج بازی کرد و در سال ۱۹۷۱ در حاليکه تاج اولين قهرمانی در جام باشگاه‌های آسيا را کسب کرد، با زدن ۵ گل بهترين گلزن مسابقات شد.
مظلومی در اين مدت در تيم تاج و شهباز با به‌ثمر رساندن ۶۵ گل در جام تخت جمشيد و جام باشگاه‌های ايران و سه دوره کسب عنوان گلزن برتر ليگ تخت جمشيد (دوره اول ۱۵ گل دوره دوم ۱۰ گل و دوره چهارم ۱۹ گل) رکورد دار است.
همچنين در سه دوره شرکت تاج در جام ميلز با زدن ۲۶ گل آقای گل مسابقات ميلز بود. در سال ۱۳۵۶ پس از جدايی از شهباز به الوصل امارات پيوست و با درخشش وی، الوصل، قهرمان جام حذفی امارات و مظلومی با زدن ۹ گل بهترين گلزن مسابقات شد.
در ۲۹ سالگی در بازی با ذوب آهن مينيسک پای او دچار آسيب شديد شد و با اينکه آن زمان جراحی مينيسک به سادگی مقدور نبود ولی بازگشت موفقيت آميزی به فوتبال داشت و مجدداً برای تيم ملی انتخاب شد. ولی پس از چند ماه در بازی با تيم سابق خود نفت آبادان دچار آسيب ديدگی مجدد شد و در سن ۳۰ سالگی در حاليکه در اوج دوران بازيگری بود مجبور به خداحافظی از فوتبال شد.
مظلومی در سال ۹۰ به بوشهر آمد و سرپرستی باشگاه شاهين بوشهر را که آن روزها در ليگ برتر حضور داشت را بر عهده گرفت و هر چند می‌توانست به همراه شاهين بوشهر به مقام قهرمانی جام حذفی کشور دست يابد، ولی نتيجه را در ضربات پنالتی به استقلال واگذار کردند.
تقريبا سه سال پيش بود که وی به همراه شاهين بوشهر به شيراز قدم گذاشت تا تيمش در مقابل تيم پرطرفدار استقلال فينال جام حذفی را با قهرمانی به پايان برساند اما جام حذفی پس از تلاش پاياپای هر دو تيم به تهران برده شد.در آن زمان وحيد طالب لو، محسن ايران نژاد، علی انصاريان، عباس پورخسروانی وبسياری از بازيکنان نام آشنای فوتبال ايران تيم را همراهی می کردند؛ شاهين با مربيگری حميد درخشان و سرپرستی غلامحسين مظلومی آمده بود تا نتايج درخشانش در جام حذفی را با قهرمانی و رفتن به آسيا تکميل کند.
غلامحسين مظلومی آن زمان از تعصب بازيکنان در آن شرايط بد شاهين صحبت می کرد و می گفت خيلی دوست داشتم الان پا به توپ می شدم و مانند گذشته‌ها بازی می‌کردم. شاهين آن سال به ليگ دسته يک سقوط کرد و تنها نتيجه خوبش رسيدن به فينال جام حذفی و صف آرايی مقابل پرافتخارترين تيم قهرمان جام حذفی بود. مشکلات از آنجا بود که برای شاهين شروع شد.
غلامحسين مظلومی بيش از يکسال با بيماری سرطان دست و پنجه نرم کرد و از چند هفته پيش نيز با وخيم شدن وضعيت جسمانی اش در بيمارستان بستری شد و از چند روز پيش سطح هوشياری اش پايين آمد و در نهايت بعدازظهر امروز چهارشنبه در سن ۶۵ سالگی به ديار باقی شتافت.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024